اخبار   
 

 خانه های بی مالک 33 درصد فضاهای بی دفاع شهری را به خود اختصاص داده اند

رئیس سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت های اجتماعی ازرونمایی نقشه جی آی اس شناسایی به سازی فضاهای بی دفاع شهری در سطح شهرداری تهران خبرداد...

خانه های بی مالک 33 درصد فضاهای بی دفاع شهری را به خود اختصاص داده اند

رئیس سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت های اجتماعی ازرونمایی نقشه جی آی اس شناسایی به سازی فضاهای بی دفاع شهری در سطح شهرداری تهران خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر،حسین زارع صفت درباره فضاهای بی دفاع شهری گفت : این فضای ها شهری شامل ساختمان ها ، ابنیه ها ، پل ها و زمین های افتاده موجبات بروز و ظهور آسیب های اجتماعی را فراهم می کند که همین مسئله سبب ورود مدیریت شهری به بررسی و مدیریت این فضاها شد.

زارع صفت گفت : سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در سال 1390 توجه به فضاهای بی دفاع شهری را در دستور کار خود قرار داد به طوری که فضاهایی که به هر دلیل امکان نظارت در آن وجود ندارد یا دورافتاده است و دسترسی به آنها وجود ندارد ، به دلیل آنکه مامن و مکانی برای بروز و ظهور آسیب های اجتماعی می شدند مورد توجه قرار گرفته و در در ده دسته تقسیم بندی شدند.

به گفته رئیس سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت های اجتماعی تاکنون حدود 4 هزار و 900فضای بی دفاع شهری شناسایی شده است و بیش از هزار و 400فضا بهسازی شده است و این در حالی است که دستورالعمل به مناطق ارسال شده که هم فضاهای موجود مدیریت شده و تحت کنترل قرار گیرد و از سوی دیگر نسبت به شکل گیری این فضاها در مدیریت شهری حساسیت وجود داشته باشد .

زارع صفت با بیان اینکه نقطه نظر ات مردم در خصوص فضاهای بی دفاع شهری از اهمیت برخوردار است گفت : شهروندان می توانند طی تماس با 137 علاوه بر طرح نقطه نظرات فضاهای بی دفاع شهری که در اطراف آنها و در دل محلات قرار گرفته است را معرفی کند تا رفع مشکلات این فضاها در دستور کار قرار بگیرد .

وی اعلام کرد : عمده موضوعی که در فضاهای بی دفاع شهری عمومی مورد توجه قرار میدهیم بحث ایجاد روشنایی ، ایجاد دسترسی و برقراری امکانی برای کنترل نظارت این فضاها می باشد .

زارع صفت گفت : بدین ترتیب در ادامه پیگیری های سازمان خدمات ، رفاه و مشارکت های اجتماعی بحث ایجاد جی آی اس و تهیه نقشه ای از نقشه هوشمند از فضاهای بی دفاع شهری در دستور کار قرار گرفت به طوری که جی آی اس امکان مدیریت این فضاها را محیا می کند تا بتوانیم با یک مدیریت نرم افزاری به وضعیت مناطق دسترسی داشته باشیم و امکان گزارشگیری ، بررسی اقدامات را به شهرداری تهران می دهد .

رییس سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت های اجتماعی با بیان اینکه بیشترین فراوانی فضاهای بی دفاع شهری به دلیل عدم حضور مالک بوده است گفت: آمارها نشان می دهد 33 درصد از فضاهای بی دفاع شهری شناخته شده مربوط به فضاهای فاقد مالک است.

وی گفت : نقش شهروندان و مالکان در کنترل فضاهای بی دفاع شهری با نگاهی به این آمار مشخص می شود به طوری که اگر شهروندان نسبت به املاک خود اشراف و کنترل داشته باشند و نسبت به مدیریت آن اقدام کنند شاهد تبدیل این املاک به فضاهای بی دفاع نخواهیم بود .

رئیس سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت های اجتماعی اعلام کرد : پل ها و زیرگذرمعابر با 2درصد فراوانی ، حداقل فضاهای بی دفاع شهری را به خود اختصاص داده اند و این نشان می دهد شهرداری تهران در ابنیه هایی که تهیه می کند به موضوع امکان کنترل و مدیریت این فضاها توجه دارد .

زارع صفت همچنین بیشترین فضای به سازی شده را مربوط به منطقه 18 تهران دانست و گفت : در حال حاضر براساس بررسی نقشه ها بیشترین فضای بی دفاع شهری به جنوب تهران تعلق دارد که این نشان می دهد باید برای رفع فضاهای بی دفاع شهری در این منطقه اقدامات بیشتری صورت گیرد

زارع صفت کمترین فضای بی دفاع شهری را مربوط به منطقه 8 تهران اعلام کرد و گفت : درفاز دوم امکان دسترسی شهروندان از نقشه جی آی اس فضاهای بی دفاع شهری محیا می شود تا از طریق طراحی اپلیکیشن موبایل این دسترسی محیا می شود تا شهروندان نیز بتواند نقطه نظارات و خواسته ها و انتقاداتشان را از طریق این سیستم به شهرداری تهران منتقل کنند .

  منبع : خبرگزاری مهر
  17:14   چهارشنبه 1 مرداد 1393  
 نظرات