اخبار   
 

 برخی شهردارها زیربار تعرفه خدمات مهندسی نمی روند

نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی تهران با انتقاد از شهرداری هایی که زیربار اجرای تعرفه خدمات نظام مهندسی ساختمان نمی روند گفت...

برخی شهردارها زیربار تعرفه خدمات مهندسی نمی روند

نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی تهران با انتقاد از شهرداری هایی که زیربار اجرای تعرفه خدمات نظام مهندسی ساختمان نمی روند گفت: در شرایط حاضر یک بی نظمی بر روند اجرای تعرفه قانون نظام مهندسی ساختمان از سوی شهرداری عملیاتی می شود که این امر متاسفانه با تبعات ناخوشایندی برای جامعه مهندسی همراه است.

حسن کاظمی با اعلام مطلب فوق درگفتگو با خبرنگار اقتصادی «صما» دلیل اصلی عدم اجرای قانون نظام مهندسی را ناشی از مقاومت شهرداری ها دانست وگفت: متاسفانه شهرداری به دلایل واهی از اجرای شناسنامه فنی و قوانین مسلم نظام مهندسی ساختمان طفره می رود.

وی در ادامه اجرای شناسنامه فنی را به عنوان یکی از ارکان اصلی قانون نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد و با بی نظم توصیف کردن روند اجرای شناسنامه فنی ساختمان ها در استان های مختلف تاکید کرد: درحال حاضر برخی از استانها زیربار اجرای شناسنامه فنی ساختمان رفته اند؛ این درحالی است که برخی دیگر از اجرای این مهم امتناع می کنند که در نتیجه این رویکرد ساختمان ها کماکان به شیوه بسازبفروشی ساخته می شود.

نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی تهران اجرای شناسنامه فنی ساختمان را از جمله حقوق مسلم افراد دانست که شهروندان می بایست اجرای آن را از دستگاه های فرادستی مطالبه کنند و اذعان داشت: درحال حاضرکمیته های تخصصی و فنی مختلفی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران فعال شده است که اگر از پتانسیل این کمیته ها به خوبی استفاده شود نقش بسیار فزآینده ای در توسعه فنی ساختمان ایفاء خواهد کرد.

کاظمی به انتقاد از انتظار ردیف درآمدی شهرداری از محل تخلف های ساختمانی پرداخت و تصریح کرد: درحال حاضر درآمد این نهاد بیش از اندازه به تخلفات ساختمانی متکی شده و این امر مطلوب نیست. یکی از ردیف های درآمدی شهرداری کمیسیون ماده صد می باشد که انتظار درآمدزایی از این محل سبب افزایش حجم تخلفات ساختمانی می شود و بر این اساس لازم است که شهرداری وابستگی خود را به درآمدهای ساخت و ساز کاهش دهد.

نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی تهران ریشه وابستگی درآمدی شهرداری به تخلفات ساختمانی را ناشی از خودکفایی این نهاد در درآمدزایی دانست وگفت: هرچند که شهرداری با مشکلات عدیده ای مواجه و هر بخشی هم با معضلات خاص خود همراه روبه رو است، اما در عین حال باید ساز وکاری تعریف شود که وابستگی شهرداری به تخلفات ساختمانی کاهش پیدا کند.

کاظمی با اشاره به رویکرد سلیقه ای نهادهای ذی ربط در اجرای قانون نظام مهندسی ساختمان خاطر نشان ساخت: درحال حاضر برخی از تعاونی ها متاسفانه برای اینکه هزینه های ساخت را کاهش دهند انتظار دارند که خدمات مهندسی به صورت رایگان عرضه شود که این نوع نگاه ها باید درجامعه عوض شود.

نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی تهران درعین حال به تعامل دستگاه های ذی مدخل دراجرای شناسنامه فنی را ضعیف توصیف کرد وگفت : متاسفانه ارگانها وسازمانهایی که درزمینه اجرای شناسنامه فنی ساختمان دخالت دارند تعامل سازنده ای با یکدیگر ندارند.

کاظمی گفت: نهایت خواسته سازمان نظام مهندسی ساختمان اجرای شناسنامه فنی ملکی است که امیدواریم زمینه مساعدی برای عملیاتی کردن آن فراهم شود.

  منبع : خبرگزاری صما
  08:15   دوشنبه 10 شهریور 1393  
 نظرات