اخبار   
 

 عملکرد نظام مهندسی در جلب اعتماد اعضا

نارضایتی مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان از این نهاد غیردولتی طی ماه های اخیر به اوج خود رسیده است...

عملکرد نظام مهندسی در جلب اعتماد اعضا





نارضایتی مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان از این نهاد غیردولتی طی ماه های اخیر به اوج خود رسیده است. به گونه ای که به اعتقاد بسیاری از مهندسان، عملکرد این سازمان در جلب اعتماد مهندسان حقیقی و حقوقی و رعایت عدالت در بین آنها موفقیت آمیز نبوده و به همین دلیل، بی اعتمادی نسبت به نظام مهندسی در بین اعضا موج می زند.


توزیع کار عادلانه نیست


بر اساس این گزارش، یکی از دلایل بروز این چالش، شفاف نبودن پروسه واگذاری پروژه ها به اعضای سازمان نظام مهندسی است. به طوری که مهندسان معتقدند توزیع کار به نحو عادلانه ای انجام نمی گیرد و حتی مشخص نیست که پروژه ها بر چه اساس و معیاری در بین شرکت ها توزیع می شود. از این رو سازمان نظام مهندسی مشکلات بسیاری را در زمینه تقسیم کار برای شرکت ها به وجود آورده است.


نبود تفاوت در ارجاع کار به مهندسان حقیقی و حقوقی، دلیل دیگری برای توجیه این بی عدالتی از سوی مهندسان عنوان می شود. یعنی از آنجایی که برخلاف مهندسان دارای پروانه کار حقوقی، مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار حقیقی در ارگان های دیگر نیز مشغول به کار هستند، صرفا به صورت تفننی با استفاده از پروانه اشتغال خود نیز کار می کنند.


عدم تفکیک مهندسان حقیقی و حقوقی


این در حالی است که شرکت های حقوقی، ملزم به تامین هزینه های ثابت خود ازجمله حقوق پرسنلی، پرداخت مالیات و… هستند و واگذاری کار از سوی نظام مهندسی به صورت محدود به آنها در قالب سالانه چند پروژه، پاسخگوی هزینه های آنها نیست. به همین دلیل مهندسان حقوقی معتقد به رتبه بندی شرکت ها و توجه به سابقه و کارنامه کاری آنها در فرآیند توزیع کار هستند. در حالی که سازمان توجهی به تفکیک مهندسان حقیقی و حقوقی از این نظر نکرده است و یک شرکت تازه تاسیس تفاوتی با شرکتی دارای ده ها سال سابقه کار ندارد.


این رویکرد نظام مهندسی، شرکت ها را از نظر مالی دچار مشکل کرده و به بحث ایجاد اشتغال برای مهندسان که در سازمان نیز همواره بر آن تاکید می شود، آسیب وارد کرده است.


بر همین اساس، اکثر شرکت ها موافق ارجاع کار به این شکل نیستند و از این بابت که اختیاری جهت انتخاب کار ندارند، اظهار نارضایتی می کنند و اعتقاد دارند که در بحث ارجاع کار، سازمان نباید نقش اجرایی بلکه نقش نظارتی و تقویت سیستم کنترلی خود در ارتقای طراحی ها و ساخت و سازها را ایفا کند.


سودهای سرشار و پرداخت های قسطی


از طرف دیگر، چالش بعدی اعضای نظام مهندسی مربوط به چگونگی پرداخت دستمزد ناظران است که از آن تعبیر به بی عدالتی می شود. چرا که پول نظارت مستقیما به حساب سازمان واریز می شود و صرفنظر از سودهای بسیار هنگفتی که از این محل نصیب سازمان می شود، سهم ناظران را نیز در چندین قسط به آنها می پردازند.


محمد احمدی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ضمن تایید مطالب فوق به خبرنگار ما گفت: اگر قرار بر پرداخت قسطی دستمزد ناظران است، پس چرا سازمان مبلغ مورد نظر را به صورت اقساطی از مالک دریافت نمی کند؟ حتی مشخص نیست که این سودها صرف چه مواردی می شود و مسئولان هم در این زمینه جوابگو نیستند. چون نظام مهندسی هیچگونه امکاناتی در اختیار مهندسان قرار نمی دهد و برای نمونه اگر مهندسی درخواست وام چند میلیون تومانی از سازمان کند، این تسهیلات را از او دریغ می کنند. با این تفاسیر به معنای واقعی در حق مهندسان اجحاف شده است.


به این ترتیب، اگر مالک ضمن واریز پول به حساب سازمان، امکان انتخاب ناظر و شناخت نقاط ضعف و قوت وی را داشته باشد، این شناخت به ویژه در پروژه های بزرگ در پیشبرد بهینه پروژه ها از نظر فنی و ارتقای کیفیت ساختمان ها بسیار موثر خواهد بود.


