اخبار   
 

 آدرس غلط به آقای ترکان داده اند

به دنبال انتقاد رئیس شواری مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور از انحصاری شدن تاییدیه‌های استاندارد توسط چند شرکت محدود، مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌ها و دبیرخانه شورای عالی استاندارد ضمن رد این ادعا عنوان کرد...

آدرس غلط به آقای ترکان داده اند/ انحصاری شدن تاییدیه های استاندارد را رد می کنم

به دنبال انتقاد رئیس شواری مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور از انحصاری شدن تاییدیه‌های استاندارد توسط چند شرکت محدود، مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌ها و دبیرخانه شورای عالی استاندارد ضمن رد این ادعا عنوان کرد: نه تنها تعداد این شرکت‌ها در مقایسه با نیاز بازار کم نیست، بلکه تعداد این شرکت‌ها مازاد برنیاز است به طوری که فعالیت این دسته شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش خبرنگار «صما» هفته گذشته اکبر ترکان در جریان برگزاری اولین همایش مصالح ساختمانی استاندارد عنوان کرد که موسسه ملی استاندارد با ارائه گواهی‌نامه به چند شرکت معین وظیفه تایید را به این شرکت‌ها واگذار کرده و در این حالت یک انحصاری در تعدادی شرکت محدود به وجود آمده است.

وی اضافه کرد: درنتیجه این امر ممکن است استانداردی که این شرکتها می‌دهند استاندارد خوبی نباشد و نمی‌دانیم سازمان چه تضمینی می‌کند. کما اینکه در حوزه آسانسور وضعیت به این ترتیب است که در جغرافیایی به وسعت ایران صرفا چند شرکت برای تعریف استاندارد آسانسور معین شده است.

در این زمینه فریدون بلغاری درگفتگو با «صما» عنوان کرد: سازمان ملی استاندارد به بیش از 1800 شرکت درزمینه های مختلف تایید صلاحیت داده است. در این بین هر شرکتی قادر شود که شاخص‌های تایید صلاحیت استاندارد را رعایت کند، در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی می‌تواند در نظام تایید صلاحیت ایران خود را معرفی کند و در صورتی که تاییدیه‌های لازم را دریافت کرد می‌تواند به نیابت از سازمان ملی استاندارد اظهارنظر کند.

وی خاطر نشان ساخت: ادعای کم بودن شرکت‌های ارایه دهنده تایید صلاحیت آسانسور را نیز رد می‌کنم چرا که شرکت‌هایی از این دست بسیار زیاد است‌‌، به طوری که الان بسیاری از آنها گله‌مند هستند که بازار کار ندارند و نمی توانند از نظر اقتصادی شرکت خود را اداره کنند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌ها و دبیرخانه شورای عالی استاندارد با بیان اینکه تایید صلاحیت شرکت‌های مذکور به دو صورت استانی و کشوری صورت می‌گیرد گفت: هرچند که نمی‌توان به صورت دقیق آمار شرکت‌هایی از این دست را عنوان کنیم اما پر واضح است که تعداد شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می کنند مازاد بر نیاز است.

وی خواستار استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در زمینه ارایه تاییدیه صلاحیت استاندارد شد و گفت: سازمان مذکور می تواند در قالب شرکت‌های حقیقی و حقوقی در سراسر کشور فعالیت کند و به نیابت از سازمان ملی استاندارد در زمینه های مختلف و ازجمله آسانسور اظهار نظر کند.

بلغاری با ذکر مثالی ادامه داد: سازمان متبوع ما شرکت‌های مختلفی و از جمله مجموعه آزمایشگاه مکانیک خاک که آزمایشگاه دولتی است را تایید صلاحیت کرده و این مجموعه‌ها به سازمان ملی استاندارد خدمات ارایه می دهند.

وی درباره دلایل سخت گیری سازمان ملی استاندارد در ارایه گواهینامه به شرکت‌ها گفت: وقتی یک شرکت گواهینامه‌ای در قالب نظام تایید صلاحیت به عنوان معتمد و نماینده سازمان ملی استاندارد دریافت می‌کند، گواهینامه‌ای را که به شرکت‌ها اعطا می‌کند، جنبه بین المللی دارد و بنابراین طبیعی است که سازمان متبوع ما در ارایه گواهینامه به شرکت‌ها وسواس به خرج دهد.

وی با بیان اینکه ارایه گواهینامه های متعدد به شرکتها سبب لوث شدن این قضیه می‌شود گفت: اما این سخت‌گیری بدین معنا نیست که شرکت‌های مورد نیاز تایید صلاحیت کم هستند، بلکه متناسب با نیاز بازار این شرکت‌ها وجود دارند، براین اساس به نظر می رسد که آدرس غلط به آقای ترکان داده اند، چرا که شرکت‌های تایید صلاحیت به تعداد نیاز وجود دارد.

  منبع : صما
  11:48   یکشنبه 12 بهمن 1393  
 نظرات