اخبار   
 

 تشدید زیان در سفته‌بازی مسکن

شیب نزولی قیمت مسکن در تهران از منفی 7/0 درصد در پایان نیمه‌اول به منفی 8/2 درصد در انتهای آبان رسید...

تشدید «زیان» در سفته‌بازی مسکن

شیب نزولی قیمت مسکن در تهران از منفی 7/0 درصد در پایان نیمه‌اول به منفی 8/2 درصد در انتهای آبان رسید

فرید قدیری: ماحصل نوسانات ماهانه‌ای که طی 8 ماه اول سال93، به‌صورت «افت مکرر و رشد ناچیز» در قیمت مسکن اتفاق افتاد، هم‌اکنون ارزش آپارتمان‌‌های مسکونی شهر تهران را به نقطه‌‌ای پایین‌تر از ابتدای امسال رسانده و نرخ زیان خریدهای سفته‌بازانه و سرمایه‌ای در بازار مسکن را در مقایسه با نیمه‌اول سال تشدید کرده است.

به گزارش «دنیای‌‌اقتصاد» در 8 ماه گذشته، متوسط قیمت واحدهای مسکونی در ماه‌های معدود رشد ماهانه 2 تا 6 درصد را تجربه کرد اما به دلیل رکود حاکم بر بازار ملک و انتظار تخلیه حباب مربوط به سال92، در 5 ماه از 8 ماه اول امسال، قیمت مسکن با افت ماهانه نیم تا 7 درصدی مواجه شد.

برآیند این نوسانات در پایان آبان ماه، به شکل زیان مطلق سوداگران ملک بروز پیدا کرده است. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از آخرین وضعیت قیمت مسکن در تهران که براساس داده‌های سامانه‌ رهگیری معاملات توسط دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن استخراج شده، حاکی است: متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت در پایان آبان امسال با 8/2 درصد کاهش نسبت به ابتدای سال93، به سطح 4 میلیون و 83هزار تومان رسید که به این ترتیب بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار خرید مسکن طی این مدت، زیان 8/2 درصدی را برای سرمایه‌گذاران رقم زده است.

مقایسه وضع موجود با نیمه اول امسال، حکایت از افزایش نرخ زیان در بازار مسکن دارد. بازدهی این بازار در نیمه‌اول امسال منفی 7/0 درصد شد به این معنی که افرادی که در ابتدای سال93 به خرید آپارتمان در شهر تهران دست زدند، در پایان شهریور معادل 7/0 درصد با افت در ارزش ملک‌شان مواجه شدند. این در حالی است که برای همین افراد، نرخ زیان در پایان آبان نه‌تنها کم نشده که 1/2 واحد درصد بیشتر شده است.

بازدهی خرید در بازار مسکن در دو ماه اول پاییز امسال نیز نرخ منفی 1/2 درصد را برای خریداران رقم زده است به طوری که میانگین قیمت آپارتمان در تهران از 4 میلیون و 170 هزار تومان در پایان شهریور به 4 میلیون و 83 هزار تومان در پایان آبان ماه رسید و عملا 1/2 درصد طی این دو ماه کاهش یافت.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره علت بیشتر شدن نرخ زیان در بازار معاملات پاییزی مسکن نسبت به معاملات نیمه‌اول سال، نشان می‌دهد: دو اتفاق همزمان در بازار مسکن و بورس در فصل پاییز باعث این تشدید نرخ شده است. در بازار معاملات مسکن، روند کاهش قیمت مسکن از فصل تابستان که سراسر نزولی بود، به پاییز سرایت کرد و در مهرماه میانگین قیمت تا 6/2 درصد نسبت به ماه قبل، کاهش یافت، آنچه این افت قیمت را سبب شد، انتظار طرف تقاضا از بازار برای تخلیه کامل جهشی است که در بهار سال91 در منحنی رشد قیمت مسکن به ثبت رسید. ضمن اینکه، متقاضیان مصرفی مسکن نیز در ماه‌های اخیر همچنان برای ورود به بازار تاخیر می‌کنند تا بلکه تکلیف افزایش تسهیلات خرید روشن شود.

