مقالات   
 

 سازه‌ی سد زیرزمینی گنجه و به‌کارگیری مدل عددی

سد زیرزمینی به‌عنوان سازه‌ای آبی برای توسعه‌ی منابع آب، به‌ویژه در نواحی خشک کشور بسیار مورد توجه است. در این بررسی با انجام مطالعات پایه و مدل‌سازیِ آبخوان، تأثیرات...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: شنبه 23 شهریور 1392
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
سد زیرزمینی به‌عنوان سازه‌ای آبی برای توسعه‌ی منابع آب، به‌ویژه در نواحی خشک کشور بسیار مورد توجه است. در این بررسی با انجام مطالعات پایه و مدل‌سازیِ آبخوان، تأثیرات هیدروژئولوژیکِ احتمالی احداث یک سد زیرزمینی بررسی شده است.

نام مقاله :
کاربرد مدل عددی در بررسی سد زیرزمینی گنجه در استان اصفهان


پدیدآورندگان :
بابک ابراهیمی ، حمید یوسفیان ، مهرداد پسندی

چکیده :
سد زیرزمینی به‌عنوان سازه‌ای آبی برای توسعه‌ی منابع آب، به‌ویژه در نواحی خشک کشور بسیار مورد توجه است. در این بررسی با انجام مطالعات پایه و مدل‌سازیِ آبخوان، تأثیرات هیدروژئولوژیکِ احتمالی احداث یک سد زیرزمینی بررسی شده است.
محل پیشنهادیِ سد زیرزمینی گنجه، واقع در شهرستان فریدن اصفهان (آبخوان چهل‌خانه) به عنوان مطالعه‌ی موردی برگزیده شد. در این پژوهش، مطالعات هواشناسی و هیدرولوژی، بررسی‌های دقیق زمین‌شناسی به همراه اجرای عملیات ژئوفیزیک در محور پیشنهادی، بررسی‌های هیدروژئولوژیک، شناسایی هندسه‌ی آبخوان چهل‌خانه و تکمیل داده‌های مورد نیاز بر اساس روش‌های گوناگونِ آماری، امکان به‌کارگیری مدل ریاضی آبخوان را با دقتی خوب فراهم آورد.
پس از اطمینان از درستی مدلِ واسنجی‌شده نیز رفتار آینده‌ی آبخوانِ چهل‌خانه با لحاظ احداث سد با رقوم تاج مختلف پیش‌بینی شد و میزان آب ذخیره‌شده، افزایش یا کاهش آب‌دهی چاه‌ها و قنوات محدوده‌ی اثر طرح محاسبه و بررسی شد.
با توجه به این که سازه‌های آبی باعث برهم‌خوردن وضعیت بیلان منابع آبی نیز می‌شوند، بیلان آبی آبخوان چهل‌خانه و آبخوان بویین (آبخوان زیردست سد) نیز بررسی شد و نقش سد در کاهش منابع آبی زیردست بررسی گردید.
دستاوردهای بررسی نشان می‌دهند که ارتفاع بهینه‌ی سد در رقوم تاج 2290 متر از سطح دریا فراهم می‌گردد. در این وضعیت، ذخیره‌ی افزوده‌ی آبخوان به 470 هزار مترمکعب رسیده و تأثیر مؤثری بر افزایش آب‌دهی قنوات، رودخانه و چاه‌های بالادست خواهد داشت. احداث سد گنجه بر روی راه ارتباطی گنجه ـ داران تأثیر مستقیم نداشته و همچنین روستای گنجه از احداث سد تأثیر بسیار کمی خواهد پذیرفت.
و معنا، محصول شهر
کلیدواژه‌ها :
سد زیرزمینی ، مدل آب زیرزمینی ، آب‌خوان ، چهل‌خانه.
 
 نظرات    
 
شهرام محمدی اقدم 08:28 دوشنبه 25 شهریور 1392
0
 شهرام محمدی اقدم
جناب مهندس فیلا ، سپاسگزارم
امیر یاشار فیلا 01:37 شنبه 30 شهریور 1392
0
 امیر یاشار فیلا

درود گرم مرا پذیرا باشید آقای مهندس محمدی ارجمند.
لطف و مهر و توجه‌تان را ارج می‌نهم و سپاسگزارم.

یزدان را سپاس که هنوز گاهی به این وبگاه سر می‌زنید.
بخش بزرگی از دلپسند بودنِ فضاهایی مانند iiiwe وابسته به حضور دوستان و همکارانِ فهیمی همچون شماست.
پاینده و شادکام باشید.