مقالات   
 

 محیط کالبدیِ معماری و اختلال بیش‌فعالی

نام مقاله : رابطه‌ی میان محیط کالبدی معماری با نشانه‌های اختلال بیش‌فعالی / نارسایی توجه در کودکانِ 6 تا 10ساله‌ی تهران...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: یکشنبه 3 خرداد 1394
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)


نام مقاله : رابطه‌ی میان محیط کالبدی معماری با نشانه‌های اختلال بیش‌فعالی / نارسایی توجه در کودکانِ 6 تا 10ساله‌ی تهران
پدیدآورندگان : شیرین اژده‌فر ، علی عمرانی‌پور
انتشاریافته در : دوفصل‌نامه‌ی «مطالعات معماری ایران» (شماره‌ی 6، پاییز و زمستان 1393)
شمار صفحه‌ها : 18
فرمت : PDF
اندازه‌ی فایل : 1 مگابایت

چکیده :
اختلال بیش‌فعالی/ نارسایی توجه بخش شایان توجهی از بار اختلالات در دوران کودکی و نوجوانی را به خود اختصاص می‌دهد و با توجه به احتمال برجا ماندن تا بزرگ‌سالی و طولانی بودنِ دوره‌ی آن، اهمیتی بسیار دارد. روش‌هایی گوناگون برای درمان و کنترل این اختلال هست که رایج‌ترین آن‌ها دارو‌درمانی است. نقش تأثیرهای محیط زندگی افراد دارای اختلال، تا اندازه‌ی‌ زیادی نادیده انگاشته شده و به‌خوبی بررسی نشده است. این پژوهش برای بررسی تأثیر مؤلفه‌های محیط کالبدیِ معماری بر شدتِ نشانه‌های اختلالِ بیش‌فعالی / نارسایی توجه در کودکان 6 تا 10ساله انجام گرفته است. با اعمال طرح نیمه‌آزمایشی از میان مراجعه‌کنندگان به یکی از مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناسی در شهر تهران، 30 تن برگزیده و به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه 15نفره‌ی آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در آغاز از هر دو گروه با پرسش‌نامه‌ی کانرز، فرم والدین، پیش‌آزمون گرفته شد و پس از اعمال تغییراتی در محیط کالبدیِ خانه‌ی کودکانِ گروه آزمایش و انجام سفارش‌هایی در این راستا از سوی والدین، نزدیک به هشت هفته‌ی بعد، از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد و نتایج با بهره‌گیری از تحلیل کواریانس (ANCOVA) با نرم‌افزار SPSS18 تحلیل شد. یافته‌های بررسی نشان داد که تغییر مؤلفه‌های محیط کالبدی، همچون «تراکم فضایی، ایجاد ارتباط دیداری و شنیداری با محیط بیرون و بهره‌مندی از نور طبیعی، ارتباط با فضای باز و سبز و انجام بازی‌های هدفمند و تکالیف درسی در فضای باز» باعث کاهش معنی‌دار شدت علایم بیش‌فعالی / نارسایی توجه در گروه آزمایش شد. با توجه به تفاوتِ معنی‌دار میان گروه‌های آزمایش و کنترل، می‌توان اذعان داشت که طراحی درست و اصولیِ مسکن و اهمیت دادن به کیفیت فضاهای خانه در کنار کمیت آن‌، ممکن است به کاهش نشانه‌های اختلال بیش‌فعالی/ نارسایی‌توجه در کودکان کمک کند.

کلیدواژه‌ها :
مؤلفه‌های محیط کالبدی، معماری مسکن، اختلال بیش‌فعالی / نارسایی توجه، تراکم فضایی، ارتباط دیداری و شنیداری با محیط بیرون.


 
 نظرات    
 
گروه رسانه‌ای دیرین 02:14 شنبه 9 خرداد 1394
0
 گروه رسانه‌ای دیرین

این خبر کمابیش مرتبط را نیز ببینید و بخوانید :
ارتباط آلودگی هوا و دچارشدگی به
اوتیسم در کودکان