اما در کنار وقایع بازار مسکن، اقبال سرمایه‌گذاران به بورس و افزایش شاخص کل در این بازار طی مهرماه، باعث شد مقصد نقدینگی‌ها به سمت تولید تغییر جهت دهد. رشد شاخص بازار سهام در دو ماه اخیر، نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری‌‌های بورسی در پاییز امسال را به 5درصد رساند. این در حالی است که نرخ بازدهی بورس در نیمه اول امسال با ثبت زیان 3/9 درصدی، رتبه آخر– پنجم- را در بین پنج بازار کسب کرد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، هم‌اکنون نرخ بازدهی دو ماه پاییز در بازارهای پول، بورس، مسکن، ارز و سکه نشان می‌دهد: سرمایه‌گذاران در بورس، بانک‌ها، خرید ارز، مسکن و سکه در این دو ماه، به ترتیب بیشترین سود را از سرمایه‌گذاری‌های خود دریافت کرده‌اند. نرخ بازدهی پاییزی در بازار سهام معادل 5درصد، در بازار پول معادل 6/3 درصد، در بازار ارز معادل 5/2 درصد، در بازار مسکن منفی 1/2 درصد و در بازار سکه نیز منفی 3/2 درصد شد. رتبه بازدهی مسکن در نیمه اول امسال، رده سوم را در اختیار داشت اما در دو ماه اخیر، به دلیل افزایش زیان، یک رده نزول کرده و چهارم شده است.

رشد نیم‌درصدی قیمت مسکن در آبان

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، قیمت مسکن در تهران برخلاف سال گذشته، در حد کمتر از 100 هزار تومان در نوسان است. پارسال، افت‌وخیزهای ماهانه قیمت بین 150 تا 300 هزار تومان بود اما در حال حاضر، منحنی نوسان در دامنه 10 تا 20 هزار تومان محدود شده است.

در آبان امسال، میانگین قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در تهران از 4 میلیون و 60 هزار تومان مهرماه به 4 میلیون و 80 هزار تومان افزایش یافت و 5/0 درصد رشد کرد. در مهرماه، قیمت 10 هزار تومان نسبت به شهریور کاهش یافته بود. با این حال، افزایش نیم درصدی قیمت مسکن در ماه گذشته، از نظر کارشناسان اقتصادی، رشد واقعی محسوب نمی‌شود. علی چگینی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: قیمت اسمی آپارتمان در آبان به صورت جزئی و خفیف، کمتر از یک درصد نسبت به ماه قبل خود افزایش یافت اما ارزش واقعی آپارتمان‌ها با توجه به نرخ تورم ماهانه، همچنان کاهشی و رشد واقعی قیمت مسکن منفی است.

چگینی با بیان اینکه بازار مسکن در حال حاضر مرحله تخلیه حباب و ماه‌های انتهایی دوره رکود را طی می‌کند و تا پایان سال این وضعیت ادامه دارد، تصریح کرد: دوره‌های رکود و رونق در بازار مسکن به لحاظ مدت زمانی، طولانی‌تر از سایر بازارها است بنابراین، رشد جزئی ماهانه قیمت مسکن را نمی‌توان به منزله شروع رونق یا دوره افزایش قیمت تلقی کرد.

مدیرکل اقتصاد مسکن افزود: برای مقایسه بهینه سود و زیان بین بازارها، باید رتبه بازدهی بلندمدت، ملاک عمل قرار گیرد تا فرصت تطبیق نرخ رشد قیمت مسکن با سایر بازارها وجود داشته باشد.

