اخبار   
 

 اعتراض به جابه‌جایی نخستین موزه‌ی کاریکاتور آسیا

موزه‌ی کاریکاتور تبریز نخستین موزه‌ی کاریکاتور آسیا و بزرگ‌ترین موزه‌ی کاریکاتور جهان پس از موزه‌ی «گابرو» در بلغارستان به شمار می‌رود، که سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی شده و بیش از ۲۵هزار اثر اصل از کارتونیست‌های مطرح جهان در این موزه نگه‌داری ‌می‌شود. مدیر موزه‌ی کاریکاتور تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، با معرفی آثار نگه‌داری‌شده در این موزه، گفت: این آثار را اغلب کارتونیست‌هایی که به تبریز سفر کرده و از موزه بازدید کرده‌اند و یا مهمانان، داوران و یا برگزیدگانِ جشنواره‌ها به این موزه اهدا کرده‌اند ...

اعتراض به جابه‌جایی نخستین موزه‌ی کاریکاتور آسیا

موزه‌ی کاریکاتور تبریز نخستین موزه‌ی کاریکاتور آسیا و بزرگ‌ترین موزه‌ی کاریکاتور جهان پس از موزه‌ی «گابرو» در بلغارستان به شمار می‌رود، که سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی شده و بیش از ۲۵هزار اثر اصل از کارتونیست‌های مطرح جهان در این موزه نگه‌داری ‌می‌شود. مدیر موزه‌ی کاریکاتور تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، با معرفی آثار نگه‌داری‌شده در این موزه، گفت: این آثار را اغلب کارتونیست‌هایی که به تبریز سفر کرده و از موزه بازدید کرده‌اند و یا مهمانان، داوران و یا برگزیدگانِ جشنواره‌هایی که در این زمینه برگزار شده‌اند، به این موزه اهدا کرده‌اند.

سمیرا یوسفی با اشاره به وجه تمایز موزه کاریکاتور تبریز نسبت به موزه گابرو بلغارستان، گفت: موزه گابرو در بلغارستان شامل بخش‌های حجم سازی، کارتون و ادبیات طنز است، در حالی که موزه کاریکاتور تبریز اختصاصی آثار کاریکاتور است؛ البته در بخش‌های دیگر این موزه آثار و اسناد قدیمی شامل نشریات، سوابق کارتون در ایران و کتاب‌های مربوط به کارتون نگهداری می‌شود. وی با تاکید بر این‌که سه گالری ثابت در این موزه فعالیت‌ می‌کند، افزود: آثار و کتب موجود در موزه نیز در اختیار علاقه‌مندان گذاشته می‌شود تا مطالعه کنند، اما به علت ارزشمند بودن، خارج کردن آنان از موزه ممنوع است. یوسفی با اشاره به این‌که بازدید از این موزه رایگان بوده و از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا یک ظهر و سه تا هفت عصر امکان بازدید از این موزه فراهم است، افزود: آمار بازدید روزانه از این موزه، در فصل تابستان به صورت میانگین ۱۰۰ نفر و در فصل زمستان میانگین ۱۰ نفر بوده و همچنین در ایام عید نوروز نیز آمار بازدیدکنندگان افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که ۶۹ نفر به عنوان عضو فعال در این مجموعه به فعالیت‌هایی نظیر برگزاری کلاس‌های آموزشی و همچنین به فعالیت در سه کمیته تصویر سازی، چهره و کارتون بدون شرح می پردازند، افزود: این کمیته‌ها در حوزه تصویرسازی کتاب کودک و شرکت در مسابقات چهره و ارائه اثرهای فاخرهنری فعالیت می‌کند. وی تشریح کرد: کتب نایاب و اسنادی در قالب نشریات قدیمی، کارت پستال و ... نیز در موزه نگهداری می‌شود. یوسفی با بیان این‌که آثاری در موزه نگهداری می‌شود که هر کدام در اکسپوهای هنری، بالاتر از هزار یورو قیمت‌گذاری می‌شوند، افزود: در سایر کشورها معمولا پرینت آثار در موزه‌ها نصب می‌شود، این در حالی است که تمامی آثار موجود در موزه کاریکاتور تبریز اصل هستند.‌

مدیر موزه کاریکاتور تبریز گفت: هدف ما این است که موزه کاریکاتور شناخته شود و با رایگان کردن بازدید و چاپ بروشور سعی می‌کنیم تا انگیزه مردم را نسبت به بازدید افزایش داده و دیدشان را تغییر دهیم. وی در ارتباط با جابه جایی مکان موزه و انتقال جلسات شورای اسلامی شهر تبریز به ساختمان موزه گفت: فعلا اطلاع کتبی دراین مورد ابلاغ نشده است و امروز با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز صحبت کردم که گفتند هنوز ابلاغ رسمی و کتبی به آنان نیز داده نشده است. وی اظهار کرد: تخلیه این ساختمان امری نیست که به آسانی صورت گیرد؛ همچنین ساختمان موزه از لحاظ معماری و محدوده ترافیکی و نبود پارکینگ، مناسب برگزاری جلسات شورای اسلامی شهر نیست. یوسفی گفت: خبر جا به جایی مکان موزه موج اعتراضی در میان علاقمندان به این موزه به راه انداخته که امیدواریم با رایزنی این مسئله را حل کرده و مورد حمایت مسئولان قرار بگیریم.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  07:56   دوشنبه 14 بهمن 1398  
 نظرات