اخبار   
 

 برداشت اشتباه از نظام نامه ارجاع کار

چندی پیش، تعدادی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، شکواییه ای را برای عدم اجرای نظام نامه ارجاع کار به سایت اطلاع رسانی صما ارسال کردند...

برداشت اشتباه از نظام نامه ارجاع کار

صما، گروه نظام مهندسی- چندی پیش، تعدادی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، شکواییه ای را برای عدم اجرای نظام نامه ارجاع کار به سایت اطلاع رسانی صما ارسال کردند. با توجه به این اقدام برآن شدیم تا از کارشناسان و مسئولان حوزه نظام نامه ارجاع کار نظارت، این موضوع را جهت روشن سازی افکار عمومی جویا شده و بررسی کنیم.

طبق نظر این کارشناسان موارد مطرح شده در این نامه غیر قابل قبول است، چراکه اعضای محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان برداشت اشتباهی از نظام نامه مذکور دارند.

شایان ذکر است نظام نامه ارجاع کارنظارت به علت اجرای تقریبی عدالت، با مخالفان سر سختی مواجه شده است . این در حالی است که در نگاه اجمالی به این نظام نامه می توان دریافت که غرض از اجرای نظام نامه بیکار نمودن و یا حتی قطع رزق و روزی برخی از افراد نیست. چرا که برعکس، هدف، توزیع عادلانه کار بین مهندسان واجد شرایط است.

گفتنی است در این مورد خاص ،تشبیه سازمان نظام مهندسی ساختمان با سازمان نظام پزشکی قیاس مع الفارغ است. چرا این افراد، در مواقعی که برنامه های سازمان نظام مهندسی ساختمان مطابق اهدافشان است، چنین مقایسه ای را انجام نمی دهند؟ در این میان باید متذکر شد که متاسفانه مالکان تنها به دنبال مهندسان ناظری هستند که سر ساختمان حضور نداشته باشند و هدف از تدوین نظام نامه مذکور قطع واسطه ها از این میان بوده است. جالب است بدانیم که در مقدمه این نامه آمده است که کارفرما نمی تواند مهندس ناظر خود را انتخاب نماید، اما این در حالی است که بر اساس نظام نامه مذکور، در هر استانی، بنا به تعداد مهندسان واجد شرایط بین 1تا 20 مهندس واجد شرایط برای انتخاب به کارفرما معرفی می شود و این امر، خود ادعای این افراد را رد می کند.

شایان ذکر است که عدم کارآمدی و کامل بودن برنامه سیستم نظام نامه، یکی از موارد مورد بحث در نامه مذکور است. البته باید در این خصوص متذکر شد که با توجه به اینکه تقریبا یک سال از اجرای نظام نامه ارجاع نظارت می گذرد، وجود این نواقص موضوع حادی نیست.

باید در این میان یادآورشد که ناظرین، طبق بند7-13 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان می بایست در چندین مرحله گزارش عملکرد خود را به مرجع صدور پروانه و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ارائه نمایند که با واریز یکجا مبلغ از سوی کارفرما به سازمان مهندس ناظر مکلف می شود که در چند مرحله گزارش خود را به سازمان مذکور ابلاغ نماید. چرا که متاسفانه در گذشته این اتفاق به ندرت انجام می شد و اکثرمهندسان تنها به ارائه گزارش پایا کار اکتفا می کردند. ضمنا مبلغی که به عنوان سود نزد سازمان نظام مهندسی استان باقی می ماند در مجمع عمومی به پیشنهاد هیات مدیره برای نحوه استفاده آن توسط خود اعضا تصمیم گیری می شود.

حال با تمام این اوصاف لازم به ذکر است امکان دارد نظرات این اعضای معترض نیز صحیح باشد. از این رو امید می رود سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان هر چه زودتر پاسخگوی این معترضین باشد و در این راستا «صما» آمادگی خود را برای انتشار هرگونه جوابیه از سوی سازمان مربوطه اعلام می دارد.



