اخبار   
 

 خرید و فروش املاک در حریم ‌تخت‌جمشید مشمول ضوابط حفاظتی است

تب خرید و فروش باغ و اراضی کشاورزی در محدوده حریم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر درحالی بالا گرفته است که بسیاری از مردم به دنبال خرید قطعات زمین در روستاهای همجوار و ایجاد باغچه‌ای برای تفریحات آخر هفته خود هستند...

خرید و فروش املاک در حریم ‌تخت‌جمشید مشمول ضوابط حفاظتی است

تب خرید و فروش باغ و اراضی کشاورزی در محدوده حریم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر درحالی بالا گرفته است که بسیاری از مردم به دنبال خرید قطعات زمین در روستاهای همجوار و ایجاد باغچه‌ای برای تفریحات آخر هفته خود هستند. مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید اما معتقد است، خرید و فروش املاک در حریم‌تخت‌جمشید مشمول ضوابط حفاظتی است.

از تاریخ لازم‌الاجراء شدن قوانین مصوب محدوده حریم های سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر، هرگونه واگذاری و نقل و انتقال اراضی ‌در داخل محدوده، موکول به اخذ گواهی مبنی‌ بر نداشتن کاربری معارض و ضوابط ساخت و ساز متناسب با این قانون است.

«مسعود رضایی‌منفرد» در این رابطه اعلام کرد: «مدتی است تب خرید و فروش باغ و اراضی کشاورزی در محدوده حریم تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر بالا گرفته است و خیلی ها به دنبال خرید این قبیل قطعات در روستاهای همجوار و ایجاد باغچه ای برای تفریحات آخر هفته خود هستند.»

او گفت: «خرید و فروش این قطعات اغلب اراضی کشاورزی است، اگر چه فروشندگان، بعضا این اراضی را در حوزه حریم معرفی نمی کنند ولی قطعات مورد بحث اغلب در جوار و یا محدوده حریم درجه دو قرار داشته و تابع قوانین خاص خود است. به طور نمونه؛ در برخی از اراضی همچون روستای امیدیه در نزدیکی نقش رستم و روستای مهرآباد در حاشیه شمالی کناره به دلیل نزدیکی با آثار باستانی و بافت نامناسب، هر گونه توسعه به سمت آثار ممنوع بوده و احداث بنا در یک طبقه با حداکثر 5/4 متر از سطح زمین مجاز اعلام می‌شود.»

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید، کاربری، ضوابط ساخت و ساز و بلامانع بودن نقل و انتقال یا واگذاری املاک و مستغلات را منوط به رعایت ضوابط مصوب محدوده حریم های سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر دانست و افزود: بر اساس آخرین مصوبه حریم تخت جمشید که در مورخ 22/8/90 اعلام گردید : در حریم درجه یک تغییر کاربری زمین های کشاورزی ممنوع است اما انجام زراعت سطحی در زمین های کشاورزی که آثاری در آن مشهود نیست و به تآیید سازمان میراث فرهنگی رسیده باشد، مجاز است.

به گفته وی ضوابط عرصه و حریم سه گانه تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر ، ساخت و ساز در محدوده حریم درجه 2، تنها در محدوده طرح های هادی روستایی و همچنین احداث ساختمان های با کاربری خدمات عمومی که ضرورت ساخت آنها مورد تأیید سازمان میراث فرهنگی باشد ، حداکثر در دو طبقه و با ارتفاع تمام شده 5/8 متر، از سطح زمین ، مجاز اعلام می گردد. این در حالی است که طبق ضوابط طرح معماری و نما سازی بناهای واقع در راستای محورهای اصلی منتهی به محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر، به جهت تناسب با شأن تاریخی مجموعه میراث جهانی، هماهنگی با مصالح بومی و همگونی با اقلیم متعلقه ، نیازمند کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی است.

رضایی منفرد در ادامه یادآور شد نشانه گذاری عرصه و محدوده حریم های سه گانه که فاز نهایی آن در سال گذشته به شکل نشانه های سیمانی زرد رنگ اجرا گردید و بر روی آن کلمه حریم با ذکر شماره درج شده ، نمایی را پیش روی قرار خواهد داد تا مردم ضمن توجه به این نشانه ها که تابلوهای نمایش حریم به شمار میرود نسبت به هر گونه ساخت و ساز و خرید و فروش املاک و مستغلات هوشیارتر بوده و با رعایت ضوابط ، به حفظ حریم آثار تاریخی و همچنین حقوق خود، کمک کنند.

او در پایان با بیان این مطلب که حریم مجموعه تخت جمشید یکی از بهترین حرایم دنیاست که کمتر مورد تعرض قرار گرفته ، اظهار داشت تخت جمشید مجموعه ای میراث جهانی است و ضوابط خاص خود را دارد، لذا همکاری مردم با مسئولین مجموعه و مأمورین یگان حفاظت تخت جمشید در جهت حفظ حریم این سایت جهانی، احتمال هر گونه تعدی به حریم این مجموعه را به حداقل می رساند.

به‌گزارش CHN، رعایت ضوابط حریم در خرید و فروش املاک و مستغلات و ساخت و ساز، به نقاط روستایی همجوار با آثار تاریخی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر، از جمله روستاهای کناره، محمدآباد، مهرآباد، جلیان، خسرو آباد، شهرک ولی عصر و شمس آباد، کشیده شده است. از این رو متولیان سازمان میراث فرهنگی تاکید دارند متقاضیان خرید این قبیل اراضی قبل از هر اقدامی نسبت به استعلام از پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و اداره میراث فرهنگی مرودشت اقدام کنند. ضمن اینکه نقشه و ضوابط عرصه وحریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر، به دهیاری های مربوطه ابلاغ شده است.

  منبع : میراث فرهنگی
  12:43   یکشنبه 12 بهمن 1393  
 نظرات