اخبار   
 

 سند ایمنی کلان‌شهرها در هیئت دولت تدوین شد

مدیرکل دفتر عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور از تدوین سند آتش‌نشانی و ایمنی کلانشهرها در هیئت دولت خبر داد...

سند ایمنی کلان‌شهرها در هیئت دولت تدوین شد

مدیرکل دفتر عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور از تدوین سند آتش‌نشانی و ایمنی کلانشهرها در هیئت دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود احمدی صبح چهارشنبه در نشست تخصصی تدوین دستور العمل ایمنی حفاظت از بازار و نشست تخصصی ایمنی ساختمان‌ها در شهرداری قم با اشاره به اهمیت موضوع ایمنی و آتش‌نشانی در شهرها اظهار داشت: دولت جدید اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی شروع کرده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات تشکیل کمیسیون هشتم در هیئت دولت است که نخستین سندی که در این کمیسیون تهیه و به تصویب رسید سند آسیب شناسی آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرها بود.

مدیرکل دفتر عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور گفت: این سند 10 مصوبه در حوزه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی دارد و با همکاری سازمان‌های آتش‌نشانی شهرهای کشور تحریر شده است.

وی اظهار داشت: اولین نتیجه‌ای که به آن دست یافتیم این بود که در حوزه آتش‌نشانی نیاز به قانون جامع و کاملی داریم و مقرر شد ظرف 6 ماه لایحه قانون جامع ایمنی تدوین شود. رویکرد این لایحه مدیریت یکپارچه و هماهنگ با مدیریت بحران در کشور است.

همکاری بازرسان کار در تامین ایمنی

احمدی افزود: دومین موضوعی که در این سند مورد تاکید قرار گرفت، تماس با بازرسین کار در زمینه ایمنی محیط‌های کارگری بود.

وی با اشاره به اینکه مرجعی که در حال حاضر امکان قانونی برای نظارت و ایمنی کاربری‌های تجاری در کشور دارد، بازرسین کار هستند خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با وزارت کار داشتیم و مصوب شد گزارش‌های سازمان‌های آتش‌نشانی از وضعیت ایمنی تمام صنوف در اولویت کاری بازرسان کار قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور ادامه داد: اخباری که پیش از این در این حوزه به دست می‌رسید نشان می‌داد که این گزارش‌ها چندان مورد توجه واقع نمی‌شد.

وی گفت: بر اساس این مصوبه در جریان بازدیدهای موردی سازمان‌های آتش‌نشانی از وضعیت کلیه تاسیسات دستگاه‌های دولتی ارائه می‌دهند اگر گزارشی ارائه شود، این دستگاه‌ها باید برای رفع نقص آن اقدام کنند.

احمدی افزود: ایجاد رشته‌های جدید دانشگاهی در مقاطع مختلف به خصوص مهندسی حریق از دیگر مصوبات این سند بود.

وی ابراز داشت: مسئله دیگر کمک به شهرداری‌های بزرگ برای خرید ماشین آلات تخصصی و تجهیزات ایمنی است که قرار شد در قالب بودجه سال آینده به دولت پیشنهاد داده شود.

مدیرکل دفتر عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور خاطرنشان کرد: با تعاملی که با سازمان مدیریت بحران کشور داشتیم می‌توانم بگویم که در سال آینده در زمینه خرید نردبان آتش‌نشانی و تکمیل سوله‌های بحران مساعدت‌هایی خواهیم داشت.

ستاد مدیریت بحران شهرداری‌ها نهایی شد

وی با اشاره به مسئله تشکیلات مدیریت بحران در شهرداری‌ها افزود: مدت‌ها است که در این زمینه بحث است که تشکیل سازمان‌های جدید تحت عنوان سازمان مدیریت بحران شکل بگیرد که بر اساس نشست‌هایی که با خود شهرداری‌ها داشتیم تشکیلات مدیریت بحران در شهرداری‌ها نهایی شده و در چند روز آینده به تائید خواهد رسید.

احمدی عنوان داشت: در این سند سازمان جدیدی برای مدیریت بحران تشکیل نشده بلکه ستاد مدیریت بحران وجود دارد که از نیروهای موجود شکل گرفته و نقش هماهنگی خواهد داشت.

وی گفت: این موارد از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در ادامه سال جاری و سال آتی تحولات جدی در حوزه آتش‌نشانی به وجود خواهد آورد.

مدیرکل دفتر عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌های کشور ابراز داشت: توافق خوب دیگری که صورت گرفته اضافه کردن یک عضو رسمی در کمیته مقررات ملی ساختمان از سوی سازمان‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی است که این موضوع هم تحولات خوبی را در زمینه جنبه‌های ایمنی مقررات ملی ساختمان به وجود خواهد آورد.

وی افزود: اولین سند که در این کمیته موضوع ایمنی در معماری بود، مورد استقبال کمیته تدوین مقررات ملی ساختمان قرار گرفت. شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار مرجع دیگری است که ضوابط حوزه ایمنی را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد.

وی با اشاره به اقدامات خوب شهرداری قم در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی گفت: اقدامات چند سال اخیر شهرداری قم در این حوزه قابل تقدیر است و در وزارت کشور رصد می‌شود.

  منبع : خبرگزاری مهر
  13:02   چهارشنبه 30 مهر 1393  
 نظرات