اخبار   
 

 چراییِ غفلت از ظرفیت و تخصصِ مهندسان

هم‌اکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار تن از مهندسان، عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور هستند؛ که این تعداد به نوبه‌ی خود، منبع انسانی بسیار شایان‌توجهی برای رشد و اعتلای جایگاه مهندسی کشور به شمار می‌رود. اما بسی جای تاسف است که با وجود این حجم عظیم از منابع مهندسی، هنوز ساختمان‌ها در تهران و بیش‌تر شهر‌های کشور به‌طور عمده به دستِ افراد بی‌صلاحیت ساخته می‌شوند ...

چراییِ غفلت از ظرفیت و تخصصِ مهندسان

هم‌اکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار تن از مهندسان، عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور هستند؛ که این تعداد به نوبه‌ی خود، منبع انسانی بسیار شایان‌توجهی برای رشد و اعتلای جایگاه مهندسی کشور به شمار می‌رود. اما بسی جای تاسف است که با وجود این حجم عظیم از منابع مهندسی، هنوز ساختمان‌ها در تهران و بیش‌تر شهر‌های کشور به‌طور عمده به دستِ افراد بی‌صلاحیت ساخته می‌شوند.

به گزارش «صما» وجود مشکلات متعدد در ساختمان های کشور حاکی از آن است که باید در این حوزه از افراد واجد صلاحیت بهره گرفته شود و امر خطیر ساختمان سازی به مهندسان واجد صلاحیت سپرده شود. بر این اساس، هر سال در چنین روزی بزرگداشت روز مهندس برای ما این پیام را به همراه دارد که باید به نیرو‌ها و منابع انسانی مهندسی در کشور توجه بیشتری شود و نهادها و بخش های ذیربط با دخیل کردن مهندسان در امر ساخت و ساز، مشکلات کنونی را برطرف کنند.

تکرار و توضیح واضحات: مهندسان سازندگان جامعه هستند

در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهار محال و بختیاری درخصوص نقش مهندسان در صنعت ساخت و ساز بیان کرد: نقش مهندسان در حوزه ساختمان سازی بیشتر از سازندگان است و حتی می توان گفت که نقش مهندسان فراتر از ساخت و ساز می رود و به عبارتی مهندسان سازندگان جامعه هستند.

مهران کوهی کمالی در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب ادامه داد: به این معنا که مهندسان جامعه سازترین قشر موجود در کشور هستند؛ با توجه به اینکه ظرفیت عظیم و تعداد فراوانی از مهندسان در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان بزرگترین NGO فعال در کشور است، تصریح کرد: این سازمان با دارا بودن بیش از ۵۰۰ هزار عضو و زیر ساخت های دیگر، از مزیتی برخوردار است که دیگر امکان به وجود آمدن و تشکیل چنین نهادی با این وسعت و ظرفیت، در هیچ نقطه ای از تاریخ کشور وجود ندارد. به همین دلیل می توان گفت که این سازمان می تواند فراتر از بخش ساخت و ساز پیش برود.

کمالی ادامه داد: مهندسان به نوعی با فعالیت ساخت و ساز خود در حال القا کردن فرهنگ هستند و درواقع اقتصاد را دستخوش تغییر می کنند و به نوعی جزو اثرگذارترین افراد در جامعه هستند. از همین رو ما بر این باوریم که مهندسان جامعه ساز هستند و نقش آنها در کشور نقش اول است.

لزوم واقعی‌سازیِ تعرفه‌ی خدمات مهندسی

وی همچنین در پاسخ به اینکه چه بسترهایی برای رشد و اعتلای جامعه مهندسی در کشور مورد نیاز است، بیان کرد: بسترهای مورد نیاز برای این منظور فراهم است و مهندسان عمدتا باید از نظر قانونی حمایت شوند. چرا که ساخت و ساز یک پروسه بسیار حجیم در کشور است و موارد دیگری مثل سیاست و وضعیت اقتصادی جامعه نقش مستقیمی روی آن دارد.