  منبع : خبرگزاری صما
  16:58   شنبه 24 خرداد 1393  
 نظرات    
 
حمید بناپورغفاری 20:31 شنبه 24 خرداد 1393
0
 حمید  بناپورغفاری
ارجاع نظارت کاری کاملا بر خلاف عدالت بوده چرا که عدالت با سیستم کوپنی استالینی که 70 سال قبل بطلان آن ثابت شده بدست نمی آید .
سعید گنجی 18:21 یکشنبه 25 خرداد 1393
0
 سعید گنجی
به نظر من که خیلی خوبه ... حداقل از بی عدالتی که قبلا" در توزیع کار مشهود بود خبری نیست من که راضیم انشالاه خدا هم راضیه D:
سعید گنجی 18:27 یکشنبه 25 خرداد 1393
0
 سعید گنجی
حتما ناظر با صلاحیت از منظر این آقایون که نامه رو امضا کردن ناظریه که فقط یه مهر داره اونم داده دسته مالک
عباسعلی پرهیزکاری 21:17 یکشنبه 25 خرداد 1393
0
 عباسعلی پرهیزکاری
مسلما" برا یه عده ای که با رابطه کارها را قبضه کرده بودند سخت است همانطور که برای آنانکه اهل رابطه و خلاف نبودند سخت بود که سهمیه شان بسوزد و منافعش را عده ای ببرند لذا بهترین کار در شرایط فعلی که هیچ کنترلی روی نظارت درست اعضا نیست توزیع عادلانه کار از طریق سیستم ارجاع نظارت است ملاک منطقی بودن کار است نه درخواست عده ای که منافعشان به خطر افتاده ...................................
علی اکبر صحافی پور 21:01 دوشنبه 26 خرداد 1393
0
 علی اکبر صحافی پور
خبرگزاری محترم صما
با سلام
کلمه به کلمه این تومار دارای نکات قانونی ، شرعی ، حقوقی و در جهت حفظ شئونات علمی و مهندسی است و عملکرد کلی سازمان نظام مهندسی ساختمان را به چالش کشیده و باانتقادات جدی مواجه نموده است. نگرش سطحی و عامیانه در مورد این تومار ساده لوحانه است و در ضمن این کارشناسان گمنام چه کسانی هستند و در کجا تشکیل جلسه دادند و نتیجه را اعلام نمودند !؟ همچنین اعلام یکطرفه اجرای عدالت در مورد ارجاع عادلانه عدالت دروغ محض است.
مهرداد آدینه 00:52 سه شنبه 27 خرداد 1393
0
 مهرداد آدینه
دوست گرامی
بحثی در اقتصاد هست زیر عنوان عرضه و تقاضا که در همه موارد از جمله کالا و خدمات برقرار است
اگر بین این دو تعادل باشد نیازی به دخالت نیست
اما وقتی عرضه ( در این جا تعداد مهندسین خدمت دهنده - ناظر ) بیش از تقاضا ( تعداد کار ) است
و در یک سیستم سود محور سرمایه داری ( بخوانید سوداگری پول ) هستید
چاره ای جز نظم دادن به کار نیست.
چون روز به روز ارزش خدمت پایین می آید و کیفیت هم فدای آن میشود. اتفاقی که در دایما ذر ایران رخ میدهد .
سیستم کنترل ( بخوانید شبه سوسیالیستی) در همه اقتصاد های پیشرفته از جمله آمریکا ،فرانسه و ... پذیرفته شده است( خصوصا پس از بحران دهه 30 آمریکا). که از آن به کنترل و نظارت بر سوداگری در اقتصاد یاد میشود( سیستم مختلط اقتصادی). البته اگر همه افراد یک جامعه اخلاق و قانون را رعایت کنند شاید تفاوتی بین این دو سیستم وجود نداشته باشد.
با سپاس
مهرداد آدینه(مهندس عمران- کارشناس رسمی- حقوقدان و محقق اقتصاد و جامعه شناسی)


