اخبار   
 

 زیستِ ۱۰۰۰ساله‌ی فردوسی

حکیم ابوالقاسم فردوسی را باززنده‌ساز زبان پارسی، احیاگر اسطوره‌های ایرانی و بازنمایانگر شکوه و جلال ایران باستان می‌دانند. او شانه‌به‌شانه‌ی هومر، ویرژیل و... و بلکه بالاتر از آنان بر بلندای ستیغ داستان‌سرایی و حماسه‌پردازی ایستاده است و شاهنامه‌اش شاید مهم‌ترین اثر تاریخی، حماسی و داستانی جهان باشد. دریغا که با همه‌ی این‌ها، هنوز آگاهی‌های درست و دقیقی درباره‌ی زندگی او در دست نیست. امسال درست هزارمین سال درگذشتِ فردوسی است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  09:45   سه شنبه 25 اردیبهشت 1403  

 فراخوان جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها در حوزه‌ی «زیست‌فناوری»

فراخوان رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» با هدف جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌‎ها در حوزه‌ی «زیست‌فناوری» از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی منتشر شد. به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق از سال ۱۳۹۸ در راستای مأموریت خود مبنی بر تأمین مالی توسعه‌ی فناوری و به‌ویژه فناوری‌های پیشرفته و اولویت‌دار، در قالب برنامه‌ی «هم‌سرمایه‌گذاری» با صندوق‌های پژوهش و فناوری، سرمایه‌گذاری جسورانه در استارت‌‌آپ‌ها و طر‌ح‌های سرمایه‌پذیر را آغاز کرده است ... ادامه»

  منبع : وبگاه صندوق نوآوری و شکوفایی
  10:00   دوشنبه 24 اردیبهشت 1403  

 تهدید اصفهان با فرونشست‌های سنگین

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به پیامدهای ادامه‌ی فعالیت صنایع آب‌بر در مناطق مرکزی ایران، گفت: فرونشست زمین در اصفهان در حال ورود به این شهر است و می‌تواند جاده‌ها، تاسیسات انتقال آب و حتی اماکن تاریخی را با تهدید روبه‌رو کند. احد وظیفه افزود: در عصر مدرن به طبیعت و آب احترام نگذاشته‌ایم و با اقداماتی مانند انحراف آب از مسیر اصلی، استخراج بیش از اندازه‌ی منابع آب زیرزمینی، رعایت نکردن حق‌آبه‌ها و... باعث فرونشست زمین شده‌ایم ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:28   دوشنبه 24 اردیبهشت 1403  

 آغاز برنامه‌ی «جهش تولید دانش‌بنیان» با ۸ بسته‌ی حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی امروز با حضور زنده در بخش خبری ساعت ۸ بامداد شبکه‌ی یک سیما، از برنامه‌ی حمایتی این صندوق در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» رونمایی کرد. دکتر محمدصادق خیاطیان گفت: یکی از مصادیق اصلیِ شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و صندوق نوآوری و شکوفایی به‌واسطه‌ی مأموریتی که طبق قانون برای آن تعریف شده است، برنامه‌ی حمایتی تحت عنوان «جهش تولید دانش‌بنیان» را برنامه‌ریزی و تدارک دیده است ... ادامه»

  منبع : وبگاه صندوق نوآوری و شکوفایی
  14:25   یکشنبه 23 اردیبهشت 1403  

 پل‌های کابلی در دانشکده‌ی فنی ـ مهندسی دانشگاه تهران ساده‌سازی شدند

پژوهشگران دانشکده‌ی فنی ـ مهندسی عمران دانشگاه تهران توانستند در قالب یک پایان‌نامه‌ی دانشجویی، با ساده‌سازی مدل سازه و مطالعه‌ی موردی پل لالی به بهینه‌سازی نیروی پیش‌کشیدگی کابل‌ها در پل‌های کابلی ایستا دست یابند. میثم رون، دانشجوی کارشناسی ارشد با راهنمایی امیررضا قیامی‌آزاد، عضو هیأت علمی دانشکده‌ی مهندسی عمران دانشگاه تهران، در یک پژوهش با تغییر نحوه‌ی مدل‌سازی، به روشی دست یافتند که سازه به مدل‌سازیِ دیگربار در هر تکرار نیاز ندارد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  13:54   شنبه 22 اردیبهشت 1403  

