مقالات   
 

 جستاری در باب سازه‌های تنسگریتی

عنوان مقاله : جستاری در باب سازه‌های تنسگریتی با نگاه ویژه بر کاربرد این سیستم در معماری / پدیدآورندگان : محمد رضا پورجعفر، محمد ضا بمانیان، آرین امیرخانی، پرهام بقایی ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: سه شنبه 10 خرداد 1401
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

عنوان مقاله: جستاری در باب سازه‌های تنسگریتی با نگاه ویژه بر کاربرد این سیستم در معماری
پدیدآورندگان: محمد رضا پورجعفر، محمد ضا بمانیان، آرین امیرخانی، پرهام بقایی

چکیده :
سازه‌های تنسگریتی به عنوان مدلی تکامل یافته از سیستم های بافته شده که متشکل از کابل ها و عناصر فشاری در یک رابطه هم ارز و متعادل می باشند، به عنوان مقوله ای نسبتا جدید در رابطه با سازه و معماری مطرح می باشند.
هدف از پژوهش حاضر معرفی، بررسی و تحلیل سازه های تنسگریتی، به عنوان نمودی از نوآوری مجسمه وارانه، درطراحی سازه ای و تلفیق آن با معماری می باشد. این سازه سیستمی است که با رویکردی نوین به حل مسائل سازه ای و به تعادل رسانیدن کشش و فشار موجود در در طبیعت و اذعان به مکمل بودن آن ها، رابطه ای هم ارز پدید آورده و مقاومتی پایدار را ایجاد می نماید. تا آن جا که از آن به فشار معلق تعبیر می شود.
بدیهی است خود اتکایی، حذف عناصر اضافی سازه ای از سیستم و خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد این گونه سازه ای، قابلیت بالای آن را برای استفاده در طراحی، برای معماران و مهندسین،فراهم می سازد. امری که هم اکنون موارد معدودی از استفاده آن را برای مثال در طرحی آلمان بام تهران مشاهده می کنیم.

واژه های کلیدی :
سازه تنسگریتی ، معماری ، کشش و فشار.


 
 نظرات