«معماریِ ایران، فلسفهی اکولوژیک دارد» ■ فیروز فیروز: سخنِ امروز جهان را ما پیشتر آزمودهایم ■ «معماری بیش از هر چیزی، هنر است» فیروز فیروز زادهی ۱۳۳۳ و هنرآموختهی رشتهی معماری از دانشگاه «پرات» نیویورک است. فیروز معتقد است که معماریِ گذشتهی ایران پیوندی تنگاتنگ با طبیعت داشته و به نوعی فلسفهای اکولوژیک دارد. او در سال ۱۳۶۴ «دفتر اهری و فیروز» را در نیویورک پتیه گذاشت. برخی کارهای انجامگرفته در این دفتر در بازهی سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷، در دو نوبت در نشریهی «نیویورکتایمز» به چاپ رسیدند. این دفتر برای طراحی ساختمان یک مسجد در جده عربستان موفق به کسب جایزه اول مجله بینالمللی معمار از سوی بنیاد آقاخان شد. فیروز پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۷۰ دفتر فیروز و همکاران را تأسیس کرد و پروژههای موفق دیگری را نیز اجرا کرد تا جایی که پروژه "دوخانه برای دو دوست" در گنبد، رتبه اول جایزه بزرگ معمار در زمستان ۸۰ را نصیب او کرد. فیروز از جمله معمارانی است که هنر را عنصر مهمی در این عرصه میداند و معتقد است که معماری چیزی جدای از هنر نیست. او که در اغلب آثار خود، فرهنگ و تاریخ را نیز مدنظر قرار میدهد، اعتقاد دارد که معماری گذشته ایران نگاهی کاملاً اکولوژیک به این عرصه دارد. آنچه میخوانید گفتوگوی هنرآنلاین با این معمار شاخص در ایران است. |