علی اکبر صحافی پور 09:41 سه شنبه 27 خرداد 1393
0
 علی اکبر صحافی پور
دوستان گرامی مباحث مطرح شده در تومار را چندین بار با دقت مطالعه فرمایید موضوع ارجاع نظارت بخشی از مباحث مطرح شده در تومار است که اجرای آن بدون تردید در آینده نزدیک متوقف و شکست خواهد خورد . در ضمن کلمات و عناوین دلالی ، به خطر افتادن منافع ، عدالت در توزیع کار ، اقتصاد سوسیالیستی ، عرضه و تقاضا ، قبضه کردن کارها و ... در این تومار به چشم نمی خورد. با توهین وافترا به همکاران مشکلات حل نمی شود.
م افتخاری 15:35 چهارشنبه 28 خرداد 1393
0
 م افتخاری
جالب است
سعید گنجی 19:29 چهارشنبه 28 خرداد 1393
0
 سعید گنجی
به هر حال به هیج وجه منطقی و همچنین و علی الخصوص قانونی نیست که مجری یک طرح خود حق انتخاب ناظر خود را داشته باشد. ناظر نماینده نظام و ناظر اجرای قانون است. هرچند در بحث صلاحیت ناظرین با دوستان عزیز موافقم و باید سازو کار مناسبی فراهم شود 
علی اکبر صحافی پور 10:28 پنجشنبه 29 خرداد 1393
0
 علی اکبر صحافی پور
همکار محترم جناب مهندس گنجی
بحث مهندسین ناظر منتخب کارفرما ، با بحث نظارت عالیه و کنترل توسط نظام مهندسی دو مقوله کاملا مجزاست . نظارت عالیه و کنترل توسط نظام مهندسی در حد همان 5% سهم سازمان است.
ایمان نجارزادگان 13:25 پنجشنبه 29 خرداد 1393
0
 ایمان نجارزادگان
صحبت مهندس آدینه کاملا منطقی به نظر می رسد.
عباسعلی پرهیزکاری 23:23 شنبه 31 خرداد 1393
0
 عباسعلی پرهیزکاری
آقای مهندس صحافی پور سلام
 ما که نفهمیدیم آخرش شما با تومار موافقی یا مخالف ؟با برداشتن سیستم ارجاع نظارت چی گیر کی میاد؟ اوضاع درست میشه؟ عدالت اجرا میشه همونطور که چندین ساله داره میشه!!!!!  بحث عرضه و تقاضا وقتی مفهوم دارد که یه سیستم پر قدرت بتونه کلیه کارها رو کنترل کنه وقتی این سیستمو نداریم و نخواهیم داشت بهترین گزینه چیست؟
حمید بناپورغفاری 20:11 یکشنبه 1 تیر 1393
0
 حمید  بناپورغفاری
جناب ادینه اگر بحث سامان دادن به آشفته بازار و تنظیم کیفیت و ارزش خدمات ارائه شده هست چرا دولت بفکر سرو سامان دادن به بقیه شغل ها نظیر پزشکی که مستقیما با جان افراد سرو کار دارد و به گواه آمار ها تعداد  خطاهایش سر به فلک می رسد  یا - فست فود ها ویا کفش فروشان ویا..... نیافتاده و بایستی سوسیالیسم در مهندسی و برای مهندسان اجرا شود ؟ایا دزد و کم فروش در این مملکت فقط مهندسان هستند ؟ که بایستی به کار شان رسیدگی شود ؟و خود حق ندارند و باید بصورت کوپنی کار قبول کنند ؟
علی اکبر صحافی پور 01:41 دوشنبه 2 تیر 1393
0
 علی اکبر صحافی پور
جناب مهندس پرهیزکاری   با سلام
لطفا متن تومار را از ابتدا تا انتها مطالعه فرمایید مخصوصا مقدمه و بند 4 از اصل 43 قانون اساسی .
مشکلات سازمان نظام مهندسی که معلوم نیست یک سازمان دولتی است یا صنفی ، ریشه ای و اساسی است . درباره ارجاع نظارت با چه منطقی به یک مهندس تحصیل کرده با سابقه و آماده به کار می توانید بگویید در خانه بخواب تا  شاید چند سال دیگر قرعه بنام شما بیفتد!؟ و به کارفرما هم بگویید شما نمی توانید از مهندسین عضو سازمان دارای مدرک، پایه ، رتبه و ذیصلاح به دلخواه انتخاب نمایید ! آیا اینها توهین به کارفرما و جامعه مهندسی نیست؟!