اخبار   
 

 حذف ۳ معاونت از شهرداری تهران

۳ معاونت از شهرداریِ تهران کاسته می‌شود و پُست‌های مشاور و قائم‌مقامی نیز از شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه‌اش حذف می‌شوند. اعضای شورای شهر تهران فردا (یک‌شنبه، ۱۳ آبان‌ماه) درباره‌ی یک فوریتِ طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌ی معاون شهرداری از نه سطح به حداکثر شش سطحِ سازمانی و حذف پست‌های قائم‌مقام یا جانشین و مشاور در کلیه‌ی واحدهای ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در جلسه‌ی شورای شهر تصمیم‌گیری می‌کنند ...

حذف ۳ معاونت از شهرداری
■ خداحافظی با پست قائم‌مقامی و مشاوره


۳ معاونت از شهرداریِ تهران کاسته می‌شود و پُست‌های مشاور و قائم‌مقامی نیز از شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه‌اش حذف می‌شوند. اعضای شورای شهر تهران فردا (یک‌شنبه، ۱۳ آبان‌ماه) درباره‌ی یک فوریتِ طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌ی معاون شهرداری از نه سطح به حداکثر شش سطحِ سازمانی و حذف پست‌های قائم‌مقام یا جانشین و مشاور در کلیه‌ی واحدهای ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در جلسه‌ی شورای شهر تصمیم‌گیری می‌کنند؛ وعده‌ای که از روز نخست مدیران تازه‌ی شهر دادند: کوچک و چابک‌سازی شهرداری. اما هر بار گامی عملیاتی برای کوچک سازی یا کاهش نیروی انسانی در شهرداری برداشته شده، با موج مخالفت‌ها و حاشیه‌سازی‌ها همراه بود.

یک فوریت این طرح را حسن رسولی، مجید فراهانی، بهاره آروین، علی اعطا، زهرا نژادبهرام، صدراعظم نوری، الهام فخاری، شهربانو امانی، محمود میرلوحی، ارش میلانی، محمدعلیخانی، حق شناس، حبیب زاده، خلیل آبادی و خداکرمی امضا کرده اند.

به گفته امضا کنندگان این طرح چارت فعلی شهرداری تهران و واحدهای تابعه با استانداردهای علمی و کاربردی فاصله قابل توجهی دارد و طی ۱۲ سال گذشته، زمینه جذب و به کارگیری بیش از دو برابر نیاز نیروی انسانی فراهم شده است.

براساس این طرح، طی ۱۵ ماه گذشته، قریب به دو هزار نفر از نیروهای شهرداری تهران کاسته شده اما همچنان شهرداری تهران دارای بدنه ای گسترده است. در طرح پیشنهادی اشاره شده است که کلیه معاونین شهرداری تهران دارای قائم مقام با عنوان شغل مدیر ۶ مرتبه ۱۶ در ساختار سازمانی خودشان هستند. همچنین شهرداران مناطق ۲۲ گانه نیز قائم مقام به عنوان شغل ۵ مرتبه ۱۵ ذیل خود در اختیار دارند و برای برخی واحدهای دیگر نیز پست قائم مقام به عنوان شغل مدیر ۵ مرتبه ۱۵ ایجاد شده است. جمعا ۳۶ پست سازمانی قائم مقام ایجاد شده که توجه به تکلیف کوچک سازی ساختار و حذف پست های غیر ضرور باید پست های مذکور حذف شود.

پیشنهاد اعضای شورا این است که شهرداری ظرف سه ماه اصلاحات لازم را در ستادها، مناطق، نواحی، سازمان ها و شرکت های تابعه انجام دهد وکلیه پست های سازمان تحت عنوان قائم مقام، جانشین و مشاور در تمامی سطوح سازمانی و تابعه نیز حذف شود. پیش از بررسی این طرح در صحن شورا، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران بارها بر لزوم ساماندهی نیروهای انسانی در شهرداری، تاکید کرده بود.

او گفته بود تعدیل نیرو نباید از پایین شهرداری باشد بلکه ما هزار مدیر در شهرداری داریم که می توان آنها را تعدیل و سبک سازی کرد. در حال حاضر ۹ تا ۱۰ معاون دارد در حالی که می توان همین کار را با ۴ تا ۵ معاون نیز انجام دهد. اگر قرار است شهرداری کوچک سازی شود، این تعدیل ها زودتر انجام شود وگرنه همین ساختار تصویب شود و هرچه زودتر کارها ادامه پیدا کند. اما تعدیل نیرو از پایین راه به جایی نمی برد و ما را دچار مشکل می کند. هاشمی به تازگی به رسانه ها خبر داده که براساس برنامه سوم که هنوز تصویب نشده، مقرر است سالانه ۶ درصد از پرسنل شهرداری تهران تعدیل شوند. این رقم قبلا ۴ درصد بود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

رییس شورای شهر تهران معتقد است: در دنیا شهرهایی در حد تهران معمولا با ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر مدیریت می‌شوند، بسیاری از فعالیت‌ها در کلان‌شهرهای دنیا برون‌سپاری می‌شوند. اگر این اتفاق در شهرداری هم رخ داده باشد، شهرداری تهران باید حداکثر ۴۰ هزار پرسنل داشته باشد اما اگر بعضی فعالیت‌ها هنوز برون‌سپاری نشده باشد، باید بررسی کنیم چه تعدادی از پرسنل تعدیل شوند. حسن رسولی عضو شورای شهر تهران هم درباره طرح پیشنهادی می گوید: حکمی در بودجه سال ۹۷ وجود دارد مبنی بر اینکه تا پایان سال جاری به میزان ۱۰ درصد از سطوح سازمانی شهرداری یعنی معاونت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران و ۱۰ درصد از عناوین شغلی کاسته شود. این حکم در راستای رسیدن به کوچک‌سازی و چابک‌سازی سازمانی است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شهردار بر اساس بودجه سال ۹۷ موظف است تا پایان شش ماهه اول گزارش عملکرد این تبصره که تبصره ۲ است را به شورا ارائه دهد. این عضو شورای شهر تهران درباره ادغام معاونت‌های شهرداری نیز می گوید: وقتی معماری مجدد سازمانی صورت می‌گیرد، یکی از راهکارهای آن ادغام است. سطوح سازمانی که باهم از نظر ماموریت‌هایی که دارند دارای تجانس بیشتری باشند قابل ادغام هستند. البته کوچک‌سازی سازمان ابتدا باید از راس هرم باشد تا در قاعده جاری شود و اگر ابتدا در سطوح میانی جاری شود به نظر من محکوم به شکست است.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  13:17   شنبه 12 آبان 1397  
 نظرات