مقالات   
 

 ضرورت آگاهی مهندسین از علم اقتصاد

ضرورت آگاهی مهندسین از علم اقتصادحسین اصلانی، کارشناس مهندسی عمران...

ارسال کننده: حسن ابراهیمی
تاریخ ارسال: چهارشنبه 30 فروردین 1391
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
ضرورت آگاهی مهندسین از علم اقتصاد




حسین اصلانی، کارشناس مهندسی عمران
 
 نظرات    
 
مائده علیشاهی 20:15 چهارشنبه 30 فروردین 1391
1
 مائده علیشاهی
دست شما درد نکنه......
فرزانه حبیبی 15:46 پنجشنبه 31 فروردین 1391
1
 فرزانه  حبیبی
علم اقتصاد علمی است بسیار قدیمی و شاید بتوان گفت قدمتی به اندازه تاریخ دارد . اقدام به تدوین اصول و قوانین اقتصاد بصورت مدون و علمی برای اولین بار توسط "آدام اسمیت" انجام گرفت ، گرچه ابن خلدون مطالب ارزنده ای قرن ها پیش مطالبی در مورد اقتصاد گفته است . اسمیت اطلاعات اقتصادی زمان خود را طبقه بندی کرد و در سال ۱۷۷۶م کتابی تحت عنوان تحقیقات درباره ماهیت و علل ثروت ملل منتشر کرد . موضوع علم اقتصاد مطالعه در چگونگی تشکیل،توزیع،و مصرف ثروت است .
● بررسی اندیشه ها و مکاتب اقتصادی بر حسب تاریخ آنها
۱) اندیشه های اقتصادی یونان قدیم
۲) اندیشه های اقتصادی قرون وسطی
۳) مرکانتیسم یا مکتب سوداگران
۴) لیبرالیسم اقتصادی
۵) مکتب نئوکلاسیک (مارژینالیسم)

علم اقتصاد کنونی در اواخر قرن نوزدهم از داخل شاخه گسترده‌تر اقتصاد سیاسی پدید آمد. محرک اصلی برای توسعه اقتصاد مدرن تمایل به استفاده از رویکرد تجربی با شباهت بیشتر به علوم فیزیکی بود.

هدف علم اقتصاد توضیح این مسئله‌است که جوامع اقتصادی چگونه کار می‌کندد و بنگاه‌های اقتصادی چگونه تعامل برقرار می‌کنند. تحلیل‌های اقتصادی به سراسر جامع از تجارت و اقتصاد و دولت گرفته تا جرایم، تحصیلات، خانواده، سلامت، قانون، سیاست، مذهب، موسسات اجتماعی، جنگ و علم اعمال می‌شود.
در شروع قرن ۲۱ام، از گسترش زمینه علم اقتصاد در علوم اجتماعی با عنوان اقتصاد امپریالیستی یاد می‌شود. در طول تاریخ بشری تعریف‌های گوناگونی از علم اقتصاد ارائه شده‌است آدام اسمیت اقتصاد را علم تولید ثروت قلمداد می‌نمود در حالیکه برخی دیگر آن را علم تولید و توزیع ثروت می‌دانستند.
در تعریف‌های امروزی اقتصاد را علم استفاده بهینه از منابع کمیاب می‌دانند. این علم را همچنین می‌توان علم تخصیص منابع محدود برای تامین نیازها و خواسته‌های نا محدود دانست.

این علم در طول تاریخ تاثیر زیادی بر زندگی مردم داشته‌است. اقتصاد ایستا و پویا، اقتصاد اثباتی و دستوری و اقتصاد خرد و کلان از جمله دسته بندیهای علم اقتصاد به شمار می‌روند. اقتصاد اثباتی به هست‌ها و نیست‌ها می‌پردازد و اقتصاد دستوری به بایدها و نبایدهاپرداخته و توام با قضاوت ارزشی می‌باشد.

بطور مثال جمله «نرخ بیکاری X درصد می‌باشد» مربوط به اقتصاد اثباتی است و جمله «نرخ تورم بایست کاهش یابد» در حوزه اقتصاد دستوری قرار دارد. اقتصاد خرد به مطالعه رفتار اقتصادی واحدهای تصمیم گیرنده انفرادی (عرضه کننده و تقاضا کننده) می‌پردازد و اقتصاد کلان متغیرهای اقتصادی را در سطح کلان مورد مطالعه قرار می‌دهد. وجه تمایزهای گوناگونی بین ابعاد مختلف علم اقتصاد وجود دارد.

در کتب اولیه وجه تمایزها بین اقتصاد خرد که به عناصر اصلی اقتصادی از قبیل بازارها و عوامل اقتصادی همچون: مصرف‌کنندگان و بنگاهها و خریداران و فروشندگان می‌پردازد، و اقتصاد کلان که به تاثیرات کل اقتصاد از قبیل بیکاری، تورم، رشد اقتصادی، و سیاستهای مالی وپولی اشاره دارد، تقسیم می‌گردید. وجه تمایزهای دیگری از قبیل اقتصاد نظری و اقتصاد کاربردی و اقتصاد عقلایی و رفتاری وجود دارد.

با توجه به این موضوع ضرورت و شناخت علم اقتصاد در همه عرصه ها قابل توجه می باشد.
جلال بهرامی 20:32 پنجشنبه 31 فروردین 1391
0
 جلال بهرامی
بسیار ممنون داداش حسن عزیز
سیامک مطلبی 22:31 پنجشنبه 31 فروردین 1391
0
 سیامک مطلبی

استفاده کردم

ممنونم
حسین معصومی 17:12 آدینه 1 اردیبهشت 1391
0
 حسین معصومی
مطلب جالبی بود.
ممنون
ابراهیم سعادتفر 08:38 شنبه 2 اردیبهشت 1391
0
 ابراهیم سعادتفر
ممنون .............
نیما محسون 00:04 یکشنبه 3 اردیبهشت 1391
0
 نیما محسون
ممنون، حسن جان
حسن ابراهیمی 13:25 یکشنبه 3 اردیبهشت 1391
0
 حسن  ابراهیمی
سلام عرض می کنم خدمت شما دوستان گرامی

از لطف همگی ممنونم و از توضیحات خوب و مفید خانم مهندس حبیبیان تشکر می کنم ،‌ همگی تندرست و موفق باشید.
بهرام رستمی 11:12 چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391
0
 بهرام  رستمی
خیلی ممنون عالی بود.
سید ابراهیم موسوی نژاد 14:57 پنجشنبه 30 شهریور 1391
0
 سید ابراهیم موسوی نژاد
با تشکر