 «هیچ‌گونه نگرانی درباره‌ی ایمنی پایه‌ی پل بزرگراه شهید مدرس ـ بلوار میرداماد وجود ندارد»

روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره‌ی پایه‌ی پل بزرگراه شهید مدرس ـ بلوار میرداماد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بررسی میدانی و ارزیابی‌های تخصصی از ساعات اولیه انجام و نتایج به معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و شهرداری منطقه‌ی ۳ تهران گزارش شد. بررسی‌ها حاکی از آسیب‌دیدگی پوشش الحاقی یکی از پایه‌های پل یادشده می‌باشد، که طی دوره‌های گذشته اجرا شده و با هدف ایجاد جلوه‌ی دیدری و زیباسازی محیطی، پایه‌ی پل را در برگرفته بوده و آسیبی متوجه ساختار سازه‌ی پل نبود ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  11:16   شنبه 22 اردیبهشت 1403  

 طرح صیانت بار دیگر در دستور کار صحن علنی مجلس

برابر دستور کار اعلامی برای صحن علنی مجلس در این هفته، «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» بار دیگر در دستور کار صحن مجلس قرار گرفته است. به گزارش ایلنا، با اعلام دستور کار یادشده، آشکار شد که طرح مشهور به «صیانت» که نام کامل آغازین آن «طرح صیانت از فضای مجازی» بود و اندکی پس از آن، نامش به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» تغییر یافت، بار دیگر در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایلنا
  10:59   شنبه 22 اردیبهشت 1403  

 لزوم رعایت استانداردهای مبحث ۱۰ ساختمان در تولید پیچ و مهره

رییس انجمن سازه و فولاد ایران و و عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر در بازدید از صنایع مفتولی «سپند پیچ یزد» بر اهمیت و لزوم رعایت استانداردهای مبحث ۱۰ مقررات ملی ساختمان در تولید پیچ و مهره تاکید کرد. دکتر «سیامک ایپکچی» روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، در بازدید از این واحد تولیدی، ضمن بازدید از خطوط فرآوری مواد اولیه و تولید پیچ و مهره، در نشستی با مدیران و متخصصان «سپند پیچ یزد»، به تشریح مبحث ۱۰ مقررات ملی صنعت ساختمان ایران پرداخت ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  09:54   شنبه 22 اردیبهشت 1403  

 بلندپروازانه‌ترین استارت‌آپ‌های جهان

ایده‌های نوآورانه‌ی شرکت‌های استارت‌آپی نه‌تنها زندگی را برای ما آسان‌تر می‌کنند، که می‌توانند هیجان آن را هم افزایش دهند. به گزارش «خراسان»، خبرساز شدن ایده‌ی هیجان‌انگیز یک استارت‌آپ که می‌خواهد با نصب آینه در فضا امکان استفاده از انرژی ‌خورشیدی در شب را فراهم کند، بهانه‌ای شد تا از کوشش‌ها برای ساخت داروهای اختصاصی بر پایه‌ی ترکیب ژنتیکی افراد، خودروی خودتعمیرشونده، تبدیل جانوران مرده به ربات و... بگوییم ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  08:28   شنبه 22 اردیبهشت 1403  

 نگاهی به یکی از گفت‌وگوهای «ایستگاه آینده» در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴

در دومین روز از نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، در بخش «ایستگاه آینده»ی این نمایشگاه که در سالن نوآوران برگزار می‌شود، محمد بهشتی، ایران‌شناس و فرهنگ‌پژوه و میترا فردوسی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی و ارتباطات نوآوری، درباره‌ی نقش نوآوری در آینده‌ی ایران گفت‌وگو کردند. فردوسی در آغاز این پنل با اشاره به نوآوری‌هایی که مردم ایران آفریده‌اند، گفت: پست یک نوآوری ایرانی است، چون در گذشته، ایرانیان اعتمادبه‌نفس ارائه‌ی ایده‌های نوآورانه‌شان را داشته‌اند، اما اکنون بیش‌تر نوآوری‌ها از دیگر کشورها وام گرفته‌شده‌اند ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  15:18   چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10