چگینی همچنین علت رشد قیمت مسکن در آبان ماه را کاهش معاملات خرید مسکن در مناطق پایین شهر تهران عنوان کرد و گفت: در آبان امسال، حجم معاملات خرید آپارتمان در تهران حدود 600 فقره نسبت به مهر کاهش یافت که عمده این کاهش، ناشی از افت خرید در مناطق ارزان‌قیمت بوده در حالی که حجم معاملات در مناطق 1 تا 5 تغییر زیادی نداشته است. با توجه به اینکه بین شمال و جنوب تهران، شکاف قیمت مسکن زیاد است و نرخ‌های منطقه یک حدود 4 برابر نرخ‌های مناطق 17 تا 20 است، در نتیجه، کاهش معاملات در مناطق پایین‌تر، متوسط قیمت مسکن در کل شهر را افزایش داده، اما این اتفاق، به معنای شروع رشد قیمت مسکن نیست.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، قیمت مسکن در تهران اگر چه در پایان آبان امسال 8/2 درصد نسبت به ابتدای فروردین کاهش یافت اما متوسط قیمت مسکن در 8 ماه اول امسال 2/2 درصد نسبت به متوسط قیمت در 8 ماه اول سال92، رشد مثبت داشته است. همچنین رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در آبان امسال نیز معادل 5 درصد بوده در حالی که رشد نقطه‌ای قیمت در مهر امسال، سطح 5/5 درصد را ثبت کرده بود.

سال گذشته، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن- میزان تغییرات قیمت در هرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل- دورقمی بود و در ابتدای سال 92 تا 71درصد نیز پیش رفت اما در اواخر پارسال، این نرخ به 7 درصد رسید و هم‌اکنون 2 واحد درصد دیگر نیز افت کرده است. در ماه گذشته، نرخ رشد نقطه‌ای قیمت مسکن و همین‌طور نرخ رشد ماهانه، همچون ماه‌های قبل، به مراتب، کمتر از نرخ‌های تورم نقطه‌ای و ماهانه بود. این وضعیت، تحلیل‌های مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مبنی‌ بر قابل ملاحظه نبودن رشد نیم‌درصدی قیمت در آبان‌ماه را تایید می‌کند.

کاهش حجم خرید مسکن

حجم خریدوفروش آپارتمان در شهر تهران طی آبان امسال 11درصد نسبت به مهر ماه کاهش پیدا کرد. این افت معاملات خرید، دومین ماه پیاپی است که در بازار مسکن تهران اتفاق می‌افتد. پیش‌تر، در مهرماه، تعداد مبایعه‌نامه‌هایی که برای خرید واحد مسکونی در بنگاه‌های املاک شهر تهران تنظیم شد، 15درصد نسبت به شهریور کاهش یافته بود. کاهش خرید مسکن در آبان ماه، نشانه‌ای دیگر از طبیعی بودن رشد ماهانه 5/0درصدی قیمت مسکن در این ماه است.

به بیان دیگر، اگر این رشد قیمت، به معنای پایان روند تخلیه حباب و به کف رسیدن قیمت‌ها بود، باید اثر آن در معاملات آبان منعکس می‌شد؛ اما در این ماه، همچون ماه‌های قبل، حجم معاملات خرید به اندازه نصف دوره اوج رونق بود. در سال91 که بازار مسکن در دوره رونق قرار داشت، ماهانه به‌طور متوسط 20 هزار فقره مبایعه‌نامه در بنگاه‌های املاک بین خریدار و فروشنده مسکن منعقد می‌شد. آمارهای دریافتی از دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن درباره حجم معاملات مسکن در تهران نشان می‌دهد در آبان امسال، کل معاملات کاهش پیدا کرده است؛ به طوری که کل معاملات با افت 13درصدی، معاملات خرید با افت 11درصدی و معاملات اجاره نیز با کاهش 4/15 درصدی نسبت به مهرماه روبه رو شده است.



  منبع : دنیای اقتصاد
  15:38   سه شنبه 4 آذر 1393  
 نظرات