اخبار   
 

 دکتر آخوندی : انضباط شهری، یکی از اصول مهم در رسیدن به شهرهایی با کیفیت بالاست

وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد که تحولات جمعیتی در شهرهای بزرگ ایران تقریباً به پایداری رسیده است و از این پس باید کیفیت زندگی را بیش از گذشته مد نظر داشته باشیم و در دستور کار قرار دهیم. دکتر آخوندی انضباط شهری را یکی از اصول مهم در رسیدن به شهرهایی با کیفیتِ بالا می‌داند ...

دکتر آخوندی : انضباط شهری، یکی از اصول مهم در رسیدن به شهرهایی با کیفیت بالاست

وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد که تحولات جمعیتی در شهرهای بزرگ ایران تقریباً به پایداری رسیده است و از این پس باید کیفیت زندگی را بیش از گذشته مد نظر داشته باشیم و در دستور کار قرار دهیم. دکتر آخوندی انضباط شهری را یکی از اصول مهم در رسیدن به شهرهایی با کیفیتِ بالا می‌داند.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی که عصر سه شنبه، اول شهریور در جلسه شورای اداری استان فارس سخن می‌گفت ضمن گرامی‌داشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: دیگر شهرهای ایران شاهد تحولات جمعیتی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نخواهد بود لذا باید از این پس کیفیت زندگی را بیش از گذشته مدنظر قرار دهیم.

آخوندی انضباط شهری را یکی از اصول مهم در رسیدن به شهرهایی با کیفیت بالا دانست و با اضافه کردن این نکته که در حوزه مسکن شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم گفت: سیاست‌های پس انداز و تسهیلات به تدریج آثارش را نمایان می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی پیش‌بینی و اجرایی شدن تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی را برای خرید مسکن و با نرخ ۱۱ درصد را هموارکننده مسیر برای آینده‌ای بهتر در حوزه مسکن دانست.

وی با تاکید بر این که ما باید براساس انصاف به مسائل نگاه کنیم گفت: در ایران شاهد دو اتفاق بزرگ بودیم که این دو اتفاق برای همه کسانی که جمهوری اسلامی و ایران را دوست دارند و به نحوی به دنبال پاسداری از آن هستند بسیار اهمیت دارد. اولین اتفاق از بین رفتن شکاف اجتماعی بود. او گفت: تمام کسانی که به اداره جامعه نگاه می‌کنند حتی آنانی که نگاه مادی و اقتصادی به این مساله دارند به خوبی می‌دانند بدون سرمایه اجتماعی و محیط اجتماعی آرام و وجود اعتماد متقابل بین افراد جامعه امکان دستیابی به توسعه وجود نخواهد داشت.

example-image

آخوندی گفت: در ایران طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب همواره شاهد یک محور و ریسمان وحدت ملی بوده‌ایم چه در دوره حضرت امام که ایشان محور وحدت بودند چه پس از ایشان که مقام معظم رهبری این محوریت را داشتند.

وی در عین حال گفت: در سال های اخیر تجربه تلخی را داشتیم چه برای نخبگان چه برای طبقات فرودست. تجربه‌ای که شکاف اجتماعی برای ما حاصل کرد و دود آن به چشم همه رفت.

آخوندی معتقد است که امروز در شرایط بازگشت به جاده وسط و اعتدال و میانه‌روی قرار گرفته‌ایم لذا باید انصاف را در حفظ حقوق دیگران، حفظ حقوق شهروندان و احترام به حق همه ملت مدنظر قرار داد.

وی تاکید کرد: اگر لحظه‌ای این اعتدال را از دست بدهیم و شکاف اجتماعی ایجاد شود هزینه انجام امور بسیار افزایش پیدا خواهد کرد اما این روزها می‌بینیم که دیگر مردم شاهد اخبار تفرقه‌برانگیز نیستند و این نکته مهمی است که وجدان جامعه را آرام می‌بینیم. دیگر شاهد صحنه‌هایی مانند درگیری و نزاع در مجلس و اختلاف بین قوای مختلف نیستیم و این احترام بین جامعه را توسعه می‌بخشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به درون‌زایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: دستیابی به درون‌زایی متکی به وحدت و اعتماد ملی است بدون داشتن وحدت و استحکام وحدت درون‌زایی محقق نخواهد شد.

آخوندی گفت: نکته دومی که به نظرم در کلیات بسیار مهم است رسیدن ایران به جایگاه شایسته در جهان است و امروز ما باید جایگاه ایران را بازتعریف کرده و سهم خود را در حوزه‌های سیاست، فرهنگ و مسائل اجتماعی به دست آوریم. این ملت، ملتی است که پایه‌گذار تمدن جهانی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:‌ تصور می‌کنیم آنچه در جریان مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی تحت عنوان ۱+۵ رخ داد در ماهیت به رسمیت شناخته شدن قدرت ایران بود و این نکته بسیار مهمی است.

آخوندی گفت: تمام کسانی که جزو فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفته‌اند جان سالم به در نبرده‌اند لذا اینکه جهان بپذیرد علی رغم آن‌که ایران به واسطه این فصل تحریم شده بود بدون جنگ و خونریزی از منشور هفت خارج شود باید قدر بدانیم. قطعا تاریخ از این اتفاق به عنوان یک رویداد مهم یاد خواهد کرد.

وی اعتقاد دارد که این دستاورد، دستاورد دولت به تنهایی نیست و رهبری خردمندانه مقام معظم رهبری و همدلی و همراهی دلسوزان کشور و وحدت جامعه مسیر دسترسی به این مهم را میسر کرد.

