اخبار   
 

 «شهر یزد، نمونه‌ی بارز معماری پایدار در کشور است»

شهردار یزد با بیان این که پیش‌شرط بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، سامان‌دهی نظام شهری سالم و پایدار است، افزود: درعین‌حال بهره‌گیری از ظرفیت‌های معماری کشورمان می‌تواند نقش فزاینده‌ای در اجرای استانداردهای انرژی در ساختمان‌ها داشته باشد ...

«شهر یزد، نمونه‌ی بارز معماری پایدار در کشور است»
■ شرط بهینه‌سازی مصرف انرژی، سامان‌دهی نظام‌شهری است


شهردار یزد با بیان این که پیش‌شرط بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، سامان‌دهی نظام شهری سالم و پایدار است، افزود: درعین‌حال بهره‌گیری از ظرفیت‌های معماری کشورمان می‌تواند نقش فزاینده‌ای در اجرای استانداردهای انرژی در ساختمان‌ها داشته باشد.

مهدی جمالی‌نژاد ضمن بیان مطلب فوق در سومین همایش ملی ساختمان پایدار مصرف بهینه‌سازی انرژی، گفت: متاسفانه در کشور ما توسعه نظام شهری مغفول مانده است و این غفلت با تبعات جبران‌ناپذیری همراه بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش تراکم جمعیت، افزایش آلاینده‌های محیطی، توزیع ناعادلانه خدمات شهری و... از جمله معایب و تبعات غفلت از نظام شهری پایدار است و از این رو می‌توان گفت که مصارف بی‌رویه انرژی در ساختمان‌ها نیز از دیگر عوارض فقدان نظام شهری سالم و پایدار است.

شهردار یزد با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به ساماندهی نظام شهری سالم و پایدار سبب افزایش روزافزون مهاجرت‌ها از شهرهای کوچک به کلان‌شهرها شده است، خاطرنشان ساخت: تراکم جمعیت باعث می‌شود که در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ مصرف انرژی رشد تصاعدی داشته باشد و بنابراین اگر بخواهیم شاهد مصرف بهینه انرژی باشیم، شرط اول آن ساماندهی نظام شهری است.

جمالی‌نژاد همچنین با یادآوری این موضوع هر اقدامی که برای بهینه‌سازی مصرف انرژی بدون توجه به امر نظام پایدار شهری صورت بگیرد حکم تسکین‌دهنده مقطعی دارد، تاکید کرد: بدون توجه به این مهم اقدام‌های صورت گرفته برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در واقع حکم تزریق‌های کورتون‌واری را دارد که در کوتاه‌مدت اثربخش است اما در درازمدت با تبعات جبران‌ناپذیری همراه خواهد بود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

وی با بیان اینکه بهره‌گیری از معماری پایدار سبز نیز نقش موثری را در اجرای استانداردهای انرژی در ساختمان‌ها دارد، اظهار داشت: در کشور ما در گذشته‌ها، ساختمان‌سازی پایه مولفه‌های معماری پایدار صورت می‌گرفت و همین مسئله باعث می‌شد که واحدهای مسکونی از انرژی‌های خدادادی برای تامین رفاه مردم برخوردار باشند.

جمالی‌نژاد با ذکر مثالی از شهر یزد، گفت: نمونه بارز معماری پایدار در شهر یزد قابل مشاهده است، به طوری که راهبردهای سبز در معماری کویری ایران کاملا مشهود بوده است.

شهردار یزد تاکید کرد: بادگیرهای یزد به‌گونه‌ای بنا شده‌اند که هم در فصل زمستان و هم تابستان برای ساکنان دربردارنده رفاه و آسایش بوده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه کشورهای دیگر نسبت به ثبت بادگیرهای یزد اقدام کرده‌اند، گفت: اگر به دنبال آن هستیم که بهینه‌سازی مصرف انرژی را در ساختمان‌ها اجرایی کنیم، قبل از آن لازم است که حتما به گذشته برگردیم.

  منبع :
  19:29   سه شنبه 21 آذر 1396  
 نظرات