مقالات   
 

 تحلیل سیستم‌های جمع‌آوری پسماندهای جامد شهری

نام مقاله: کاربرد متدولوژی پویایی‌های سیستم در تحلیل سیستم‌های تولید، جمع‌آوری و حمل پسماندهای جامد شهری (مطالعه‌ی موردی :کلان‌شهر تهران) / پدیدآورندگان: محمدعلی افشارکاظمی، لیلا افتخار ، قاسم‌علی عمرانی ...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: شنبه 12 شهریور 1401
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
نام مقاله: کاربرد متدولوژی پویایی‌های سیستم در تحلیل سیستم‌های تولید، جمع‌آوری و حمل پسماندهای جامد شهری (مطالعه‌ی موردی :کلان‌شهر تهران)
پدیدآورندگان: محمدعلی افشارکاظمی، لیلا افتخار ، قاسم‌علی عمرانی
انتشاریافته در: فصل‌نامهی «علوم و تکنولوژی محیط ریست»، دوره‌ی ۱۸، شماره‌ی ۲، تابستان ۱۳۹۵.

چکیده :
زمینه و هدف: تولید پسماند محصول فعالیت های مختلف آدمی است که امروزه با تغییر شیوه زندگی و توسعه همه‌جانبه نسبت به گذشته، بسیار دگرگون شده است. با پیشرفت علوم و تکنولوژی ، مدیریت پسماند نیز تحت بررسی های دقیق علمی و پژوهشی قرارگرفته است. در میان عناصر موظف هشت گانه سیستم مدیریت پسماندهای جامد شهری، عناصر تولید، جمع آوری و حمل از اهمیت ویژه ای برخوردارند. عنصر تولید از آن جهت حایز اهمیت است که اولین حلقه از زنجیره بازیافت بوده و مهم‌­ترین بخش و قاعده هرم مدیریت جامع زایدات را کاهش تولید بر عهده دارد.از سوی دیگر بخش اعظم هزینه های سیستم مدیریت مواد زاید جامد مربوط به جمع آوری و حمل پسماندها می باشد.
مواد و روش‌­ها: در این مقاله نخست به تشریح سیستم مدیریت پسماندهای جامد شهری ، روش­ شناسی مدل‌­سازی پویا و پیشینه تحقیقات انجام شده در خصوص مدل­‌سازی دینامیکی سیستم­‌های مدیریت مواد زاید جامد شهری پرداخته­‌ایم . در گام بعدی مدلی پویا از سیستم­‌های تولید ،جمع آوری و حمل زباله در شهر تهران ارایه نموده­‌ایم. پس از تدوین مدل در محیط نرم‌­افزاری پویا، نتایج حاصل از اجرای مدل را تحلیل نموده و جهت اعتباردهی به مدل آن را تحت آزمون های اعتبارسنجی قرار داده ایم.
بحث و نتیجه­‌گیری: پس از آن­که مدلی معتبر حاصل گردید، با استفاده از تحلیل سیاست و حساسیت مدل به تدوین سناریوی بهبود سیستم در راستای روش پرداخته­‌ایم. در شهر تهران بهترین گزینه برای مدیریت زیرسیستم های تولید ،جمع آوری و حمل پسماندها ، تأکید بر کاهش تولید و کاستن از سرانه تولید زباله ، آگاهی بخشی شهروندان و مسوولان بر لزوم جداسازی زباله خشک و تر در مبدأ تولید و تلاش در جهت بهبود عملکرد طرح تفکیک پسماند های خشک است.

کلیدواژه‌ها :
پسماند جامد شهری، شهر تهران، پسماند خشک ارزشمند، مدل‌سازی پویا.


 
 نظرات