او گفت:‌ما امروز به عنوان یک استراتژی به دنبال این هستیم که سهم ایران را از جهان به دست آوریم و موقعیت خود را بازتعریف کنیم. آنچه در حوزه سیاست بود و اتفاق افتاد در حوزه علم، اقتصاد، فرهنگ و سایر حوزه‌ها هم باید اتفاق بیفتد و سهم خود را در جهان کسب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که توسعه ایران باید متکی بر توان داخلی و خصوصا اتکا به نیروی متخصص انسانی باشد.

آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه دستیابی به سطحی از صادرات محصولات غیرنفتی و خصوصا محصولات صنعتی یکی از راهکارهای مهم در کسب سهم واقعی ایران از بازار جهانی است گفت: ما باید هزینه ورود به بازار جهانی را به حداقل برسانیم. زمانی که ملتی در تحریم است نمی تواند از مزایای بیمه صادرات برخوردار شود و اگر بتواند باید درصدی را بیش از قیمت واقعی بیمه پرداخت کند و همین موضوع هزینه‌ها را بالا برده و قدرت رقابت را از بین خواهد برد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که در حوزه صادرات حادث شده است گفت: طی سه سال گذشته خوشبختانه صنعتگران و تجار از مرزهای جنوبی کشور بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده‌اند و این آینده خوبی را نوید می‌دهد.

او در پاسخ به طرح نیازهای استان فارس به توسعه خطوط راه آهن گفت: امروز اگر بخواهیم یک خط راه آهن سریع السیر در مسافتی به اندازه مسافت تهران به اصفهان ایجاد کنیم بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه دارد. آیا بدون دسترسی به بازارهای جهانی می توان این هزینه را تامین و کار را اجرا کرد.

وی ادامه داد:‌ ایران اگر بخواهد سهم خود را از گردشگری جهانی به دست آورد نیازمند ایجاد تحول و نوسازی در کل سیستم هواپیمایی و مسافربری هوایی است. امروز تعداد هواپیماهایی که سال ساخت آن بالای ۲ هزار است تنها ۱۲ فروند است. ما با این وضعیت چطور می توانیم با جهان رقابت کنیم؟

او البته از امیدهای ایجاد شده در زمینه سرمایه گذاری آزادراهی، راه آهن و فرودگاهی نیز گفت و اضافه کرد: امروز در فرودگاه شیراز شاهد هستیم که نوسازی در ۸۰ درصد بخش‌ها در حال انجام است. ایجاد فرودگاه‌های مناسب یکی از ظرفیت‌های لازم برای دستیابی به توسعه محسوب می‌شود.

آخوندی گفت: آمار ۵ ماهه بنادر ایران نشان دهنده رشد ۲۴ درصدی صادرات است. از طرفی افزایش فروش نفت به ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز ما را به روزهای قبل از تحریم رسانده اگرچه سهم ایران چندین برابر این میزان است. ما امروز حتی با عراق هم خیلی فاصله داریم.

example-image

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که نمی توان برای توسعه در تمام بخش‌ها تنها دولت را موتور محرکه دانست و گفت: دولت تنظیم کننده قواعد و قوانین اقتصادی است. ما با اتکا به بخش خصوصی می توانیم مسیرها را با سرعت بیشتری طی کنیم و این موضوع تنها با دادن شعار حل نمی شود. ما باید به یک مدل در هر بخش برسیم که اتکای‌مان را به بودجه دولتی کاهش دهد. بخش‌هایی که سهم خود از بودجه را کم کرده‌اند عملکرد موفق‌تری داشته‌اند.

آخوندی همچنین به وضعیت آزادراه‌هایی کشور اشاره و اضافه کرد: در کل کشور و در ظرفیت توسعه آزادراه‌ها دارای پیشرفت مناسبی هستیم. امسال قول داده‌ایم ۱۰۷۰ کیلومتر آزادراه احداث کنیم و در هفته دولت ۴۴۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح می‌شود. در همین شرایط با استفاده از انواع روش‌های تامین مالی توانسته‌ایم موفقیت‌هایی را به دست آوریم. سال گذشته کل بودجه وزارت راه و شهرسازی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود اما عملکرد ما بیش از ۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

او با تصریح این که در بخش راه‌ آهن نیز می توانیم از منابع مالی مختلفی استفاده کنیم گفت: اتصال ۶ مرکز استان به شبکه راه آهن مدنظر است و پروژه‌ها نیز در این ارتباط پیشرفت خوبی دارد.

آخوندی در مورد راه آهن شیراز - اصفهان گفت: ۳ خط اصلی راه آهن که در شیراز پیش‌بینی شده یعنی خط اصفهان- شیراز، شیراز- بوشهر و گل گهر – شیراز یکدیگر را پیدا نمی کنند. این خطوط باید به یکدیگر متصل باشند و یکدیگر را پیدا کنند. باید ارتباط خطوط با یکدیگر را و خطوط راه آهن با فرودگاه را با استفاده از مترو و دیگر امکانات حمل و نقلی فراهم کرد.

وی تاکید دارد که نظام حمل و نقل عمومی در شیراز نیازمند بازنگری است و باید ارتباط شیراز و حومه خصوصا بین شیراز و شهر صدرا یا شیراز و مرودشت با خطوط ریلی و حمل و نقل ریلی فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر لزوم تبیین مفهوم معماری ایرانی و اسلامی تاکید و اضافه کرد: ما قبل از آنکه اصرار بر اجرای مفاهیمی مانند معماری ایرانی اسلامی داشته باشیم باید این مفهوم رابه درستی تعریف و تببین کرده باشیم.

آخوندی همچنین تاکید کرد:‌ بر سر آنچه در خصوص طرح ۵۷ هکتاری توسعه حرمین مطهر شیراز با استاندار فارس مطرح کرده متعهد و پایبند است.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  15:33   چهارشنبه 3 شهریور 1395  
 نظرات