مقالات   
 

 ساختار فضایی شهر همدان در طرح کارل فریش

نام مقاله: ارزیابی طرح کارل فریش بر پیکربندی ساختار فضایی بافت قدیمی شهر همدان (با بهره‌گیری از تکنیک چیدمان فضا)/ پدیدآورندگان: محمدسعید ایزدی ، عادل شریفی ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: سه شنبه 16 دی 1399
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله: ارزیابی طرح کارل فریش بر پیکربندی ساختار فضایی بافت قدیمی شهر همدان (با بهره‌گیری از تکنیک چیدمان فضا)
پدیدآورندگان: محمدسعید ایزدی ، عادل شریفی
انتشاریافته در: فصل‌نامه‌ی «باغ نظر» (شماره‌ی ۳۵، پاییز ۱۳۹۴)
زبان مقاله: انگلیسی
شمار صفحه‌ها: ۱۲
فرمت: PDF
اندازه‌ی فایل: ۳.۲۱ مگابایت

چکیده :
با روی کارآمدن رضاخان، تفکرات شبه مدرنتیه در ایران شکل گرفت. و اجرای خیابان‌کشی‌ها به عنوان اولین نمودهای شهرسازی مدرن بر بافت‌های شهری قدیم اجرا شد. این امر نه تنها بر نظام محله‌ای و بازار به عنوان عمومی‌ترین فضای شهری تأثیرات منفی گذاشت. بلکه بر ساختار فضایی و سلسله مراتب هم‌پیوندی(دسترسی) شهری نیز آسیب رسانید. در دوره‌های قبل اگر بازار به عنوان ستون‌فقرات شهری نقش بازی می‌کرد با اجرای طرح‌های خیابان‌کشی، بازار به حاشیه رانده شده و خیابان به عنوان لبه قدرتمند جایگزین بازار شد.
طرح کارل فریش (میدان مرکزی شهر و شش خیابان منشعب و کمربندی‌های آن) در دوره پهلوی اول یعنی از اواخر سال ۱۳۱۰ به بعد بر روی بافت قدیمی شهر همدان احداث شد. نوع تحقیق توصیفی – تحلیلی است. با استفاده از نقشه محوری شهر در سال‌های ۱۲۹۷،۱۳۳۲و ۱۳۹۳و نرم‌افزار Depthmap و تکنیک اسپیس‌سینتکس به تحلیل ساختار و هم‌پیوندی شهر در دوره قبل و بعد از خیابان‌کشی‌ها (که خود به دو مرحله قابل تقسیم است) پرداخته‌ایم. طبق نتایج، ساختارمندی و انسجام بافت شهری نسبت به دوره قبل از خیابان‌کشی‌ها تضعیف شده و از طرفی میزان هم‌پیوندی (دسترسی) در قسمت بازار به شدت کاهش و از سوی دیگر، مقدار هم‌پیوندی (دسترسی) خیابان افزایش یافت. از این دوره به بعد خیابان به عنوان ستون‌فقرات شهری معرفی می‌شود.

کلیدواژه‌ها :
کارل فریش، ساختار فضایی، اسپیس سینتکس، هم‌پیوندی، خیابان‌کشی.

 
 نظرات