اخبار   
 

 بازدیدی که ابعاد یک پرونده‌ی میراثی در اصفهان را روشن کرد

درحالی‌که ارتفاع مجاز برای ساخت‌وساز در حریم میدان ثبت جهانی‌شده‌ی نقش‌جهان، پنج متر است، مالک یک مجتمع تجاری با گرفتن مجوز احداث ساختمانی با ارتفاع ۹ متر، خواب این میدان و دوستداران آن را آشفته کرده. به همین دلیل، پریروز معاون قضایی در امور اقتصادی، اراضی و شهرسازی دیوان عدالت اداری به اصفهان سفر و از این مجتمع بازدید کرد، تا از نزدیک شاهد چندوچون پرونده باشد ...

بازدیدی که ابعاد یک پرونده‌ی میراثی در اصفهان را روشن کرد

درحالی‌که ارتفاع مجاز برای ساخت‌وساز در حریم میدان ثبت جهانی‌شده‌ی نقش‌جهان، پنج متر است، مالک یک مجتمع تجاری با گرفتن مجوز احداث ساختمانی با ارتفاع ۹ متر، خواب این میدان و دوستداران آن را آشفته کرده؛ به همین دلیل هم روز پنج‌شنبه، در اقدامی ارزشمند، معاون قضایی در امور اقتصادی، اراضی و شهرسازی دیوان عدالت اداری به اصفهان سفر و از این مجتمع بازدید کرد، تا از نزدیک شاهد چندوچون پرونده باشد. در این بازدید، معاون پیشگیری از جرایم دادستانی، رییس انجمن صنفی مهندسان معمار، نماینده‌ی حقوقی شهرداری مرکزی، معاون میراث فرهنگی، شهردار منطقه‌ی سه، نماینده‌ی حقوقی شهرداری منطقه‌ی سه و چند تن از فعالان میراث فرهنگی اصفهان نیز احمد درزی رامندی، معاون قضایی در امور اقتصادی، اراضی و شهرسازیِ دیوان عدالت اداری را همراهی می‌کردند.

ایسنا از سعیده دهقانی ناژوانی، معمار، کنشگر حوزه میراث فرهنگی و کارشناس بافت‌های تاریخی در انجمن صنفی مهندسین معمار اصفهان که روز پنجشنبه (چهارم دی‌ماه) شاهد حضور احمد درزی رامندی در کارگاه ساختمانی این مجتمع تجاری بود، خواست تا دربارۀ اهمیت بازدید این مقام قضایی از پروژه توضیح بدهد و او اظهار کرد: بی‌شک، بدون بازدید مستقیم معاون قضایی امور اقتصادی، اراضی و شهرسازی دیوان عدالت اداری و به وجود آمدن امکان رودررویی فعالان میراث فرهنگی و مسئولان مربوطه در شهرداری و میراث فرهنگی در محل کارگاه ساختمانی مجتمع تجاری نیوشا که به‌تازگی، مجدداً شروع به توسعه و افزایش ارتفاع در حریم میدان تاریخی امام(ره) کرده بود؛ هرگز ابعاد پنهان آثار و آسیب‌های این مجتمع تجاری در حریم مذکور، شفاف و روشن نمی‌شد.

این مدرس دانشگاه گفت: مالک این مجتمع تجاری با در دست داشتن اسناد و مدارکی که گاه اشتباه هم هستند، ادعاهایی نادرست را برخلاف ضوابط طرح تفصیلی شهر اصفهان در مراجعات مکرر خویش به دیوان عدالت اداری مطرح نموده و بر اساس آن چانه‌زنی می‌کند. دهقانی ناژوانی توضیح داد: برای مثال مالک در یکی از ادعاهای نادرست خود، ارتفاع ساختمان نوسازش را واقع در بلوک ویژۀ دولت‌خانه صفوی، مابین گذرهای سعدی و پشت مطبخ (در جبهه شرقی خیابان استانداری) با ارتفاع ساختمان‌های مربوط به چند دهه قبل، واقع در جبهه غربی خیابان استانداری که شامل ضوابط ارتفاعی کاملاً متفاوتی هستند، مقایسه کرده و خواهان ارتفاعی مشابه برای ساختمان خویش شده است. او افزود: یکی دیگر از ادعاهای نادرست مطرح‌شده توسط مالک در این پروژه که خوشبختانه در حین بازدید معاون قضایی امور اقتصادی، اراضی و شهرسازی دیوان عدالت اداری شفاف و روشن شد این بود که ادعا کرده بودند این ساختمان در حریم درجه‌دو میدان امام(ره) و خارج از طرح جنوب میدان واقع‌شده است و مشمول ضوابط ارتفاعی نمی‌شود! حال‌آنکه با ارائه مستندات توسط فعالان میراث فرهنگی و توضیحات معاون اداره کل میراث اصفهان در این بازدید، مشخص و واضح شد که چون پلاک مذکور به لحاظ موقعیت در غرب میدان واقع‌شده، طبیعتاً در طرح جنوب میدان قرار ندارد و از اتفاق، به دلیل موقعیت بسیار ویژۀ قرارگیری در دولت‌خانه صفوی و مطابق ضوابط طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان، مشمول محدودیت ارتفاع ۵ متر است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

