مقالات   
 

 بررسی سه مناره‌ی مهم دوره‌ی سلجوقی

نام مقاله : بررسی سه مناره‌ی مهم دوره‌ی سلجوقی؛ چهل‌دختران اصفهان، تاریخانه‌ی دامغان و مسجدجامع ساوه...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: یکشنبه 19 بهمن 1393
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

نام مقاله : بررسی سه مناره‌ی مهم دوره‌ی سلجوقی؛ چهل‌دختران اصفهان، تاریخانه‌ی دامغان و مسجدجامع ساوه
پدیدآورنده : میترا آزاد
انتشاریافته در : نشریه‌ی «مطالعات معماری ایران» (شماره‌ی 5، بهار و تابستان 1393)
شمار صفحه‌ها : 18
فرمت : PDF
اندازه‌ی فایل : 3.03 مگابایت

چکیده :
مناره‌های سلجوقی ایران از عناصر مهم معماری اسلامی از نظر حکمی، فرم معماری، سازه و تزیینات هستند که در این چهار حوزه، نیاز به بررسی و تحقیق دارند. احداث مناره در ایران، به‌عنوان راهنما و هدایت معنوی و مادی، از دوره‌ی پیش از اسلام آغاز شد و در عصر سلجوقی به اوج تکامل خود رسید. آن‌ها در آغاز به‌صورت منفرد در دشت‌ها، در کنار راه‌های مهم و مسیر کاروان‌ها و سپس در نزدیکی مسجدها و مدرسه‌ها، به‌عنوان یک عنصر مهم و نشانه، قرار گرفتند. با توجه به این که طرح، ساخت و تزیینات مناره‌های سلجوقی از شاهکارهای معماری ایران بوده، این مقاله به بررسی سه مناره‌ی مهم دوره‌ی سلجوقی ایران، یعنی مناره‌ی تاریخانه‌ی دامغان، چهل‌دختران اصفهان و مسجدجامع ساوه و تحلیل مقایسه‌ایِ تزیینات آجری شامل نگاره‌های هندسی و سنگ‌نوشته‌های آن‌ها پرداخته است.
روش پژوهش مقاله، به‌صورت روش تفسیری‌ ـ تاریخی بوده و سپس با رویکرد تحلیلی به مقایسه‌ی تزیینات سه مناره از نظر سنگ‌نوشته‌ها و نگاره‌ها و جایگاه آن‌ها پرداخته است. افزون بر بررسی مقاله‌های مربوط و کتاب‌ها و اسناد، با برداشت از بناهای یادشده، برای نخستین بار نقشه و نمای تزیینی مناره‌های یادشده و سپس جدول مقایسه‌ایِ تزیینات آن‌ها ارائه می‌شود. سرانجام، افزون بر دست‌یابی به اهداف برپایی و تغییرات شکلی مناره‌ها­ی آغازین تا دوره‌ی سلجوقی و مقایسه‌ی تزیینات آن‌ها، جایگاه هریک در بخش‌های اصلی مناره مشخص و مدل تحلیلی برای بررسی‌های آینده پیشنهاد می‌شود.


کلیدواژه‌ها : مناره‌ی سلجوقی، تزیینات آجری، مناره‌ی چهل‌دختران اصفهان، مناره‌ی تاریخانه‌ی دامغان، مناره‌ی مسجدجامع ساوه.

 
 نظرات    
 
سن سی خلیلی فرد 22:15 یکشنبه 19 بهمن 1393
0
 سن سی خلیلی فرد
 درود بی پاپان