اخبار   
 

 هشدار درباره‌ی پاک‌سازی هویتی در شیراز

امین محمودزاده، مدرس دانشگاه و عضو شوراهای فنی میراث فرهنگی، هشدار داد که تخریب بافت تاریخی شیراز به معنای پاک‌سازی هویتی این شهر است. این مدرس دانشگاه در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: نباید گذاشت تاریخ چندهزارساله‌ی یک شهر و مردمانش را پاک‌سازی کنند و برایش هویت جعلی بسازند. او افزوده: شیراز، تنها شاهچراغ نیست، بلکه شاهچراغ بخشی از شیراز است ... شیراز یک هارمونی از امامزادگان، کلیساها، خانقاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و کنیسه‌هاست، نه یک میدان میان دو امامزاده ...

هشدار درباره‌ی پاک‌سازی هویتی در شیراز
«شیراز یک هارمونی از امامزادگان، کلیساها، خانقاه‌ها، مساجد،
حسینیه‌ها و کنیسه‌هاست، نه فقط یک میدان میان دو امامزاده»


امین محمودزاده، مدرس دانشگاه و عضو شوراهای فنی میراث فرهنگی، هشدار داد که تخریب بافت تاریخی شیراز به معنای پاک‌سازی هویتی این شهر است. این مدرس دانشگاه در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: نباید گذاشت تاریخ چندهزارساله‌ی یک شهر و مردمانش را پاک‌سازی کنند و برایش هویت جعلی بسازند. او افزوده: شیراز، تنها شاهچراغ نیست، بلکه شاهچراغ بخشی از شیراز است ... شیراز یک هارمونی از امامزادگان، کلیساها، خانقاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و کنیسه‌هاست، نه یک میدان میان دو امامزاده.

در همین حال محمدمهدی کلانتری، دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز هشدار داده که ۱۵۰ خانه تاریخی شیراز در آستانه تخریب قرار گرفته است. کلانتری می‌گوید: «به جز این خط پیشنهادی، در متن مصوبه مواردی آمده است که موجب تخریب بیشتر هم می‌شود. مثلا در متن مصوبه ایجاد یک مسیر دسترسی از شمال آستانه تا شرق شاهچراغ و نیز اتصال ۸ امامزاده به یکدیگر تحت عنوان طرح ۸ بهشت آورده شده است. این موارد در نقشه لحاظ نشده اما در متن مصوب آمده است. بنابراین با یک حساب سرانگشتی و حدودی می‌توان نتیجه گرفت که بیش از ۱۵۰ پلاک تاریخی در این طرح از بین خواهد رفت».

دبیر پویش ملی بافت تاریخی شیراز گفته: اینها اگر بخواهند صحن ۹ هکتاری بین دو حرم [شاهچراغ و سیدعلاءالدین حسین] بسازند، در این ۹ هکتار سه طبقه قبر می‌سازند؛ قبر را هم با بلوک سیمانی می‌سازند که هزینه خیلی کمی دارد ولی چه بازدهی مالی ‌ایدارد؟ متری ۸ میلیون تومان تملک می‌کنند و متری سه میلیارد تومان می‌فروشند. هر قبر را اگر یک میلیارد تومان به مردم بفروشند، قبر سه طبقه می‌شود سه میلیارد تومان... شما ۹ هکتار را در سه میلیارد تومان ضرب کنید ببینید چه عددی می‌شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

به تازگی شماری از کارشناسان وزارت میراث فرهنگی در بیانیه‌ای از همراهی با این وزارتخانه در تخریب بافت تاریخی شیراز اعلام برائت کردند و افزودند که اجرای چنین طرحی «نتیجه‌ای جز نابودی مظاهر فرهنگی غنی این سرزمین، رویاروکردن اقشار مختلف مردم و ایجاد نارضایتی در بین آنها نخواهد داشت». کارشناسان اداره کل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و‌ بافت‌های تاریخی معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این بیانیه نوشته‌اند: ما به‌عنوان جمعی از کارشناسان معاونت میراث فرهنگی کشور -به‌عنوان متولی اصلی حفاظت از بافت‌های تاریخی- با توجه به عدم بررسی و تصویب طرح مذکور در این معاونت مطابق با روال معمول قانونی و نیز به‌دلیل جهت‌گیری طرح در راستای تخریب بخشی از هویت تاریخی-فرهنگی این سرزمین، مخالفت صریح خود را با انجام چنین اقداماتی اعلام و از تصمیمات اخذشده اعلام برائت می‌نماییم.

این بیانیه افزوده: «پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که به‌عنوان نماینده این وزارت در تصمیم‌گیری درخصوص اجرای این طرح مشارکت داشته، نهادی با ماهیت تحقیقاتی است و طبق وظایف مندرج در اساسنامه خود نمی‌تواند در چنین اموری جایگزین معاونت میراث فرهنگی کشور شود». اشاره این بخش از بیانیه به دخالت و همراهی پژوهشگاه میراث فرهنگی در تخریب بافت تاریخی شیراز است. مصیب امیری رئیس این پژوهشگاه است که چند سال پیش مدیر کل میراث فرهنگی فارس بوده است.

کارشناسان وزارت میراث فرهنگی در پایان بیانیه خود نوشته‌‌اند: ضمن درخواست از همه دغدغه‌مندان حوزه فرهنگ جهت سکوت‌نکردن در برابر انجام رویه‌های غیرقانونی با نتایج خسارت‌بار، از وزیر محترم میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخواست صدور دستور توقف آنی هرگونه اقدام تخریبی، بازگشت به روال قانونی بررسی موضوع، احترام به نظرات کارشناسی و حرکت در راستای هدف اصلی وزارت مبنی‌بر حفاظت از میراث فرهنگی ارزشمند کشور را داریم.


  منبع : وبگاه «شبکه‌ی شرق»
  13:59   دوشنبه 1 اسفند 1401  
 نظرات    
 
گروه نرم‌افزاری سازه 13:24 سه شنبه 2 اسفند 1401
1
 گروه نرم‌افزاری سازه

c321484_MostlyFree.jpg