مقالات   
 

 بناهای خاکی معاصر

بناهای خاکی معاصر ساختمانهای طبیعی نویسنده : هانیه مروارید فروش...

ارسال کننده: مهسا معتمد
تاریخ ارسال: دوشنبه 13 خرداد 1392
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
سومیتا سینها
ترجمه: هانیه مروارید فروش
مجله رایانه معماری ساختمان
چکیده:

خاک یکی از با صرفه ترین موار ساختمانی موجود در جهان می باشد . تقریباً 33% از جمعیت جهان (اکثراً در کشورهای در حال توسعه) بسته به میزان در دسترس بودن خاک و قابلیت استفاده از آن ، در خانه های گلی زندگی می کنند .
محدودیت های فیزیکی مواد ساختمانی ، اقلیم منطقه، محیط و فرهنگ ، در متمایز ساختن سنت های بومی معماری نقش تعیین کننده ای دارند .با توجه به این امر ، خاک به عنوان ماده ساختمانی در سنت های ملل مختلف به سه روش عمده استفاده شده است .
اولین مورد ، استفاده از آن تهیۀ مصالح ساختمانی مثل آجر و بلوک های سیمانی است که این روش در آنجلیای غربی انگلستان زیاد به چشم می خورد.
روش دوم شامل پاشیدن خاک به داخل قالب و به هم فشردن آن است تا به دیواره های یکپارچۀ قوی تبدیل شود .
عملیات پرس در مراحل مختلف معروف به Lift اجرا می شود .
روش سوم استفاده از خاک در ترکیب با مواد دیگر مثل ترکه های چوبی و اندودهای متفاوت است .
مشکلات اصلی سازه های خاکی چگونگی حفاظت آنها در برابر نفوذ آب ، دوام و بقای آن و همچنین قوانین سخت آیین نامه های ساختمانی هستند که خواستار کنترل کیفیت در ساخت و تولید و نیز در کارایی می باشد .
نظر به این که ساختمان های خاکی با روش اجرای سنتی امکان ایجاد گشودگی های بزرگ و همچنین دیوارهای مستقیم و بلند وجود ندارد و با توجه به این که امروزه پلان آزاد و ساختمان های مرتفع مورد توجه همگان قرار دارند ، خاک و گل کاربرد خود را در پروژه های معماری معاصر از دست داده اند .
معماری خاکی با روش اجرای سنتی دارای لبه های نرم و دیواره های ضخیم است و در تقابل با گرایش های معماری معاصر قرار می گیرد که به دنبال فضای بیشتر و تودۀ کمتری است
 
 نظرات    
 
سعید چایچی 01:23 سه شنبه 14 خرداد 1392
1
 سعید چایچی
سلام دوست گرامی
با تشکر از شما جهت تهیه این خبر و یادی از نادر خلیلی معمار خوب و ایرانی مقیم امریکا
عبداله اربابی 09:32 سه شنبه 14 خرداد 1392
1
 عبداله اربابی
باتوجه به اینکه مصالح ساختمانی در شهرهای برخوردارهستند وگستردگی کشورمان ترویج استفاده از مصالح بومی برای کاهش هزینه گران حملونقل که گرانترهم میشود تنهاراه ممکن است .غلبه برموانعی که گفته شده باید در برنامه مهندسین و مجریان باشد.تاثیربرزندگی مردم خیلی بالاست.صرفه جویی در انرژی هم دارد.تهیه طرح های کوچک عملی برای روستاها که به مقاومت در برابر زلزله هم پاسخ بدهد خیلی موردنیاز است.این چنین رسانه هایی باید شروع کننده این چنین حرکت هایی باشند.ماهمه توان خودرا دراختیار دوستان قرار میدهیم.
حسن ابراهیمی 17:18 سه شنبه 14 خرداد 1392
1
 حسن  ابراهیمی
ممنونم خانم مهندس معتمد
شکوفه سلیمی 00:48 چهارشنبه 15 خرداد 1392
1
 شکوفه سلیمی
ممنونم
نیما محسون 14:35 آدینه 17 خرداد 1392
1
 نیما محسون
ضمن تشکر از خانم مهندس معتمد، به اطلاع دوستان گرامی عرض میکنم که سالم ترین زندگی از هر نظر در خانه های کاه گلی با سقف چوبی قابل حصول بوده که امروزه بدلایل مختلف بطور کلی از چرخه ساخت و ساز خارج شده است.
مهدی بهشتی 11:01 سه شنبه 21 خرداد 1392
0
 مهدی  بهشتی
با تشکر
امین بخشش 12:52 سه شنبه 11 تیر 1392
0
 امین بخشش
عالیست.