اخبار   
 

 اجرای سلیقه‌ای احکام در پرونده تخلفات ساختمانی

گزارش عملکرد یکساله کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران مبنی بر پاکسازی مقررات ساخت‌وساز در سه حوزه، روز گذشته در صحن علنی شورا ارائه شد...

گزارش شورای شهر از پاکسازی مقررات ساخت‌وساز

اجرای سلیقه‌ای احکام در پرونده تخلفات ساختمانی

گزارش عملکرد یکساله کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران مبنی بر پاکسازی مقررات ساخت‌وساز در سه حوزه، روز گذشته در صحن علنی شورا ارائه شد.

شناسایی میزان اجرای آرای کمیسیون ماده 100، لغو دستورالعمل‌های مغایر با اهداف طرح تفصیلی و اتوماسیون شدن فرآیند بررسی پرونده باغات سه حوزه مهم عملیاتی کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در یک‌سال گذشته بود که محمدسالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی به تشریح آنها پرداخت. به گزارش «دنیای اقتصاد» روند بررسی و رسیدگی به پرونده‌ها و مجوزهای ساخت‌وساز نشان‌ می‌دهد اگرچه روزنه‌های بروز تخلف در صدور مجوزهای ساختمانی به طور کلی بسته نشده است، اما بازوی نظارتی شورا قوی‌تر از گذشته عمل می‌کند. به گفته وی، از مجموع 225 هزار پرونده تخلف مورد بررسی در کمیسیون ماده 100 شهرداری 76 درصد حکم تخریب برای آنها صادر شده است، اما کمتر از دو درصد از این پرونده به مرحله اجرا رسیده است. سالاری لغو هزار و30 دستورالعمل موردی را مغایر با اهداف طرح تفصیلی یکی دیگر از اقدامات این کمیسیون دانست و عنوان کرد: ادامه اجرای این دستورالعمل‌های موردی در مناطق زمینه‌ساز تخلف و رانت‌خواری می‌شد. او اتوماسیون کردن فرآیند بررسی پرونده باغات شهر تهران را نیز اقدامی جهت حفظ و صیانت از باغات خواند.

جریمه دریافت شد اما تخریب اجرایی نشد

عملکرد کمیسیون‌های ده گانه ماده 100 یکی از محورهای گزارش رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در روز گذشته بود. سالاری با اشاره به 225 هزار پرونده مورد بررسی در این کمیسیون اظهار کرد: با این حال در مورد 70 هزار پرونده از مجموع این پرونده رای اجرا نشده است. او ادامه داد: از میان این پرونده‌ها 76 درصد حکم تخریب و 24 درصد حکم جریمه صادر شده است اما میزان تحقق آراء ماده 100 برای تخریب کمتر از دو درصد بوده است. سالاری پیشنهادهای کمیسیون شهرسازی شورا را جهت کاهش تخلفات ساختمانی اعلام کرد و گفت: «اعمال ماده 576 قانون مجازات اسلامی در خصوص افراد متخلف از اجرای رای»، «عدم استفاده ابزاری از آرای کمیسیون‌های ماده 100 برای اخذ جرایم و تاکید بر اجرای کامل آرای ماده 100»، «نظارت مستمر از طریق نواحی و نیروهای اجرایی شرکت شهربان و حریم‏بان جهت کاهش تخلفات ساختمانی»، «نظارت مستمر مهندسین ناظر از ملک در حال ساخت»، «فرهنگ‏سازی در راستای اینکه تخلفات ساختمانی درجامعه به‌عنوان جرم اساسی» از جمله محورهای پیشنهادی کمیسیون شهرسازی و معماری شورا برای کاهش میزان تخلفات ساختمانی در سطح شهر تهران است.

حذف دستورالعمل‌های موردی

سالاری تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در این گزارش مورد توجه قرار گرفت حذف تعداد هزار و30 بند دستورالعمل موردی بود که از این تعداد، 35 درصد مصوبات خاص هر یک از مناطق و 65 درصد مصوبات عمومی است. از این مصوبات 15 درصد دارای محدودیت‌های زمانی و 85 درصد مصوبات مستمر در مناطق است. او اضافه کرد: با توجه به ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران و شفاف سازی انجام شده، وجود این همه دستورالعمل مغایر با اهداف طرح تفصیلی بود و بسترساز ایجاد تخلفات و رانت‌خواری می‌شد. او همچنین اتوماسیون کردن فرآیند بررسی پرونده باغات را یکی از اقدامات کمیسیون شهرسازی جهت صیانت از باغات اعلام کرد.

  منبع : دنیای اقتصاد
  11:52   چهارشنبه 5 شهریور 1393  
 نظرات