اخبار   
 

 در صورت رعایت نشدن الزامات ایمنی در ساختمان، پایان‌‌کار صادر نمی‌شود

مدیریت شهری به عنوان یکی از نهادهای بسیار مهم، نقشی اثرگذار در تأمین امنیت شهر و شهروندان ایفا می‌کند. در همین راستا وبگاه «صما» در گفت‌وگو با رؤسای شوراهای شهر قزوین و ایلام به بررسی وضعیت بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده از منظر ایمن‌سازی ساختمان‌ها و اهمیت توجه به معماری ایرانی ـ اسلامی در سیما و منظر شهری پرداخته است ...

در صورت رعایت نشدن الزامات ایمنی در ساختمان، پایان‌‌کار صادر نمی‌شود
■ الزام نظام مهندسی به اجرای معماری ایرانی ـ اسلامی


مدیریت شهری به عنوان یکی از نهادهای بسیار مهم، نقشی اثرگذار در تأمین امنیت شهر و شهروندان ایفا می‌کند. در همین راستا وبگاه «صما» در گفت‌وگو با رؤسای شوراهای شهر قزوین و ایلام به بررسی وضعیت بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده از منظر ایمن‌سازی ساختمان‌ها و اهمیت توجه به معماری ایرانی ـ اسلامی در سیما و منظر شهری پرداخته است.

پیمانکاران مقررات نظام مهندسی را رعایت می‌کنند

رئیس شورای شهر قزوین از وجود ۴۰۰ هکتار بافت فرسوده در قزوین خبر داد و گفت: ۲۰ درصد بافت فرسوده قزوین بازسازی شده است.

به گزارش «صما» فرج‌الله فصیحی رامندی در گفت ‌و گو با «دبیرخانه‌ چهره سال صنعت ساختمان» با اشاره به لزوم رعایت سبک معماری ایرانی- اسلامی در سیما و منظر شهری اظهار داشت: قزوین به‌عنوان یک شهر پیشرو در زمینه معماری ایرانی- اسلامی، با تشکیل کمیسیون ویژه تدوین ضوابط، ضوابط پیشنهادی را به شورای عالی شهر و شورای عالی استان‌ها داده تا بعد از تصویب به وزارت مسکن و شورای عالی شهرسازی به عنوان ضوابط نهایی ابلاغ شود.

وی ادامه داد: در زمینه سبک معماری ایرانی- اسلامی و رعایت آن در قزوین بیش از ۴۰ جلسه با حضور کارشناسان و مسئولان شهری برگزار شده که تاکنون به نتایج خوبی رسیده و امیدواریم که به‌زودی در عرصه عملیاتی نیز شاهد تحقق این مهم باشیم.

رئیس شورای شهر قزوین در زمینه ایمنی‌سازی ساختمان‌ها بیان کرد: در ارتباط با پیمانکاران تمامی مقررات ساختمانی که توسط نظام مهندسی ابلاغ شده، لحاظ شده و رعایت می‌شود.

فصیحی در ادامه گفت: قزوین یک شهر قدیمی و با سابقه تاریخی و دارای بیش از ۴۰۰ هکتار بافت فرسوده است که ۲۰ درصد آن بازسازی شده و ۸۰ درصد همچنان بلاتکلیف مانده و یا در حال بازسازی است.

وی با اشاره به اهمیت بالای ایمن‌ سازی بافت ‌های فرسوده قزوین عنوان کرد: برای ترغیب مردم به بازسازی و ایمنی‌سازی، بسته‌های تشویقی خاص، غیر از بسته‌های تشویقی دولتی در نظر گرفته شده که امید است با چنین اقداماتی روند بازسازی سرعت بگیرد.


رئیس شورای شهر قزوین در زمینه تکریم ارباب رجوع تصریح کرد: سامانه مکانیزه کردن صدور پروانه نهایی شده است، یعنی درخواست‌ها به شکل سیستماتیک پذیرفته می‌شود. البته برای مراحل بعدی کار انجام نشده و این بحث مطرح است که تا پایان سال ۹۶ کل سیستم و فرآیند صدور پروانه به شکل سیستماتیک اجرایی شود.

الزام به اجرای معماری ایرانی اسلامی

همچنین رئیس شورای شهر ایلام با اشاره به لزوم رعایت سبک معماری ایرانی اسلامی در سیما و منظر شهری به ‌ویژه در شهر ایلام اظهار داشت: از طریق معماران و جلساتی که با نظام مهندسی داشتیم، اعلام کردیم که همگی به سمت معماری ایرانی اسلامی رفته و این سبک را در ساخت ساختمان‌ها رعایت کنند.

عباس شیری در گفت ‌و گو با «دبیرخانه‌ چهره سال صنعت ساختمان» ادامه داد: به منظور تشویق شهروندان و سازندگان حتی تخفیف ۵۰ درصدی دهه فجر برای تراکم، ساخت و ساز و مواردی از این دست را نیز قائل شدیم تا بتوانیم قدم موثر و جدی برای تحقق این منظور برداریم.

رئیس شورای شهر ایلام در عین حال در مورد ایمنی‌سازی ساختمان‌ها گفت: در جلساتی که با سازمان آتش‌نشانی داشتیم، این قید را در نظر گرفتیم که تمام موارد تفاهم‌نامه عملیاتی شود.

شیری با اشاره به رعایت همه جانبه موارد ایمنی عنوان کرد: در صورت عدم رعایت موارد ایمنی، هیچ پایان ‌کاری صادر نمی‌شود، در همین راستا نیز ساختمان‌های فرسوده شناسایی شده و اخطارهای قانونی به آنها ابلاغ شده است تا در صورت لزوم هشدار داده و یا به آنها مشاوره‌های لازم داده شود.

وی با بیان ضرورت کاهش روند بروکراسی اداری برای تسهیل در فعالیت شهروندان تأکید کرد: واحد انفورماتیک را فعال کردیم و در همین راستا فاز اول جی‌.آی‌.اس نیز با ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار راه‌اندازی شده تا سایر سازمان‌ها نیز به شکل بهینه از این سامانه و سیستم استفاده کنند.

رئیس شورای شهر ایلام خاطرنشان کرد: در زمینه استفاده از این سامانه، حتی مردم از منازل خود می‌توانند به اطلاعات ملک خود دسترسی پیدا کند و حتی بعضا صدور پروانه کار نیز از این طریق انجام شود، ضمن اینکه برای سهولت دسترسی مردم بازدید کارشناسان نیز از طریق پیامک به مردم اعلام می‌شود، البته این فرآیند زمانبر است، اما امیدواریم با توجه بسترهای موجود، این مهم هر چه زودتر در ایلام محقق شود.

  منبع : وبگاه صما
  15:15   شنبه 30 بهمن 1395  
 نظرات