اخبار   
 

 تغییر مبحث ۲۲ ساختمان و تطبیق آن با شرایط واقعی کشور تا ۱۵ ماه آینده

مسئول شورای تدوین مقررات ملی ساختمان گفت: مبحث ۲۲ ساختمان در دست تغییرات است و تا ۱۵ ماه آینده با شرایط واقعی مورد نیاز کشور تطبیق می‌یابد...

تغییر مبحث ۲۲ ساختمان و تطبیق آن با شرایط واقعی کشور تا ۱۵ ماه آینده

مسئول شورای تدوین مقررات ملی ساختمان گفت: مبحث ۲۲ ساختمان در دست تغییرات است و تا ۱۵ ماه آینده با شرایط واقعی مورد نیاز کشور تطبیق می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدتقی احمدی امروز در ششمین همایش مقررات ملی ساختمان اظهار داشت: شهر شیراز به سبب مهندسی شهری الگویی مناسب برای کشور است و در دوران حاضر نیز نمونه‌هایی مناسب برای سازماندهی و تجربه دارد.

وی با تأکید بر اینکه در اجرای مقررات ملی ساختمان، تعاون و فرهنگسازی امری قابل توجه است، بیان کرد: در تدوین و بیان ضوابط و مقررات ملی ساختمان، زحمات زیادی کشیده می‌شود، اما آنچه مورد نیاز است، ترویج، سازماندهی، اجرا، کنترل و بهره‌برداری مقررات است که از این جهت شیراز شهری موفق در کشور محسوب می‌شود.

مسئول شورای تدوین مقررات ملی ساختمان ادامه داد: دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان طی یک سال گذشته بر حسب مطالعات علمی و فنی خود و با همکاری قبلی وزیر راه و شهرسازی تلاش کرد فعالیت‌های خاصی را انجام دهد.

احمدی اضافه کرد: مسئولان به این نتیجه رسیدند که تدوین مقررات فنی باید در مرکز تحقیقاتی و فناوری کشور با توجه به جنبه‌های کاربری و مطالعات علمی صورت گیرد.

مسئول شورای تدوین مقررات ملی ساختمان اظهار داشت: بخش تدوین مقررات ملی ساختمان از دفتر مقررات ملی در ستاد وزارتخانه جدا شد و به مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی پیوست.

وی ادامه داد: ترویج، کنترل و اقدامات اداری در ستاد انجام می‌شود، اما ما در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فرصت یافتیم از تجارب ارزنده مرکز استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه ساختمان و مرکز به خوبی نتیجه داده است، اظهار داشت: طبق مصوبات، اساسنامه‌ای که سال‌ها پیش در مجلس مصوب شد، بررسی شده و تدوین مقررات ملی ساختمان به عنوان وظایف مرکز عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه از 22 مبحث، 21 کمیته بررسی شده است، اظهار داشت: در این راستا 140 جلسه برای بازبینی، تهیه اسناد جانبی نظیر چک‌لیست‌ها، پیوست‌ها و روش‌های تدوین بررسی شد.

احمدی اظهار داشت: در بخش مراقبت و نگهداری، فعالیت‌های مبحث 22 را آغاز کردیم و با پشتیبانی مباحث فنی بیست‌گانه، مبحث 22 در دست تغییراتی است و تا 15 ماه آینده با شرایط واقعی مورد نیاز کشور تطبیق می‌یابد.

وی اظهار داشت: در بخش مراقبت و نگهداری این موضوع باید مدنظر باشد که شامل بازرسی و کنترل توسط بهره‌بردار و متولیان نگهداری، تعمیرات، تغییرات، مدیریت مصالح نگهداری و بهره‌برداری است.

مسئول شورای تدوین مقررات ملی ساختمان بیان کرد:‌ این 5 موضوع مذکور در بخش مراقبت و نگهداری باید مدنظر قرار گیرد.

وی یادآور شد: الگویی ایده‌آل و ارزنده در ویرایش اول مبحث 22 ساختمان مطرح بود که در حال حاضر با مشکلات اجرایی در تأثیر در جامعه فنی و بهره‌برداری ساختمان‌ها مواجه هستیم، که مکانیزیمی برای اجرا تهیه نشده است و بستر قانونی هم تزلزل دارد.

مسئول شورای تدوین مقررات ملی ساختمان تأکید کرد: باید همه کارها در زمینه بهره‌برداری، بازرسی، تعمیر، تغییر و مدیریت ساختمان را تحت کنترل درآوریم.

  منبع : فارس نیوز
  11:03   چهارشنبه 6 اسفند 1393  
 نظرات