مقالات   
 

 دانستنیهایی از نظام مهندسی(4)- وقتی کسی نیست تا جلوی قانون گریزی را بگیرد.

با سلام به همه دوستان و همکاران در مقاله قبلی نمونه کوچک و ...

ارسال کننده: سید محمود نجفی الموسوی
تاریخ ارسال: دوشنبه 29 آذر 1389
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
بسمه تعالی
موضوع: دانستنیهایی از نظام مهندسی(4)- وقتی کسی نیست تا جلوی قانون گریزی را بگیرد.
با سلام به همه دوستان و همکاران.
در مقاله قبلی نمونه کوچک و قابل بیانی را از موارد متعدد زیر پا گذاشتن درخواستها و مصوبات هیات مدیره، ارائه نمودم. اکنون به مورد جالب دیگری توجه فر مایید:
حدود دو ماه پیش به پیشنهاد یکی از اعضای هیات مدیره در بحث آزاد و رای مثبت سایر اعضا به آن، مقرر شد موضوع تجدید نظر در اختیارات تفویضی هیات مدیره به هیات رئیسه، در دستور جلسه بعدی هیات مدیره قرار گیرد. توضیح اینکه در سالهای گذشته بسیاری از اختیارات و وظایف هیات مدیره طی مصوباتی به هیات رئیسه ( و در واقع رئیس سازمان) تفویض شده بود. این مساله عملا هیات مدیره را به مجمعی تشریفاتی با اخیارات محدود تبدیل کرده و دست هیات رئیسه ( رئیس) را در امور سازمان هرچه بیشتر باز گذارده است!
مثلا استخدام و عزل و نصب کارکنان نظام مهندسی استان و تعیین شغل و حقوق و دستمزد و پاداش آنها از جمله این موارد است. که انشاءالله در مقاله بعدی به موردی از این دست اشاره خواهم کرد.بگذریم، طبق قانون ( نظام نامه نحوه اداره جلسات هیات مدیره) موضوع فوق در دستور جلسه بعدی مورخ 12/8/89 هیات مدیره قرار گرفت، منتهی در آخر دستور جلسه. و مطابق معمول موارد آخر اغلب فرصت طرح در زمان 2 ساعته جلسه پیدا نمیکنند.
اکنون حدود 2 ماه است که موضوع فوق در انتهای دستور جلسه (و شاید برای قشنگی و دل خوشی پیشنهاد دهندگان آن)، قرار میگیرد. بنده در بحث آزاد جلسه مورخ 17/9/89 اعتراض کرده خواهان احترام به قانون و درج موضوع فوق در ابتدای دستور جلسه را نمودم( درج در صورت جلسه) لیکن در دعوتنامه ارسالی برای جلسه مورخ 1/10/89 هنوز قضیه زیر پا نهادن قانون مشاهده میشود( تصاویر پیوست).
توضیح اینکه طبق نظام نامه جلسات و مصوبات خود هیات مدیره، موضوعات بجای مانده از دستور جلسه هیات مدیره، بایستی در ابتدای دستور جلسه بعدی درج گردند تا رسیدگی به آنها دچار تاخیر و زمان کشی نشود. ( ویکی از وظایف بازرسان سازمان نظارت بر اجرای دقیق قانون و مصوبات هیات مدیره است!)موارد متعدد دیگری از این دست ........... در این مدت گذشته از هیات مدیره پنجم رخ داده و میدهد.
( مثلا به درج موضوع بررسی »اهداف و راهکارهای اجرایی مشترک هیات مدیره« که شرح آن را مهندس صدیق پور در مقاله ای داده اند و با نامه ای با امضای 8 نفر از اعضای هیات مدیره قرار بوده به عنوان برنامه اولویت کاری سازمان، با سرعت به جریان بیفتد، در تصاویر پیوست توجه فرمایید).
چنانچه گاهی اوقات آدم فکر میکند سازمان نظام مهندسی، یک شرکت شخصی است که صاحب آن هر جور دلش بخواهد آن را اداره میکند و هیات مدیره نیز منسوب و مقهور او هستند و یا باید باشند.
با تشکر
– سید محمود نجفی الموسوی.
 
 نظرات    
 
محمدرضا جمشیدیان 19:10 دوشنبه 29 آذر 1389
7
 محمدرضا جمشیدیان
بنوبه خود از آقای مهندس نجفی برای ارسال مطالبی که به نقاط مبهم تصمیم سازی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان نور می تاباند متشکرم.
رضا اکبری 09:56 سه شنبه 30 آذر 1389
8
 رضا اکبری
با سلام به دوستان و خوانندگان عزیز و علی الخصوص جناب آقای مهندس نجفی

امروز فرصت کردم این نوشته و نوشته های قبلی شما را خواندم. ذکر چند مطلب آموزشی را در این خصوص مفید میدانم.

اول اینکه یاد اون جمله زیبا افتادم که می گوید:
«برای قایقی که در دریا گمشده و نمی داند به کجا میرود باد موافق معنایی ندارد».
(تفسیر جمله با خوانندگان).

دوم اینکه: «زندگی مثل یخ فروشی است در کنار خیابان، از او پرسیدند چه می فروشی؟ گفت: یخ می فروختم، نخریدند، تمام شد». حالا شما اهمیت ندهید که یخ شما هم دارد تمام می شود و اعضای هیات مدیره آنرا نمی خرند. حداقل آن اینست که یخ فروشی شغل آبرومند تری نسبت به .... است.