این معمار تصریح کرد: ابهام دیگری که متأسفانه به‌واسطۀ ادعاهای مالک در این پرونده ایجادشده بود و خوشبختانه در خلال این بازدید، واضح و مشخص شد این بود که مالک به‌دفعات در دادخواست‌های مطرح‌شده در دیوان عدالت اداری، برای پلاک نوساز خویش خواهان ارتفاعی مشابه با ارتفاع ساختمان قبلی بوده و هم‌چنین شرایط پلاک نوسازی شدۀ خود را با پلاک‌هایی که در این محدوده، تنها بازسازی و نه نوسازی کرده‌اند، مقایسه کرده بود. دهقانی ناژوانی توضیح داد: این در حالی است که با ارائه مستندات توسط فعالان میراث فرهنگی و توضیحات مسئولان میراث و شهرداری حاضر در بازدید، روشن شد که در این محدوده، امکان استفاده از شرایط پیشین ملک، برای پلاک‌هایی در نظر گرفته می‌شود که تنها مرمت یا بازسازی کنند و این شامل پلاک‌هایی که کاملاً نوسازی می‌کنند، نمی‌شود.

این کنشگر حوزۀ میراث فرهنگی خاطرنشان کرد که مجتمع تجاری نیوشا با دوطبقه پارکینگ و یک طبقه تجاری، جمعاً سه‌طبقه در زیرِ زمین و سه‌طبقه تجاری روی زمین، یک ساختمان کاملاً نوساز محسوب می‌شود و در فرایند صدور پروانه ساختمانی مشمول رعایت آخرین ضوابط طرح تفصیلی شهر اصفهان بوده و شرایط پیشینِ ملک، هیچ‌گونه حقوق مثبته و مکتسبه‌ای را برای مالک ایجاد نمی‌کند. او یادآور شد: این موارد، تنها نمونه‌ای از ابهامات این پرونده است که طی بازدید معاون قضایی امور اقتصادی، اراضی و شهرسازی دیوان عدالت اداری از آن پرده برداشته شد و به یقین بررسی‌های بیشتر، ابعاد روشن‌تری از آنچه در حریم میدان نقش جهان در حال رخ دادن است را فراروی مخاطب آگاه امروز قرار خواهد داد. همۀ ما امیدواریم که در نهایت، حاصل این بررسی‌ها به نفع عامۀ مردم باشد.


ـ در پیوند با همین موضوع:
(با کلیک بر روی هر عنوان، صفحه‌ی مربوط به آن مطلب برای شما گشوده خواهد شد.)
مدیریت شهری اصفهان از شورای‌عالی شهرسازی و معماری تذکر گرفت
جلوگیری از ایجاد خیابانی تازه در حریم نقش‌جهان اصفهان
مقاومت در برابر مصوبات شورای‌عالی شهرسازی زیر ستون‌های نقش‌جهان
شهرداری اصفهان هنوز طرح سامان‌دهی گذر آقانجفی را ارائه نکرده است
مخالفت با خودسری‌های مدیریت شهری
«گذر آقانجفی» اصفهان در پاسکاری میان تخریب و مرمت
وضعیت قرمز در اصفهان : در چهارباغ چه می‌گذرد؟
تخریب میراث ملی در اصفهان
تاریخ چهارباغ عباسی زیر بتن
حفاریِ بخشی از تاریخی‌ترین خیابانِ جهان با لودر!
عملیات تخریب چهارباغ، با اسم رمز «توسعه‌ی گردشگری»
«در پروژه‌ی چهارباغ، ضعیف عمل کردیم»
تصمیم‌های غیرکارشناسی اصفهان را تکه‌تکه کرده است
ساخت‌وساز بیخ گوش درختان زاینده‌رود
«مصوبه‌ی الحاق ۱۴۰ هکتار، در تضاد با سند توسعه‌ی اصفهان است»
بی‌آسمان شدنِ شهرها در ایران
معامله‌ی شهر با پیمانکاران
عزم جدی شهرداری‌ها برای از میان بردن تاریخ جهانی ایران!
لودرهای شهرداری به جان بافت تاریخی همدان افتادند
تبریز همچنان زیر تازیانه‌ی سودجویی و سوءمدیریت شهری
قطار شهری تبریز، لرزه به جانِ بافت و بناهای تاریخی شهر انداخته و هویتِ آن را می‌بلعد
ساخت‌وسازِ تجاری به حریم حافظیه رسید
نابودی باغ‌ها، تهدیدی جدی پیش روی شیراز
حضور لودرها در محله‌ی تاریخی «فهادان»، کم‌تر از ١٢ ساعت پس از ثبت جهانی یزد
بولدزرها پشت در کاخ «ورسای» تهران
«چگونگی مدیریت ما در شهر، جهانِِ کودکان را تاریک و هراس‌انگیز کرده است»
اولتیماتوم قضایی به شهردارانِ شهرهای تاریخی

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  07:56   شنبه 6 دی 1399  
 نظرات