اخبار   
 

 پیش نیازهای توسعه یافتگی صنعت ساختمان وجود ندارد

دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی با بیان اینکه هنوز هیچ یک از پیش نیازهای توسعه یافتگی صنعت ساختمان وجود ندارد، گفت: تا زمانی که ساختمان به عنوان یک کالا شناخته نشود، نمی توان انتظار توسعه یافتگی در این صنعت را داشت...

پیش نیازهای توسعه یافتگی صنعت ساختمان وجود ندارد

دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی با بیان اینکه هنوز هیچ یک از پیش نیازهای توسعه یافتگی صنعت ساختمان وجود ندارد، گفت: تا زمانی که ساختمان به عنوان یک کالا شناخته نشود، نمی توان انتظار توسعه یافتگی در این صنعت را داشت.

احمدرضا چابک در گفتگو با خبرنگار «صما» اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما هر فردی به عنوان مالک یا سرمایه گذار خود را محق می داند که ساخت و ساز انجام دهد و تولیدکننده ساختمان شود و این یکی از موانع توسعه یافتگی در صنعت ساختمان است.

وی در ادامه افزود: در کشور ما تولید هر کالا و محصولی دارای شرایطی است اما فقط تولید ساختمان هیچ شرطی ندارد و در حالی که متخصصان بسیاری در این زمینه وجود دارند، پروسه درستی تعریف نشده تا ساخت و ساز توسط این متخصصان انجام شود.

چابک با اشاره به اینکه هیچ یک از پیش نیازهای توسعه یافتگی صنعت ساختمان محقق نشده است، گفت: در این صنعت هنوز به صورت سنتی عمل می شود و هنوز ساخت و ساز به دست تولیدکنندگان واقعی و متخصصان انجام نمی شود و تا زمانی که شرایط به اینگونه باشد، نمی توان نشانه ای از توسعه یافتگی در صنعت ساختمان مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سایر کشورها توسعه یافتگی صنعت ساختمان به این دلیل محقق شده که شرکتهای ساخت و ساز در تمام مراحل مشاوره، طراحی و اجرا ورود پیدا می کنند و برای اینکه در بازار بقاء بیابند و در عین حال مشتری جلب کنند، فناوری های جدید را وارد پروسه ساخت و ساز می کنند.

چابک در ادامه افزود: در این کشورها پروژه های ساختمانی در حداقل زمان ممکن و با حداکثر کیفیت به بهره برداری می رسد و عرضه می شود و شرکت های ساخت و ساز برای آنکه در عرصه رقابت باقی بمانند، از تکنولوژی های جدید استفاده می کنند اما در کشور ما چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است.

وی با ذکر مثالی از کشور ترکیه گفت: در این کشور همسایه، شرکت های بزرگ ساختمان سازی از پروسه انتخاب زمین، استعدادیابی منطقه، سرمایه گذاری، ساخت و ساز و فروش واحدها را انجام می دهند و چنین فرآیندی موجب ایجاد زمینه برای ترقی، رشد، ارتقاء و توسعه یافتگی صنعت ساختمان می شود.

دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما به ساختمان به عنوان یک کالا نگریسته نمی شود و به همین دلیل توسعه یافتگی در صنعت ساختمان اتفاق نیفتاده است.

چابک نقش دولت در توسعه دهندگی صنعت ساختمان را راهبری، بسترسازی و قانونگذاری دانست و گفت: دولت باید فضا را به گونه ای ایجاد کند که تنها افراد متخصص مجوز ورود به عرصه ساخت و ساز را داشته باشند و با افراد غیرمتخصص فعال در این عرصه برخورد شدیدی انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بستر لازم برای توسعه دهندگی صنعت ساختمان وجود ندارد، تصریح کرد: البته با توجه به حضور عباس آخوندی در راس وزارت راه و شهرسازی و تئوری های بسیار خوب وزیر راه و شهرسازی، می توان با الگو گرفتن از کشورهای پیشرفته و بومی سازی آن زمینه توسعه دهندگی صنعت ساختمان را به وجود آورد.

دبیر کانون سراسری پیمانکارکان عمرانی در پایان گفت: البته به طور قطع در صورت تحقق این موضوع، دست بسیاری از صنعت ساخت و ساز کوتاه خواهد شد و قاعدتا مخالفت ها و مقاومت هایی صورت خواهد گرفت و از همین رو این مسئله به عزم و همت جدی نیاز دارد.

  منبع : خبرگزاری صما
  13:47   دوشنبه 10 شهریور 1393  
 نظرات