اخبار   
 

 فراخوان ایده­‌های برتر برای جایگزینی پلاسکو

فراخوان «ایده یا ایده­‌های برتر» برای «جایگزینی پلاسکو» منتشر شد. بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به پاس احترام به خاطره‌ی جانبازان آتش­نشان از یک سو، و با توجه به بازتاب گسترده‌ی فاجعه‌ی فروریختن ساختمان پلاسکو در سطوح ملی و جهانی از سوی دیگر، در نظر دارد دست‌یابی به «ایده یا ایده‌های برتر برای جایگزینی پلاسکو» را از طریق فراخوان همگانی به مسابقه بگذارد ...

فراخوان ایده­‌های برتر برای جایگزینی پلاسکو

فراخوان «ایده یا ایده­‌های برتر» برای «جایگزینی پلاسکو» منتشر شد. بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به پاس احترام به خاطره‌ی جانبازان آتش­نشان از یک سو، و با توجه به بازتاب گسترده‌ی فاجعه‌ی فروریختن ساختمان پلاسکو در سطوح ملی و جهانی از سوی دیگر، در نظر دارد دست‌یابی به «ایده یا ایده‌های برتر برای جایگزینی پلاسکو» را از طریق فراخوان همگانی به مسابقه بگذارد.

این فراخوان، در اجرای مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و به منظور جلب مشارکت همه علاقمندان و صاحبان اندیشه و نظر، برای "بازتعریف مجموعه پلاسکو"، صورت می­گیرد.

چهارراه استانبول یکی از مهمترین کانون­ های مرکز تاریخی تهران (تهران ناصری) محسوب می­‌شود که خاطره مدنی، اجتماعی (خیابان‌­های نادری و لاله­ زار، راسته فعالیت­های فرهنگی و هنری ـ ورود مدرنیته و ...) گرانقدری را با خود حمل می­‌کند. با تسلط مطلق کمیت بر کیفیت در چند دهه گذشته نیز بار عملکردی ـ فعالیت سنگینی بر این بخش از تهران تاریخی تحمیل شده و مجموعه­ های تجاری بزرگی (مثل بازار فردوسی و پاساژ کویتی­ها و ...) در کنار مجموعه پلاسکو ساخته شده­ اند.

موضوع ایده­‌پردازی

بازتاب گسترده واقعه تاسف­ بار 30 دیماه 1395 در افکار عمومی، خاطره قهرمانی شهدای آتش­نشان، و ضرورت توجه به ارتقای کیفیت محیط شهری در مرکز تاریخی تهران، انتظارات گوناگونی را از بازتعریف پلاسکو مطرح ساخته است.

چشم­ انداز: بازتعریف مجموعه پلاسکو، فرصتی برای ایجاد یک فضای شهری مطلوب و یادآور خاطره جمعی شهروندان.

ایده ­پردازی: بازتعریف پلاسکو، بدان سبب به فراخوان عمومی گذاشته شده است که همه علاقمندان و صاحبان اندیشه و نظر (از معماران و طراحان شهری، مهندسان، هنرمندان و نویسندگان گرفته تا تشکل­های صنفی و مردم­نهاد و حتی خود کسبه پیشین پلاسکو) در تبیین یک آرمان تحقق­ پذیر برای بازتعریف مجموعه پلاسکو مشارکت جویند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

معیارهای پایه و محصول ایده‌پردازی

بهره­ گیری از فرصت بازسازی پلاسکو برای ارتقای کیفیت فضایی و کارکردی بافت تاریخی این بخش از مرکز تهران و ایجاد یک فضای شهری مطلوب، یادآور جایگاه مدنی چهارراه استانبول در گذشته.

یادمانی برای قدرشناسی شهر و شهروندان از شهدای آتش­نشان.

توجه به حقوق مالکیت (اعم از عرصه و اعیانی)

تلاش برای ایجاد برابری و تعادل بین هزینه­ ها و درآمدهای ناشی از بازتعریف مجموعه پلاسکو و مطرح نبودن رویکرد اقتصادی

ایجاد یک قرارگاه مدنی در این مکان با توجه به ارزش­های مرکز تاریخی

تحقق ­پذیری و توجه به قوانین و مقررات ملاک عمل

ارائه ترکیبی نو به منظور شکل­گیری یک مجموعه چندمنظوره شاخص در مرکز تهران

شرایط و چارچوب برگزاری مسابقه

این فراخوان، براساس مصوبه شورای­عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد ساختمان پلاسکو و در چارچوب آیین­نامه مصوب دبیرخانه دائم مسابقات معماری و شهرسازی (مستقر در وزارت راه و شهرسازی) صورت می­گیرد و تابع ضوابط و مقررات آن است.

هدف از این فراخوان عمومی، دستیابی به ایده یا ایده­ های برتر برای بازتعریف مجموعه پلاسکو از طریق جلب مشارکت همگانی است. بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در نظر دارد تلفیق ایده یا ایده­‌های برتر را پس از گزینش آن­ها توسط هیئت داوری، همراه با ضوابط و الزامات فرادست، در تدوین برنامه کالبدی ـ فضایی مجموعه در گام طراحی بازتعریف مجموعه پلاسکو (که آن هم از طریق مسابقه صورت خواهد گرفت) به­ کار گیرد.

این مسابقه در چارچوب آیین­ نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی کشور، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی معماری و شهرسازی و با حمایت دبیرخانه دائمی آن برگزار می­شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وبسایت این مسابقه به نشانی plascorebuild.com سر بزنند.

  منبع : وبگاه هنرآنلاین
  09:27   شنبه 15 مهر 1396  
 نظرات