کمالی تاکید کرد: بر این اساس اگر دولت از بخش مسکن حمایت کند و به ویژه تعرفه های خدمات مهندسی کشور واقعی شود، مهندسان می توانند نقش پررنگتری را در جامعه ایفا کنند. وی خاطرنشان کرد: طبق قانون، درصدی از هزینه های ساخت و ساز باید به خدمات مهندسی اختصاص یابد و این در حالی است که در شرایط کنونی مهندسان تنها شاید یک دهم تعرفه ای را که حق آنها است، دریافت می کنند.

جایگاه مهندسان به نقطه‌ی بهینه و مطلوب نرسیده است

در همین حال رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان درخصوص اهمیت و نقش مهندسان در حوزه ساخت و ساز کشور گفت: واقعیت آن است که هنوز جایگاه مهندسان در کشور ما به آن نقطه واقعی، بهینه و مطلوب خود نرسیده است.

سعید یزدانی در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب ادامه داد: با این حال آن اهمیت نصفه و نیمه ای که به قشر مهندسان داده شده، به طور قطع تاثیر بسیار زیادی روی تمام مباحث مربوط با ایمنی ساختمان ها ازجمله پایدار کردن، مقاوم سازی و تاب آور نمودن ساختمان ها در برابر مخاطرات انسان ساز و همچنین مخاطرات طبیعی داشته است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
ارجحیت مسائل سیاسی بر مسائل فنی، از نگاه سیاست‌گذاران

وی افرود: خوشبختانه سازمان نظام مهندسی تاکنون نقش بی بدیلی در این زمینه ها ایفا کرده است، علیرغم اینکه اعتقاد ما این است که هنوز به طور واقعی از آن پتانسیل ۵۰۰ هزار نفری مهندسان نتوانسته ایم در بخش ساخت و سازها استفاده کنیم.

یزدانی درخصوص دلایل بروز این چالش اظهار داشت: این مسئله هم به مجموعه سازمان های نظام مهندسی و هم به مجموعه سیاست گذاران کشور برمی گردد که در برخی از موارد، مسائل سیاسی را بر مسائل فنی ارجح می دانند.

سود ساخت‌وساز را کسانی غیر از مهندسان می‌برند

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان با تاکید بر اینکه مهندسان به یقین می توانند نقش بسیار مفید و موثری در صنعت ساخت و ساز ایفا کنند، به یک معضل عمده در این بخش اشاره کرد و گفت: این در حالی است که متاسفانه از ظرفیت و توانمندی مهندسان در این زمینه استفاده نمی شود.

حسین رضایی در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب توضیح داد: با وجود اینکه تعداد مهندسان در کشور افزایش یافته است، اما در حال حاضر مشاهده می کنیم که اقشاری اعم از پزشکان و بازاریان، بدون داشتن تخصص لازم و به صورت غیرعلمی، به حرفه ساخت و ساز روی آورده اند.

وی با انتقاد شدید از این وضعیت تصریح کرد: این در حالی است که این افراد حتی در کار ساخت و ساز خود از تخصص مهندسان استفاده نمی کنند و امروز به ویژه در شهرستان ها شاهد بروز این معضل هستیم که سود ساخت و ساز را اقشار و افرادی به غیر از اهل فن و مهندسان می برند و در این میان از تخصص مهندسان هم بهره ای نمی برند.

رضایی با بیان اینکه در چنین ساختمان هایی شاهد نقایص و ایرادات متعددی هستیم، خاطرنشان کرد: طبیعی است ساختمان هایی که تحت نظر مهندسان ساخته می شوند، از لحاظ تاسیساتی و سازه ای، دارای معیارهای اصولی و علمی هستند.

«گروه نرم‌افزاری سازه» (به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت فعال و مبدع انوماسیون در ترسیم نقشه‌های سازه‌های بتنی) و تحریریه‌ی سازه‌نیوز (iiiwe.com، همایشگاه دائمی مهندسان و صنعت ساختمان) نیز پنجم اسفندماه: روز مهندس را گرامی می‌دارند و این روز را صمیمانه به همه‌ی مهندسان میهن‌مان تبریک می‌گویند.

  منبع : وبگاه صما
  12:45   یکشنبه 5 اسفند 1397  
 نظرات