مقالات   
 

 آسیب‌دیدگی‌های پل‌ها در پی زمین‌لرزه

نام مقاله : بررسی انواع خسارت‌های به‌وجودآمده در پل‌ها در اثر زمین‌لرزه (بخش نخست) / پدیدآورندگان : آرش بخشی‌پور صداپشته ، جعفر آیینی ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: چهارشنبه 13 آبان 1394
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

نام مقاله : بررسی انواع خسارت‌های به‌وجودآمده در پل‌ها در اثر زمین‌لرزه (بخش نخست)
پدیدآورندگان : آرش بخشی‌پور صداپشته ، جعفر آیینی
انتشاریافته در : نشریه‌ی «راه و ساختمان» (تیرماه 1394)
شمار صفحه‌ها : 12
اندازه‌ی فایل : 1.41 مگابایت

چکیده :
خسارت زمین‌لرزه به یک پل می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای داشته باشد. روشن است که فرو‌ریزی و سقوط یک پل در جاهایی که مردم در بالا یا پایین پل هستند، بسیار خطرناک است و باید پس از زمین‌لرزه جایگزین شود؛ مگر این‌که مسیرهای جایگزینِ حمل‌ونقل شناسایی شده باشند. آثار آسیب‌ها با شدت کم‌تر‌، چندان آشکار و چشم‌گیر نیستند، با این همه، اهمیت دارند. یک بسته‌شدگی یا انسداد پل، حتا اگر موقتی باشد، می‌تواند پیامدهایی فاحش داشته باشد؛ چرا که پل‌ها اغلب ارتباطات حیاتی در یک سامانه‌ی حمل‌ونقل ایجاد می‌کنند. در پیامدهای آنی پس از یک زلزله، انسداد یک پل می‌تواند عملیات پاسخ اضطراری را مختل کند. بعدها، تأثیر اقتصادی یک انسداد پل با مدت‌زمانی که پل بسته باشد، اهمیت اقتصادی ترافیک جاده‌ای، تأخیر ترافیکی ایجادشده با مسیرهای جایگزین بعدی و هزینه‌ی جایگزینی برای پل افزایش می‌یابد.
هدف این مقاله آن است که انواع خسارت به پل‌ها را که معمولاً زمین‌لرزه‌ها تحمیل می‌کنند، شناسایی و طبقه‌بندی و تا جایی‌که ممکن است، علل خسارت را شناسایی کند، اگرچه این کار آسان نیست. خسارت معمولاً ناشی از یک مجموعه‌ی پیچیده و متعامل از متغیرهای سهیم است. جزییات خسارت، اغلب از سوی خود خسارت پنهان می‌شوند، به‌طوری‌که برخی گمانه‌زنی‌ها در بازسازی واقعه مورد نیاز است. در بسیاری از موارد، علت خسارت می‌تواند تنها پس از آنالیز دقیق، روشن و دریافته شود و حتا پس از آن، علل واقعی و تأثیرات ممکن است دست‌‌نیافتنی باشند.

کلیدواژه‌ها :
خسارت، عملکرد پل، زمین‌لرزه، شکست ستون.


 
 نظرات