اخبار   
 

 خطای قالیباف را به پای روحانی نوشتند

حجت‌الاسلام رییسی در حالی نسبت به افزایش ساخت مال‌ها و مراکز تجاری برای عرضه‌ی محصولات و برندهای خارجی از روحانی انتقاد می‌کند که مجوز ساخت اکثر این مال‌ها از سوی قالیباف، شهردار اصولگرا صادر شده است ...

خطای قالیباف را به پای روحانی نوشتند
■ روایت همکاری شهردار اصولگرای تهران با مال‌سازان


حجت‌الاسلام رییسی در حالی نسبت به افزایش ساخت مال‌ها و مراکز تجاری برای عرضه‌ی محصولات و برندهای خارجی از روحانی انتقاد می‌کند که مجوز ساخت اکثر این مال‌ها از سوی قالیباف، شهردار اصولگرا صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، ابراهیم رئیسی که یکی از کاندیداهای اصلی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است، طی اظهاراتی ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت، با اعتراض به گسترش پدیده پاساژسازی و مال‌سازی و عرضه برندهای خارجی در این مال‌ها، آن را مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی دانست. در این خصوص توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد.

۱. چند سالی است که تب مال‌سازی به صورت گسترده کشور را فرا گرفته است. بیش از ۲۵۰ مال و مرکز تجاری بزرگ در سراسر کشور در دست احداث است یا به تازگی مراحل ساخت آن به پایان رسیده است. همان طور که آقای رئیسی به درستی اشاره کرده‌اند بخش بزرگی از این مال‌ها که به صورت لوکس و فوق لوکس ساخته می‌شوند، پس از احداث، میزبان برندهای گران قیمت خارجی و اجناس وارداتی می‌شوند.

اما آیا می‌توان نوک پیکان انتقاد و اعتراض به این روند را به سوی دولت نشانه گرفت و این رویه مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی را به دولت منتسب کرد؟

۲. نگاه به فهرست شرکت‌ها و نهادهای سازنده مال‌ها و مراکز تجاری بزرگ، بازتاب دهنده واقعیات اقتصاد سیاسی امروز کشور است. این مال‌ها عمدتا توسط شرکت‌های وابسته به بنیادها و نهادهای خارج از مالکیت و نظارت دولت در حال احداث است. به طور مثال در منطقه ۲۲ تهران، در امتداد اتوبان شهید همت، در حاشیه دریاچه مصنوعی خلیج فارس (چیتگر) در کنار برج سازی گسترده، تعداد بسیار زیادی از مال‌ها و مراکز لوکس تجاری توسط شرکت‌ها و بنیادهای وابسته به نهادهای نظامی در حال ساخت است. البته به جز در منطقه ۲۲ ، مال‌های بسیار دیگری نیز در مناطق شمال، شرق، جنوب و غرب تهران توسط همین نهادهای خارج از نظارت دولت، در حال احداث است و شهردار اصولگرای تهران نیز در این مسیر، نهایت همراهی و همکاری را با مال‌سازان داشته‌ است.

۳. حال که جناب آقای رئیسی به درستی باب این اعتراض را گشوده‌اند، شایسته است که به الزامات برخورد با این پدیده ناموجه تا انتها پایبند باشند و در نقد اقدامات نهادها و بنیادهای مال‌ساز و نیروهای سیاسی پشتیبان آنان، از جمله محمدباقر قالیباف، بیش از پیش اهتمام داشته باشند. عملکرد محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران گویای آن است که وی صدور مجوز برای احداث پاساژها و مجتمع‌های تجاری بزرگ را به یکی از منابع درآمدی شهرداری تهران تبدیل کرده است. امروز شهر تهران به خصوص در مناطق شمالی آن، شاهد رویش مال‌های عظیم و لوکس است که عمده برندهای معروف و گران قیمت خارجی در این مال‌ها شعبه دارند. از ابراهیم رئیسی انتظار می‌رود با کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی، سمت و سوی نقد خویش را به سوی عاملان اصلی و واقعی وضع موجود معطوف سازد و در برخورد با این پدیده مضر، بدون اغماض و چشم‌ پوشی‌های جناحی رایج سخن بگوید. اعتراض ایشان به اقدامات محمدباقر قالیباف می‌تواند به راستی‌آزمایی دغدغه وی در توجه به اقتصاد مقاومتی یاری برساند.

۴. از دیگر نکات قابل توجه، جایگاه شهر مشهد در آمار مال‌سازی در ایران است. برخلاف تصور رایج به جای تهران، این مشهد است که در صدر جدول مال‌سازی کشور قرار دارد. در حال حاضر مشهد با ۱۳۰ مال در صدر جدول مال‌سازان قرار گرفته و شهر تهران با نزدیک به ۷۰ مال در جایگاه دوم قرار دارد. این امر گویای آن است که شهرداری اصولگرای مشهد نیز در سال‌های اخیر در صدور مجوز و حمایت از مال‌سازی، گوی سبقت را حتی از محمدباقر قالیباف نیز ربوده است.

۵. نگاهی به سایت شرکت عمران و مسکن قدس رضوی ( وابسته به آستان قدس رضوی ) نشان دهنده فعالیت این شرکت در ساخت مال و مراکز تجاری در شهر مشهد است. در حال حاضر شرکت مسکن و عمران قدس رضوی سه پروژه جهان مال، مشهد مال و مجتمع تجاری سرو را در دست ساخت دارد که هر سه از پروژه‌های عظیم عمرانی به شمار می‌آیند. به طور مثال پروژه مشهد مال در زمینی به وسعت ۸ هکتار و زیر بنای ۵۰۰ هزار متر مربع در حال احداث است. اگر چه ممکن است ساخت این پروژه‌ها پیش از شروع مسئولیت ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی آغاز شده باشد اما با توجه به اعتراض ایشان به پدیده مال‌سازی شایسته است که این قبیل فعالیت‌ها در شرکت‌های زیر مجموعه آستان قدس رضوی متوقف شود.

برای بزرگ‌نمایی، روی تصویرهای زیر کلیک کنید.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  09:18   شنبه 2 اردیبهشت 1396  
 نظرات