سوم اینکه: یاد گفته استاد عزیزم جناب آقای دکتر سیدیان در دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز افتادم. ایشان با سیستم طاق ضربی شدیداً مخالف بودند و می گفتند این سیستم مال جنگ جهانی دوم است و رفتار طاق ضربی در برابر زلزله مانند ارابه ایست که موتور جت روی آن ببندند. وقتی زلزله می آید، یعنی وقتی موتور جت ارابه روشن شود، تصور کنید چه بلایی بر سر ارابه (همان طاق ضربی) می آید. حالا شما تبدیل شدید به موتور جت سازمان نظام مهندسی اصفهان. تصور کنید اگر همه چیز در اختیار شما باشد و شما با همه توان خود کار کنید (موتور جت روشن شود)، چه اتفاقی درسیستم های موجود و رانتهای فعلی (که همان طاق ضربی هستند) می افتد!!!!!!

چهارم اینکه من در کارگاه آموزشی با عنوان: «اخلاق مهندسی» در هشتمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران در دانشگاه شیراز بودم که توسط دوتن از اساتید صاحبنام و عالی مرتبه کشور (آقایان دکتر رضا رازانی استاد برجسته دانشگاه شیراز و دکتر شاهرخ مالک استاد برجسته دانشگاه تهران) اداره می شد. علیرغم اینکه متاسفانه این کارگاه با استقبال بسیار ضعیفی روبرو بود (کمتر از 20 نفر در کارگاه بطور پیوسته حاضر بودند که این خود نشان از وجود مشکلات فراوان و عدم اهمیت موضوع اخلاق حرفه ای در سطح کشور میدهد)، چند نکته آموزنده در بیانات این دو استاد برجسته وجود داشت. اول اینکه این دو استاد با سابقه با بیش از صدها سخنرانی علمی در محافل تخصصی ملی و بین المللی و بیش از صدها کار علمی برجسته در سطح کشور و البته آموزش بسیاری از مهندسین و مدیران فعلی در کشور، خیلی بیشتر از من و شما مشکلات اخلاقی در این حرفه را در سطح کشور دیده و آنرا با تمام وجود حس کرده اند بطوریکه احساس مسئولیت کرده و با وجود اینکه من مطلع هستم که موضوعات تحقیقاتی تخصصی در دست مطالعه بسیار قوی تری هم برای ارائه در این کنفرانس داشته اند، کارگاه آموزشی خود را با موضوع اخلاق مهندسی برگذار کرده اند. یعنی اینکه شما خیلی حرص نخورید، مشکلات فراگیر تر از آنچه شما فکر می کنید هستند. شما حالا حالاها باید تلاش کنید (حداقل بیست سال دیگه). دوم اینکه ظرفیت شما در حد و حدود نظام مهندسی اصفهان و حتی کشور نیست. ظرفیت شما در سازمانی مانند ASCE باید به منصه ظهور برسد. تصور کنید پروفسور چوپرا بیاید در دانشگاه علمی-کاربردی فلان شهرستان. مطمئناً یا از غصه دق میکند یا دائم مثل شما حرص می خورد که چرا اینجا اونجور که می خواهد نیست یا اینکه سرش را زیر می اندازد و مستقلا از دنیای پیرامون کارهای خودش را لنگ-لنگان ادامه میدهد. شما هم ببینید باید چگونه عمل کنید.

در پایان ضمن خداحافظی از همه خوانندگان، بنظرم رسید قوانین اساسی اخلاق حرفه ای از منظر ASCE را برای دوستان بازگو کنم (نقل از آیین نامه مربوطه):

قانون اول: مهندسان باید حداکثر ایمنی، سلامتی و رفاه عمومی را مد نظر داشته و بکوشند تا اصول اخلاقی توسعه پایدار را جزو مبانی کارشان در عملکرد حرفه ای لحاظ نمایند.
قانون دوم: مهندسان باید خدمات را صرفاً در زمینه ای که صلاحیت دارند ارائه نمایند.
قانون سوم: مهندسان باید نظریات عمومی را فقط به صورت علمی و بدون غرض شخصی و با شیوه صحیح بیان کنند.
قانون چهارم: مهندسان باید در موارد حرفه ای برای کارفرما یا مشتری همچون کارگزاری امین یا امانت داری مورد اعتماد رفتار کرده و از ستیزه جویی بر سر منفعت خودداری نمایند.
قانون پنجم: مهندسان باید شهرت و اعتبار حرفه ای شان را با ارائه خدمات شایسته خود کسب نموده و نباید وارد رقابت ناجوانمردانه با دیگران شوند.
قانون ششم: مهندسان باید به گونه ای عمل نمایند که موجب حمایت و ارتقای عزت، کمال و شأن حرفه مهندسی گردند.
قانون هفتم: مهندسان باید توسعه حرفه ای شان را در تمام مدت خدمت ادامه دهند و نیز مجال این کار را برای مهندسان تحت سرپرستی شان فراهم نمایند.
علی اکبر صحافی پور 19:31 سه شنبه 30 آذر 1389
7
 علی اکبر صحافی پور
متاسفانه در سازمان نظام مهندسی استان اصفهان می بایست تصمیم گیرنده یک نفر باشد و می بایست بقیه دنباله رو و مطیع باشند و لا غیر .
پیدا کنید بازرسان محترم سازمان را.
در ضمن " هر کی جاش تنگه بره بیرون"!! .