اخبار   
 

 شیب نزول ساخت‌وساز کم شد

مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود، آخرین وضعیت ساخت‌وساز در تهران و کشور را اعلام کرد...

شیب نزول ساخت‌وساز کم شد

مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود، آخرین وضعیت ساخت‌وساز در تهران و کشور را اعلام کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» گزارش مرکز آمار ایران از آخرین وضعیت ساخت‌وساز در تهران و کشور حاکی است: کمترین نرخ سقوط ساخت‌وساز از سال 93 تاکنون، در بهار 94 رقم خورده است. بر مبنای اعلام مرکز آمار، در بهار امسال در کل کشور 93 هزار واحد مسکونی ساخته شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 7 درصد کمتر بوده است. این در حالی است که طی 12 ماه سال گذشته، میزان افت ساخت‌وساز در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال 92، بین 38 تا 65 درصد در نوسان بود.

این گزارش می‌افزاید: در بهار امسال، تیراژ ساخت مسکن در کشور 19 درصد نسبت به زمستان 93، کاهش داشته است. در بهار 94 در شهر تهران، 20 هزار واحد مسکونی ساخته شده که این آمار 24 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد اما نسبت به زمستان سال 93، معادل 5/ 3 درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش فصلی ساخت مسکن در تهران با توجه به اینکه در دو سال اخیر ساخت‌وساز مسکن در شهر تهران حالت رکودی داشته است، می تواند علامتی از پایان رکود ساختمانی در پایتخت محسوب شود.

بر مبنای آمارهای ارائه شده در این گزارش، هم‌اکنون تراکم واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران سه برابر نرخ کشوری است. در تهران متوسط تعداد واحد مسکونی در هر فقره پروانه ساختمانی در بهار امسال، معادل 9 واحد بوده، اما این شاخص در کشور 8/ 2 واحد مسکونی است. به عبارت دیگر ساختمان‌های مسکونی جدید در شهر تهران به‌طور متوسط 9 واحدی ساخته می‌شوند اما در کشور متوسط تراکم واحد مسکونی، بین 2 تا 3 واحد در هر پلاک مسکونی است. این اختلاف فاحش در تراکم واحد مسکونی بین تهران و کشور، ناشی از فروش تراکم بالا در پایتخت است که با توجه به قیمت زمین در تهران صرفه اقتصادی ساخت را در احداث واحد و طبقات بیشتر روی مساحت مشخصی از زمین افزایش می‌دهد.

  منبع : دنیای اقتصاد
  09:35   سه شنبه 21 مهر 1394  
 نظرات