اخبار   
 

 درد امروزیِ شهرها، «نسیان» است

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگیِ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: «نسیان» درد امروزِ سراسر سرزمین ماست و امروز همه‌ی شهرهای ما دچار «نسیان» شده‌اند ...

درد امروزیِ شهرها، «نسیان» است

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگیِ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: «نسیان» درد امروزِ سراسر سرزمین ماست و امروز همه‌ی شهرهای ما دچار «نسیان» شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ثامن، سیدمحمد بهشتی در آیین افتتاحیه نمایش فیلم «نسیان» در گروه هنر و تجربه که شب گذشته در محل موزه سینما برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: اسم خیلی دقیقی برای این فیلم انتخاب شده است و هیچ اسم بهتری را نمی شد برای فیلم تصور کرد.

وی با اشاره به موضوع فیلم نسیان در بررسی پروژه بازسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) ادامه داد: این فیلم دست را دقیقا بر مشکل اصلی گذاشته است. در این گونه مواقع ما معمولا دنبال مقصر میگردیم و مثلا از شهرداری یا وزارت مسکن یا غیره به عنوان مقصر یاد میکنیم در حالی که تقصیر متوجه نسیان و فراموشی است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکید کرد: نسیان تنها بافت فرسوده حرم مطهر را در بر نگرفته بلکه کل سرزمین ما دچار نسیان شده است. نمیدانیم کجا زندگی میکنیم. نمیدانیم که هستیم و نمیدانیم چه کاری باید انجام دهیم.

بهشتی «نسیان» را بیماری مهلک و خطرناک جامعه امروز ما دانست و تصریح کرد: اینطور نیست نسیان تنها به دریاچه ارومیه یا تالاب گاو خونی رحم نکرده باشد بلکه این بیماری چنان مهلک است که حتی به بافت پیرامون حرم امام‌رضا (ع) که مقدس ترین جا برای تمام ایرانیان در طول تاریخ بوده نیز رحم نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نسیان چنان ما را در تاریکی فرو می برد که نمی فهمیم چه اتفاقی می افتد. این اتفاقات پشت کوه و دور از چشم ما رخ نداد بلکه جلوی روی جامعه بوده است. سالی چند میلیون نفر مردم ایران به مشهد میروند و این افراد نمی توانسته اند این اتفاق ها را نبینند. اما هیچ کس صدایی نداده و اعتراضی نکرده است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکید کرد: نسیان تنها در مدیریت شهری مشهد و مردم مشهد نبوده است بلکه همه ما دچار نسیان شده ایم. این نسیان عملا باعث شده زخمهایی به شهر مشهد و بافت پیرامون حرم وارد شود که نمی تواند مداوا نشود، زیرا تقدس این مکان هیچگاه از بین نرفته و تا قرن های آینده هم از بین نمی رود. تنها اتفاق این است که داغ بزرگی از زخم زبان برای نسل ما به دلیل کارنامه بدی که به جا میگذاریم باقی خواهد ماند.

بهشتی گفت: اما خبر خوب این است که این نسیان در مسیر بر طرف شدن است و نشانه آن نیز همین فیلم است. این اولین بار در تاریخ سینمای ایران است که در مورد چنین اتفاقی فیلم ساخته می‌شود. اتفاقات زیادی از این دست افتاده ولی هیچ‌کدام از آنها تا کنون به عنوان موضوع فیلم نبوده که بتواند جامعه را از نسیان نجات بدهد.

وی با اشاره به اینکه هوشیار کردن مردم توسط این فیلم مهمترین هدف سازندگان آن بوده است، تصریح کرد: انشاالله این فیلم کمک کند تا خسارات بسیار زیادی که در سطح کشور از جانب نسیان به وجود آمده، رفع شود و آن روز زمانی خواهد بود که ما از نسیان به در آمده و دوباره به یاد بیاوریم.

حسن آخوندپور کارگردان فیلم «نسیان» نیز در این مراسم با توضیح در خصوص روند ساخت این فیلم از عوامل و کارشناسانی که در تهیه این فیلم مشارکت داشتند تقدیر و تشکر کرد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

گفتنی است، در این مراسم از خانواده دو نفر از درگذشتگان ساکن بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) که در فیلم نسیان حضوری پررنگ و تاثیرگذار داشتند، توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقدیر به عمل آمد.

این مراسم با اجرای نیما کرمی و با حضور شخصیت‌های برجسته‌ای همچون دکتر مهدی حجت معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، دکتر پیروز حناچی معاون فنی-عمرانی شهردار تهران، دکتر قانعی‌راد استاد برجسته جامعه‌شناسی کشور و رییس پیشین انجمن مطالعات اجتماعی، دکتر طالبیان معاون سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، مهندس عرفانیان‌جم، خانم مهندس صادق مالواجرد مدیر کل دفتر معماری، طراحی‌شهری وزارت راه و شهرسازی، حسین دهباشی مستندسازی برجسته کشور، مهندس جهانگرد معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرهاد اصلانی مستندساز برجسته کشور برگزار شد و پوستر این فیلم نیز به امضای استادان حاضر رسید.

همچنین یادآور می‌شود،این فیلم چندی پیش در دانشگاه تهران به نمایش درآمد. در هفته آتی نیز این فیلم در شهرهای شیراز، تهران (پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران)، قم و تبریز به نمایش درخواهد آمد تا روند تخریب پیرامون حرم مطهر رضوی را که مورد انتقاد سه گروه عمده در کشور یعنی نمایندگان مجلس، آیات عظام و دانشگاهیان است بار دیگر اعلام کند.

در همین رابطه نیز کمیته فنی ۳ زیرمجموعه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در چندین جلسه به بررسی این موضوع پرداخت. در این زمینه فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش و دبیر کمیته فنی ۳ می‌گوید: توجه به شأن حرم مطهر رضوی، بافت تاریخی- فرهنگی پیرامون حرم، سیما و منظر شهری و اهمیت شهر مشهد از منظر شهر مذهبی شیعیان مورد تاکید اعضای اصلی کمیته فنی ۳، معاون معماری و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و همچنین جامعه‌دانشگاهی و حرفه‌مندان کشور است.

سیدمحمد بهشتی عضو عالی کمیته فنی ۳ و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در رابطه با بافت پیرامون حرم در یادداشتی اظهار کرد: طرح نوسازی و بهسزای بافت پیرامون حرم امام رضا یا به طور خلاصه طرح ثامن که از سال ها پیش در مشهد آغاز شده است و در ظاهر برای عزت نهادن به زوار آن امام همام، کلید خورده با تخریب‌های نابجا و تملک‌های ناشایست و ساخت و سازهای نامتناسب و دخل و تصرف های منفعت طلبانه در واقع رفته رفته به صورتی موهن در حال تخریب بافت تاریخی و ارزش های فرهنگی شهر است.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  18:39   سه شنبه 5 دی 1396  
 نظرات