اخبار   
 

 بی‌توجهی به جداسازی لرزه‌ای در ساخت‌وساز

عضو هیات مدیره انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران، استفاده از سیستم جداسازی لرزه‌ای را برای ساختمان‌ها ضروری دانست و گفت: در مسکن مهر اصلا به دنبال جداسازی لرزه‌ای نرفتند...

بی‌توجهی به "جداسازی لرزه‌ای" در ساخت‌وساز

عضو هیات مدیره انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران، استفاده از سیستم جداسازی لرزه‌ای را برای ساختمان‌ها ضروری دانست و گفت: در مسکن مهر اصلا به دنبال جداسازی لرزه‌ای نرفتند.

عباس اکبرپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تصوری که بین مهندسین و سازندگان در ایران درخصوص تکنولوژی‌های ساخت و ساز وجود دارد این است که سازه‌ای مقاوم ساخته شود. البته این خوب است اما در کنار این مساله باید به طراحی المان‌های سازه‌ای اعم از پی، تیر و ستون با ابعاد کوچک توجه شود؛ چرا که این مساله در سبک‌تر شدن ساختمان‌ها تاثیرگذار است اما در ایران بسیار کم به این امر پرداخته می‌شود.

وی افزود: به تازگی تکنولوژی بهسازی لرزه‌ای برای سازه‌های حساس در ایران به کار برده می‌شود؛ در حالی که این سیستم باید در همه سازه‌ها پیاده شود. الان در اندونزی سیستم‌های جداسازی لرزه‌ای را به کار می‌گیرند که ایمن‌تر، مقاوم‌تر و کم‌هزینه‌تر است. این تکنولوژی می‌توانست در مسکن مهر به کار گرفته شود که متاسفانه اصلا به دنبالش نبودند و حتی در ساخت و ساز شهری هم به دنبال این تکنولوژی نیستیم.

اکبرپور با اظهار امیدواری نسبت به ورود تکنولوژی‌های نوین ساخت و ساز به کشور پس از امضای برجام و پی.ام.دی گفت: با ورود تکنولوژی‌های نوین با مشارکت داخلی و سرمایه‌گذار خارجی می‌توانیم راه 20 ساله را در عرض پنج سال طی کنیم. ما هم‌اکنون نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم که می‌تواند از طریق ایرانیان مقیم خارج یا سرمایه‌گذاران خارجی انجام شود. در این صورت با وجود نیروهای جوان و تحصیل‌کرده‌ای که در کشور وجود دارند امید فراوانی به تحول در بخش مسکن خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، در روش جداسازی لرزه ای، سازه بر روی تکیه گاههایی که قابلیت تغییر شکل جانبی زیادی دارند قرار می گیرد. در این صورت به جای آن‌که نیروی زلزله وارد سازه شده و تمهیداتی برای مقابله با آن در نظر گرفته شود از ورود نیروی زلزله به سازه جلوگیری شده و نیروی زلزله در تراز جداساز میرا می‌شود.

  منبع : ایسنا
  13:38   سه شنبه 15 دی 1394  
 نظرات