مقالات   
 

 تحلیل هزینه‌ی چرخه‌ی عمر در روسازی گذرها

نام مقاله (کتابچه): نقش تحلیل هزینه‌ی چرخه‌ی عمر (LCCA) در مدیریت روسازی گذرها / پدیدآورندگان: علی‌رضا نوری، مهدی آشتیانی ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: سه شنبه 9 شهریور 1400
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

نام مقاله (کتابچه) : نقش تحلیل هزینه‌ی چرخه‌ی عمر (LCCA) در مدیریت روسازی گذرها
پدیدآورندگان: علی‌رضا نوری ، مهدی آشتیانی
انتشاریافته در قالب کتابچه‌ی «گزارش شماره‌ی ۳۲۴» مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران (شهریور ۱۳۹۴)
شمار صفحه‌ها : ۷۴
ساختار فایل : PDF
اندازه‌ی فایل : ۳.۲۳ مگابایت

چکیده :
بروز خرابی‌ها در روسازی‌های گذرهای شهر تهران سالیانه هزینه‌ی قابل‌توجهی را به شهرداری تحمیل می‌کند. با این همه، چنانچه نوع خرابی و علت آن به‌درستی شناسایی شود و در راستای ترمیم خرابی به روشی درخور اقدام گردد، می‌توان در هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری صرفه‌جوییِ شایان‌ملاحظه‌ای داشت.
ارتقای دانش فنی متصدیان طراحی، احداث و تعمیر و نگه‌داری معابر و گذرهای شهری و همچنین عموم مدیران در مورد انواع خرابی‌های پدیدآمده در روسازی آسفالتی و راه‌های پیشگیری و همچنین تعمیر و نگه‌داری آن می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای کیفی ساخت و تعمیر روسازی معابر شهری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین زیرساخت‌های شهری شود.
این گزارش با هدفی آموزشی ترویجی به معرفی راهکارهای شناسایی خرابی‌ها به‌طور کلی می‌پردازد و ضمن بیان علت وقوع خرابی‌ها، روش تعمیر و نگه‌داری مناسب برای هر خرابی را نیز پیشنهاد می‌کند. افزون بر این، با بررسی وضعیت روسازی در شهر تهران و همچنین نظرسنجی‌های انجام‌گرفته در میان همکارانِ مناطق شهرداری تهران در بخش آسفالت، تلاش این پژوهش این است که شمایی کلی از وضعیت خرابی‌های معابر در سطح شهر تهران ترسیم نماید.
بر این اساس، عمده‌ی مشکلات پیش روی روسازی‌های آسفالتی در شهر تهران، ریشه در کمبود منابع و مباحث مالی و اقتصادی ندارد؛ بلکه مهم‌ترین مشکل، نبود سامانه‌ی مدیریت روسازی یکپارچه و صرف بودجه در محل‌ها و با شیوه‌های فاقد اولویت است.

کلیدواژه‌ها :
مدیریت شهری، هزینه‌ی چرخه‌ی عمر، روسازی معابر و گذرها، تعمیر و نگه‌داری، هزینه‌ی اولیه، هزینه‌ی فاز آغازین.

 
 نظرات