مقالات   
 

 ارزیابی کیفیت سرزندگی در محله‌ی جلفای اصفهان

پدیدآورندگان : افسانه لطفی ، بهادر زمانی ...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: شنبه 4 بهمن 1393
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

ـ نام مقاله :
ارزیابی کیفیت سرزندگی در محله‌ی جلفای اصفهان

ـ پدیدآورندگان :
افسانه لطفی ، بهادر زمانی

ـ چکیده :
سرزندگی از کیفیت‌های مهم طراحی شهری و دست‌یابی به آن، از اهداف ریشه‌ایِ توسعه‌ی پایدار در شهرهاست. نقش فضاهای شهری در بالا بردنِ سطح فرهنگ جامعه و همچنین نشاط و سرزندگی شهری در کشور روبه‌افول و نابودی است و فضاهای شهریِ موجود فاقد جذابیت و ویژگی‌های بایسته برای حضورپذیری و زایش سرزندگی و شادی برای مردم هستند.
هدف این پژوهش، مطالعه و تحلیل، ارائه‌ی معیارهای سرزندگی برای طراحی فضاهایی جذاب، اجتماع‌پذیر و سرشار از زندگی و تعاملات اجتماعی و فرهنگی برای شهروندان و به‌طور خاص در محله‌ی جلفای اصفهان است. در این مقاله، از روش‌هایی چون جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و روش تحلیل دیدگاه‌های نظریه‌پردازان و همچنین مشاهده‌ی میدانی و نقشه‌برداریِ رفتاری، مصاحبه، پرسش‌نامه و عکس‌برداری برای ارزیابی سرزندگی در محدوده‌ی موردمطالعه بهره‌گیری شده است. پرسش‌نامه و ارزیابی بر پایه‌ی بنیادهای نظری و معیارهای سرزندگی در چهار بخش سرزندگی اقتصادی، محیطی، اجتماعی و فرهنگی انجام گرفته است. همچنین، با توجه به آشکار نبودنِ جامعه‌ی آماری و با به‌کارگیریِ فرمول «کوکران»، ۹۶ پرسش‌نامه بر اساس نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌طور مساوی میان دو گروه: ساکنان و بهره‌برداران از فضاهای محله تکمیل شده است.
یافته‌های پژوهش بر این امر دلالت دارند که محله‌ی جلفا به دلیل قرارگیری در مرکز شهر، وجود خیابان‌های تجاری و مهم در پیرامون آن، استقرار کلیساها و بناهای تاریخی و کاربری‌های توریستی درون محله و همین‌طور برخورداری از ویژگی تنوع کاربری‌ها و اختلاط کاربری‌های مسکونی و تجاری در خیابان‌های اصلی، به‌لحاظ سرزندگی اقتصادی و محیطی از کیفیت مطلوبی برخوردار است. همچنین، به دلیل وجود هویت و انسجام اجتماعی اقلیت ارامنه‌ی ساکن در محله‌ی جلفا، به‌لحاظ سرزندگی اجتماعی و فرهنگی، وضعیتِ به‌نسبت مطلوبی حاکم است و به‌طورکلی محله‌ی جلفا از محله‌های کم‌وبیش سرزنده‌ی شهر اصفهان است و افزون بر این، کارکردی فراتر از سطح محله نیز دارد.

ـ کلیدواژه‌ها :
سرزندگی، معیار سرزندگی، محلات سرزنده، محله‌ی جلفای اصفهان.

ـ انتشاریافته در :
نشریه‌ی اینترنتی «نوسازی» / شماره‌ی 28 / دی‌ماه 1393.
 
 نظرات