اخبار   
 

 کاهش خسارات زمین لرزه با اجرای صحیح آیین نامه 2800

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی با اشاره به اینکه آیین نامه 2800 نقش مهمی در بهبود کیفیت ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله در کشور دارد گفت...

کاهش خسارات زمین لرزه با اجرای صحیح آیین نامه 2800

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی با اشاره به اینکه آیین نامه 2800 نقش مهمی در بهبود کیفیت ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله در کشور دارد گفت: هم اکنون ویرایش چهارم این آیین نامه در مرحله انتشار است و بدون شک اجرای درست مفاد این آیین نامه می تواند نقش مهمی در کاهش خسارات جانی و مالی زمین لرزه ها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «صما» محمد شکرچی زاده صبح امروز در سمینار سی و ششمین سالروز زمین لرزه طبس و چهلمین سالگرد تاسیس شبکه شتابنگاری کشور ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: سرزمین ایران در پهنه ای قرار گرفته است که از لحاظ لرزه خیزی بسیار پرتکاپو است. نگاهی به لرزه خیزی کشور ما در سده اخیر نشان دهنده آسیب پذیری بسیار بالا در برابر این پدیده طبیعی است.

وی ادامه داد: تجربه دردناک زمین لرزه های طبس در سال 1357، رودبار منجیل در سال 1369، اردکول در سال 1376، بم در سال 1382 و زمین لرزه اخیر اهر ورزقان در سال 1391 نشان دهنده آسیب پذیری بسیار بالای مناطق شهری و روستایی کشور ما در برابر این پدیده طبیعی است. در این میان برخی از زمین لرزه ها اثرات شگرفی در جامعه چه به لحاظ اجتماعی و چه از منظر علمی بر جای می گذارند.

شکرچی زاده اذعان داشت: 25 شهریور هر سال یادآور رویداد زمین لرزه ویرانگر طبس در کوران انقلاب اسلامی در سال 1357 است. رویدادی که با بزرگای 4/7 یکی از بزرگترین زمین لرزه های تاریخ این سرزمین است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان ساخت: این زمین لرزه از منظر لرزه زمین ساختی و زلزله شناسی مهندسی بسیار مهم و قابل توجه هستند. در این زمین لرزه می توان به جرات ادعا کرد که یکی از مهمترین شتابنگاشتهای ثبت شده در دنیا به دست آمد.

وی تاکید کرد: بی تردید مجموعه گردآوری شده در این زمین لرزه نقش مهمی در تحول علم نوپای مهندسی زلزله در کشور ایجاد نمود. من در اینجا یاد و خاطره جان باختگان این زمین لرزه را گرامی داشته و از خداوند منان برایشان غفران و رحمت الهی را خواستارم.

وی اذعان داشت: بی تردید شبکه شتابنگاری زلزله کشور، مجموعه دستگاه ها و اطلاعات آن ارزشمندترین گنجینه علم مهندسی زلزله و زلزله شناسی مهندسی در کشور است و داده های شتابنگاشتی اساس و پایه علم مهندسی زلزله بوده و مسلما خیل فارغ التحصیلان چند ساله اخیر در زمینه های سازه، زلزله شناسی و مهندسی زلزله که از این اطلاعات استفاده کرده اند موید تاثیر مهم و انکارناپذیر این اطلاعات در بهبود مطالعات مرتبط و طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: امروزه حتی در کشورهای در حال توسعه که زمین لرزه خطری مهلک برای جامعه و اقتصاد آنها محسوب می شود به خوبی به نقش و اهمیت توسعه شبکه های شتابنگاری پی برده اند. نگاهی به گسترش این شبکه در کشورهایی که تا چند سال پیش فاقد دستگاه های شتابنگار بوده اند بخوبی این مسئله را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه فراموش نکنیم ما در سرزمینی زندگی می کنیم که بطور مداوم در معرض رویداد زمین لرزه قرار داردگفت: گسترش شهرنشینی در کشور و وضعیت خاص زمین ساختی عمده شهرهای کشور که در کنار گسل های لرزه زا و کواترنر قرار گرفته اند (مهمتر از همه شهر تهران) آسیب پذیری این مناطق را به شدت بالا برده است. در عین حال مناطق روستایی در کشور ما با توجه به بافت فرسوده، کیفیت پایین مصالح و اجرا حتی در زمین لرزه های متوسط و شتابهای نسبتا کم به شدت آسیب پذیر می باشند.

وی تصریح کرد: روند فوق تنها در صورتی کاهش می یابد که مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها نقش خود را در این میان بخوبی ایفا کنند. تحقیقات مرتبط با زلزله، مطالعات کاهش خطرپذیری لرزه ای، تحلیل خطر زمین لرزه برای ساختگاههای مهم طرح های عمرانی، مطالعه در مورد مدلهای جدید کاهندگی امواج لرزه ای و دهها موضوع تحقیقاتی در زمینه زلزله و مهندسی زلزله می بایست در این مراکز انجام گیرد.

این مسوول گفت: مرکز دارای بخش های دیگری نیز است که مستقیم و غیرمستقیم به زلزله می پردازند، بخش زلزله شناسی و خطرپذیری لرزه ای که قدم های مهمی را در زمینه مطالعه زمین لرزه های روی داده در کشور، مطالعات تحلیل خطر زمین لرزه، سامانه های لایه های اطلاعاتی مرتبط با اثرات زمین لرزه و مطالعات کاهش خطرپذیری لرزه ای برداشته است، از آن جمله است.

وی گفت: بخش ژئوتکنیک لرزه ای مرکز با انجام مطالعات ریز پهنه بندی لرزه ای در نقاط مختلف کشور نقش مهمی در بهبود ساخت و ساز در کشور برداشته است. اما مهمترین بخش مرکز در بحث زلزله شبکه شتابگاری ملی کشور است. شبکه ای که با دارا بودن افزون بر 1100 ایستگاه شتابنگاری گنجینه عظیمی در اختیار محققین داخلی و خارجی برای تحقیق در مورد جنبه های مختلف زمین لرزه قرار داده است.

شکرچی زاده تاکید کرد: یکی از برنامه های اصلی مدیریت مرکز توسعه و به روز آوری شبکه شتابنگاری است. انتظار داریم برنامه های آتی و چشم انداز شبکه شتابنگاری بخصوص در بحث توسعه کمی و کیفی با کمک دولت محقق شود. مسلما تمامی برنامه های در نظر گرفته شده در این جهت در کوتاه مدت محقق نخواهد شد ولیکن برنامه 5 ساله توسعه شبکه تدوین و به امید خداوند تحقق پیدا خواهد کرد.

  منبع : خبرگزاری صما
  15:46   سه شنبه 25 شهریور 1393  
 نظرات