بر اساس این اظهارات، به نظر می رسد که نظام مهندسی ساختمان، نیازمند ایجاد تغییراتی در ساختار خود و بازنگری درخصوص نحوه فعالیت های این سازمان برای حرکت در مسیر اهداف واقعی سازمان است که با توجه به تغییر اعضای شورای مرکزی و انتصاب رییس جدید سازمان، تحقق این امر دور از انتظار نیست.


منبع: www.samair.ir
  منبع : ارسال شده توسط محمد حسین مسعودی
  13:02   سه شنبه 20 اسفند 1392  
 نظرات    
 
حمید بناپورغفاری 20:16 سه شنبه 20 اسفند 1392
2
 حمید  بناپورغفاری
یکی دیگر از مشکلات مهندسان در رابطه با نظام مهندسی نحوه اجرای ماده 33 نظام مهندسی یعنی کنترل نقشه ها می باشند. در نظام مهندسی معمولا برای افراد ی که در باند اقایان نیستند اشکال تراشی می کنند. تا کارفرما کار را به مسئولین کنترل بدهد - ولی نقشه های متعلق به " ازما بهتران " در سه سوت تایید می شود . که نوعی " کار دزدی " در این نهاد روی می دهد.وکار فرمایان برای رهائی از درد سر ترجیح می دهند برای طراحی با این افراد قرارداد می بندند.
م افتخاری 09:36 چهارشنبه 21 اسفند 1392
1
 م افتخاری
جالب است و محل تامل
سعید گنجی 17:31 چهارشنبه 21 اسفند 1392
1
 سعید گنجی
مشکلات این سازمان بسیار زیاد می باشد و با اینکه این سازمان درآمد بالایی دارد ولی اعضای آن که همگی قشر تحصیلکرده مملکت میباشند زیاد اوضاع خوبی ندارند
هیوا آتشبار 18:26 چهارشنبه 21 اسفند 1392
1
 هیوا آتشبار
آقا یکی به داد مهندسان جوانمون برسه که همگی زیر خط فقر موندن.
حسن عیوضی 01:11 پنجشنبه 22 اسفند 1392
0
 حسن عیوضی
دلیل اصلی موارد وایرادات موجود، بی کفایتی سکاندار سازمان واستخدام فله ای ورابطه ای کارمندان بیسواد میباشد
پیمان شبستانی 01:24 پنجشنبه 22 اسفند 1392
1
 پیمان شبستانی
بنده 4 ماه پیش سایت پلانم ثبت شده هنوز از پولش خبری نیست اگر کسی فهمید کی میدن به منم بگه!!!
مرتضی مسلمی 11:46 پنجشنبه 22 اسفند 1392
0
 مرتضی مسلمی
متاسفم از عمری که گذاشتم به تحصیل تو این رشته اونم با بالاترین نمرات و البته کارایی ولی ... مملکت به این ارگان مزخرفم رسیدش
علی تقی نیارمی 12:04 آدینه 23 اسفند 1392
0
 علی تقی نیارمی
تا زمانی که احقاق حق ارتقا پایه اینجانب و وضعیت اسف بار مدیریت سازمان اصلاح نشود ، پیشنهاد می نمایم درب سازمان را کاهگل گرفته تا بلکه گناه عملکرد فجیع مدیران سازمان و خصوصاً مسکن و شهرسازی کم شود ، متاسفم که از ابتدا در این سازمان ثبت نام کرده و با امتحانات مزخرف و چرند اثر ننگین پروانه اشتغال را بر دوش کشیدم از نظر من سازمان نظام مهندسی آلوده ترین صنف موجود در کشور است که با هزاران غسل تعمید هم تطهیر نخواهد شد
حمید رضایی 18:02 یکشنبه 25 اسفند 1392
0
 حمید رضایی
بنظر بنده بهترین کار تحریم است برگه های خودمان را در گاوصندوق ذخیره و کلیدش را برای همیشه به فراموشی سپاریم ! با این وضع خرااب دستمزد مهندسین بیگناه و فقیر و سود سرشار سازندگان و تعهدات سنگینتر و مشکلات حین ساخت و پس از آن چه امیدی به گذاشتن برگه های خود داریم! ارجاع کار ! قانونی بدتر و مزخرف تر از قبل!.... دوستان همکار بهترین کار تحریمه بنده دیگه یادم نمیاد کی برگه گذاشتم برای کسی شما هم همین کارو ادامه بدید شاید کسی به داد برسه؟؟؟ البته این هم ....!!!!!!
محمد جعفری 12:51 یکشنبه 3 فروردین 1393
0
 محمد جعفری
بی انصافی نکنید. به نظر من عملکرد هیئت مدیره جدید تهران خیلی بهتر از قبلی ها می باشد
من سالها بود که کاری به من ارجاع نمی شد و از طرفی قیمتها بخاطر رقابت مهندسین با یکدیگر شدیدا پایین آمده بود. ولی امسال سه تا کار با قیمت مناسب به من ارجاع شد که البته یکی را مرجوع کردم.
اگر شهرداری اجازه دهد نظام مهندسی مالکین را مجبور به استفاده از مهندسین برای ساخت می کند و دیگر هیچ مهندسی بیکار و فقیر نمی ماند.