اخبار   
 

 مأموریت نیمه‌‏تمام شوراهای شهر

چالش‌‏های شوراهای شهر و مدیریت شهری در یک نشست تخصصی سه‌جانبه بررسی شد. در این نشست که در یک همکاری مشترک میان جامعه‌ی مهندسان مشاور ایران، انجمن جامعه‌‏شناسی ایران و جامعه‌ی مهندسان شهرساز برگزار شد، با اشاره به این که کارنامه‌ی تجربه‌ی اداره‌ی امور محلی و به‌‏طور مشخص شوراهای شهر طی دهه‏‌های گذشته فاقد دستاورد چشمگیر بوده است، بر نوشتن نوعی دستور کار شهری به‌‏عنوان مهم‌ترین محور مأموریت شوراها در دوره‌ی پنجم تأکید شد ...

مأموریت نیمه‌‏تمام شوراهای شهر

چالش‌‏های شوراهای شهر و مدیریت شهری در یک نشست تخصصی سه‌جانبه بررسی شد. در این نشست که در یک همکاری مشترک میان جامعه‌ی مهندسان مشاور ایران، انجمن جامعه‌‏شناسی ایران و جامعه‌ی مهندسان شهرساز برگزار شد، با اشاره به این که کارنامه‌ی تجربه‌ی اداره‌ی امور محلی و به‌‏طور مشخص شوراهای شهر طی دهه‏‌های گذشته فاقد دستاورد چشمگیر بوده است، بر نوشتن نوعی دستور کار شهری به‌‏عنوان مهم‌ترین محور مأموریت شوراها در دوره‌ی پنجم تأکید شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» ناصر برک‌پور، دبیر این نشست تخصصی با بیان این که اگرچه با تشکیل شوراهای شهر، مدیریت شهری تا اندازه‌‏ای از انفعال خارج شده و درصدد بازیابی نقش فعال خود در حیات شهری و اجتماعی است، اظهار کرد: اما همچنان با موانع و چالش‌‏های فراوان در سطوح کلان و میانی روبه‌‏رو است. وجود دولت متکی به درآمدهای نفتی، تمرکزگرایی نظام اداری، ضعف احزاب سیاسی، سازمان‌نیافتگی طبقات اجتماعی، وجود ابهام در قوانین و اختیارات محدود، بخشی از چالش‏‌های سیاسی و اقتصادی شوراها را تشکیل می‏‌دهند. افزون بر این، کمبود سرمایه‌ی اجتماعی در سطح کلان، ضعف آگاهی و تجربه‌ی عمل جمعی، مشارکت محدود و انفعال جامعه‌ی مدنی، مهم‌‏ترین چالش‌های اجتماعی و فرهنگی شوراها به شمار می‌روند. در چنین زمینه‏‌ای، ایجاد تغییرات بنیادین و اصلاح ساختارهای ریشه‌‏دار اجتماعی، دستکم در کوتاه‏‌مدت دور از انتظار است.

او ادامه داد: در سطح میانی نیز، اداره‌ی امور محلی با مشکلات عدیده‏‌ای همچون منابع مالی ناپایدار شهرداری‏‌ها و وابستگی شدید آن‌ها به درآمدهای ناپایدار و ناسالم حاصل از ساخت‌و‌‌ساز از مهم‏‌ترین موانع حرکت به سوی توسعه‌ی شهری پایدار است. روند ناپایداری منابع درآمدی شهرداری از بیش از سه دهه‌ی پیش و با طرح سیاست خودکفایی شهرداری‏‌ها آغاز شد و به سرعت، هم میزان و هم گستره‌ی آن شدت گرفت. درآمدهای ناشی از ساخت‌و‌ساز به‌شدت وابسته به نوسانات در بازار ساخت‌و‌ساز شهری هستند و هرگونه رکود یا رونق در بخش ساخت‌و‌ساز سریعاً در درآمدهای وصولی شهرداری تبلور می‌‏یابد. برخی از درآمدهای ناشی از ساخت‌وساز شهری همچون عوارض فروش مازاد تراکم، عوارض حذف پارکینگ و جرایم کمیسیون ماده‌ی صد، علاوه بر ناپایداری جزو درآمدهای ناسالم نیز محسوب می‏‌شوند.

برک پور تصریح کرد: فروش مازاد تراکم به معنای نقض کامل اسناد و برنامه‏‌های توسعه‌ی شهری و فراتر از آن، از میان بردن مشروعیت برنامه‌‏ریزی و شهرسازی است. به گفته‌ی وی مهم‏‌ترین مأموریت شوراها، نوشتن نوعی دستور کار شهری با عنایت به چالش‏‌های یادشده است تا بلکه در سطحی مقدور و نه در لایه‏‌های زیرین قدرت، منشأ اثری باشد. به لحاظ نظری، مشارکت مردم در اداره‌ی امور شهر همچون پیوستاری است که در یک سوی آن معنا و مضمون مشارکت، محدود به آگاهی کاذب و اقدام بی‌‏حاصل است و در سوی دیگر آن، معنای واقعی مشارکت مردم در مداخله‌ی آنان در تصمیم‏‌گیری‌‏ها و سهیم شدن در قدرت تلقی می‌‏شود. از این رو، در یکی از معروف‌‏ترین استعاره‏‌ها، مشارکت مردم به نردبانی تعبیر شده است که هر پله از آن معرف سطحی از مشارکت است و هرچه از پله‌‏های آن بالاتر رویم بر میزان و سطح مشارکت افزوده می‌‏شود.

  منبع : روزنامه‌ی دنیای اقتصاد
  14:18   یکشنبه 31 اردیبهشت 1396  
 نظرات