اخبار   
 

 احتمال ریزش ساختمان برق وزارت نیرو

شواهد میدانی از محل آتش‌سوزی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو نشان می‌دهد که عملیات آتش‌نشانی از ظهر دیروز به دلایل نامعلومی با توقف‌های چندباره همراه بوده است و این در شرایطی است که بامداد امروز حوالی ساعت ۲ به‌یکباره بحرانی بودنِ شرایط بیش از پیش خود را نشان داد. تا این لحظه، گرما و دود در طبقه‌های منفی ۳ و ۴ ساختمان، عملیات را برای نیروهای آتش‌نشانی سخت کرده است، حجم بالای آتش در طبقه‌ی منفی ۴ است؛ مسأله‌ای که یک نگرانی بزرگ دیگر نیز پدید آورده: ریزش ساختمان ...

احتمال ریزش ساختمانِ برقِ وزارت نیرو
■ ترک‌ها، غرق‌آب شدنِ طبقه‌های منفی و خطر ریزش ساختمان


شواهد میدانی از محل آتش‌سوزی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو نشان می‌دهد که عملیات آتش‌نشانی از ظهر دیروز به دلایل نامعلومی با توقف‌های چندباره همراه بوده است و این در شرایطی است که بامداد امروز حوالی ساعت ۲ به‌یکباره بحرانی بودنِ شرایط بیش از پیش خود را نشان داد. تا این لحظه، گرما و دود در طبقه‌های منفی ۳ و ۴ ساختمان، عملیات را برای نیروهای آتش‌نشانی سخت کرده است، حجم بالای آتش در طبقه‌ی منفی ۴ است؛ مسأله‌ای که یک نگرانی بزرگ دیگر نیز پدید آورده: ریزش ساختمان.

تا جایی که از ساعت ۳ بامداد امروز سازمان آتش‌نشانی با حکم قضایی دستور تخلیه ساختمان‌های مجاور را صادر کرد. 
اما شیوه عملیات ماموران آتش‌نشانی‌ هم در نوع خود جالب است. آنها از ساعات ابتدایی بامداد دیشب وقتی با بررسی‌های خود متوجه شدند کانون آتش در طبقات منفی ۳ و منفی ۴ است؛ از ضلع جنوبی ساختمان وارد شدند و از طبقه منفی دو با ایجاد حفره‌هایی سعی در حضور در طبقه منفی ۳ را داشتند و موفق شدند تا حدی آتش در این طبقه را مهار کنند.


اما آنچه که تا این لحظه عملیات را برای نیروهای آتش‌نشانی سخت کرده است، حجم بالای آتش در طبقه منفی ۴ است، مساله‌ای که یک نگرانی بزرگ دیگر نیز ایجاد می‌کند: « ریزش ساختمان».
با این حال تا این لحظه (ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه) ماموران آتش نشانی هنوز به طبقه منفی ۴ نفوذ نکرده اند و شیوه جدیدی را برای عملیات خود در پیش گرفته‌اند.

یکی از ماموران رده بالای سازمان آتش‌نشانی به خبرنگار خبرآنلاین می‌گوید شیوه جدید آنها به این شکل است در سطح زیرین طبقه منفی ۳ که سقف منفی ۴ می‌شود حفره‌هایی را ایجاد کردیم و از طریق این حفره‌ها شلنگ‌های آب را به طبقه منفی ۴ می‌رسانیم تا باعث کاهش آتش شود. 
اتفاقی که باعث شده طبقه منفی ۴ در شرایط غرق‌آب قرار بگیرد و نگرانی‌ها برای تضعیف پی ساختمان را بیشتر می‌کند. در همین رابطه داوری رییس سازمان آتش‌نشانی که شخصا مسئولیت فرماندهی عملیات را بر عهده گرفته است به خبرنگار خبرآنلاین می‌گوید:« : تخلیه نیروهای آتش نشان از ساختمان در راستای تغییر تاکتیک عملیات بود به نحوی که عملیات اطفا با ریسک کمتر و احتیاط بیشتر همچنان تا مهار کامل حریق ادامه دارد.»

او با تاکید بر اینکه« حریق اصلی در طبقه منفی ۴ ساختمان است و در هیچ یک از طبقات دیگر ساختمان آتش سوزی نداریم.» است، می‌گوید: «تزریق آب به طبقه منفی ۴ انجام شده و ادامه دارد و در طبقه منفی ۵ هم تاسیسات ساختمان و یک منبع ۲۰ هزار لیتری آب قرار دارد.»
با این حال، عملیات امدادی نیروهای آتش نشان برای مهار حریق ساختمان اداری واقع در خیابان ولی عصر(عج) به رغم گذشت حدود ۲۴ ساعت همچنان ادامه دارد.

تا این لحظه تاکتیک نیروهای آتش‌نشانی این است که با تزریق آب حرارت ناشی از آتش در طبقه منفی ۴ را کنترل کنند. مساله‌ای باعث شد در ابتدای کوچه فخاری ( محل آتش‌سوزی)‌ زمین حفر شد و ماموران آتش‌نشانی به لوله‌های آب شهری وصل شدند. 
نکته مهم دیگر مربوط به ابهامات این عملیات است. در محل آتش‌سوزی گروهی از کسبه، دانشجویان ساکن در خوابگاه روبروی ساختمان وزارت نیرو و ساختمان اطراف عنوان می‌کنند عمیلات‌های سازمان آتش‌نشانی در ساعات نخست جوابگوی حجم بالای این آتش‌سوزی نبوده است و از ساعت نخستین بامداد دیشب عملیات‌ها بیشتر شد.


علاوه بر این، شائبه‌ای نیز مبنی بر وجود منبع گازوئیل در طبقه منفی ۵ ساختمان نیز مطرح می‌شود و پاسخ مسئولان سازمان آتش‌نشانی به این شائبه این است: «از سوی مسئولان تاسیساتی ساختمان گزارشی مبنی بر وجود گازوئیل در طبقات منفی اعلام نشده است.»
مسئولان سازمان آتش‌نشانی زمان دقیقی برای اطفای حریق اعلام نکرده‌اند، اما اخبار تایید نشده و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد عملیات تا صبح فردا ادامه خواهد چرا که حریق بالا، احتیاط نیروهای آتش‌نشانی و دود ناشی از حریق باعث کندی عملیات شده است.

برای بزرگ‌نمایی، روی تصویر کلیک کنید.‌

  منبع : خبرگزاری خبرآنلاین
  19:02   سه شنبه 17 بهمن 1396  
 نظرات