مقالات   
 

 مشارکت مردم در طرح‌های مرمت شهری

نام مقاله: یافتن راهکارهایی برای جلب مشارکت مردم در طرح‌های مرمت شهری بر پایه‌ی نظریه‌ی بازی / پدیدآورندگان : محسن حبیبی، مهران فروغی‌فر ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: یکشنبه 20 مهر 1399
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله: یافتن راهکارهایی برای جلب مشارکت مردم در طرح‌های مرمت شهری بر پایه‌ی نظریه‌ی بازی
پدیدآورندگان: محسن حبیبی، مهران فروغی‌فر
انتشاریافته در: نشریه‌ی «هنرهای زیبا ـ معماری و شهرسازی» (دوره‌ی ۱۸، شماره‌ی ۴۳، زمستان ۱۳۹۲)
شمار صفحه‌ها: ۱۰
فرمت: PDF
اندازه‌ی فایل: ۴۰۰ کیلوبایت

چکیده :
برانگیختن پشتیبانی و مشارکتِ شهروندان در طرح‌های مرمت شهری، عامل مهمی است که دست‌یابی به آن می‌تواند تأثیر بسیاری بر روند انجام طرح‌ها و صرفه‌جویی‌های اقتصادی در اجرای آن‌ها داشته باشد. اما شیوه‌ی جلب مشارکت مردم در این فرآیند، موضوعی است که این مقاله می‌کوشد با اتکا بر نگره‌ی بازی و واکاویِ رفتار مردم در این زمینه، به آن دست یابد.
در این زمینه، نخست طرح بهسازی و نوسازیِ بافت پیرامون حرم امام‌رضا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین طرح‌های نوسازی در ایران، با هدف نشان دادن نمونه‌ای (عموماً) ناموفق در جلب مشارکت مالکان بررسی می‌شود و سپس به طرح مرمت بازار اودلاجانِ تهران به‌عنوان طرحی با رویکرد مشارکت همکارانه و نسبتاً موفق در این زمینه پرداخته می‌شود.
دستاوردهای این بررسی نشان می‌دهند که مشارکت، نیازمند فضایی برای برهمکنش رودررو است و بیانگر آن است که مهم‌ترین عامل ترغیب‌کننده به مشارکت، تأمین سود (مادی یا غیرمادی) حاصل از مشارکت می‌باشد. در پایان آشکار می‌شود که فضای مورد نیاز برای برانگیختن مشارکت شهروندان، چه‌گونه فضایی باید باشد و همچنین در نهایت راهکارهایی برای دست‌یابی به مشارکت در طرح‌های مرمتی ارائه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها :
مرمت شهری، بازسازی و بهسازی شهری، مشارکت همگانی، نگره‌ی بازی، معمای زندانی.

 
 نظرات