اخبار   
 

 افتتاح نخستین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان با حضور وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی

مدیر عامل فرابورس گفت: نخستین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان با حضور وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی افتتاح می‌شود...

افتتاح نخستین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان با حضور وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی

مدیر عامل فرابورس گفت: نخستین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان با حضور وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سنا، امیر هامونی مدیر عامل فرابورس با بیان اینکه تامین مالی بخش مسکن یکی از دغدغه های بازار سرمایه، وزارت اقتصاد و همچنین وزارت راه و شهرسازی است، افزود: موضوع فعالیت صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان، جمع آوری پس اندازهای خرد و کلان و اختصاص آن به ساخت پروژه ساختمانی مشخص و سپس فروش واحدهای ساختمانی پروژه یادشده و تقسیم عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه‌گذاران است.

مدیرعامل فرابورس ایران از رونمایی صندوق های زمین و ساختمان با حضور علی طیب نیا وزیر اقتصاد؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و گفت: این صندوق ها به عنوان ابزار جدید بازار سرمایه برای تامین مالی بخش مسکن هستند.

هامونی با بیان اینکه تامین مالی بخش مسکن یکی از دغدغه های بازار سرمایه، وزارت اقتصاد و همچنین وزارت راه و شهرسازی است، افزود: موضوع فعالیت صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان، جمع آوری پس اندازهای خرد و کلان و اختصاص آن به ساخت پروژه ساختمانی مشخص و سپس فروش واحدهای ساختمانی پروژه یادشده و تقسیم عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه گذاران است.

وی با تاکید بر اینکه صندوق های زمین و ساختمان می توانند ابزار مناسبی برای ورود سرمایه های خرد به بازار مسکن باشند، یادآور شد: تجمیع همین سرمایه های خرد است که می‌تواند پروژه های عظیم را به ثمر بنشاند و از طرف دیگر فرصت استفاده از مزایای سرمایه گذاری در بازار مسکن با سرمایه های خرد نیز از طریق صندوق های زمین و ساختمان به وجود آمده است.

هامونی با اشاره به ماموریت فرابورس در تنوع بخشی به ابزارهای مالی، افتتاح اولین صندوق زمین و ساختمان را در همین راستا عنوان کرد و افزود: صندوق‌های زمین و ساختمان در زمره آن دسته از نهادهای مالی قرار دارند که به موجب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید مصوب سال 1388، براساس اساسنامه خود اداره می شوند و لذا از انعطاف پذیری قابل توجهی برای تامین مالی پروژه های ساختمانی برخوردارند. همچنین با پیش بینی‌های صورت گرفته برای افزایش سرمایه این صندوق ها، تامین مالی آنها بسیار سریع تر از روش های تامین مالی مندرج در قانون تجارت صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به تشریح مزایای تشکیل صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان پرداخت و جدایی تامین مالی از مدیریت پروژه، تضمین تامین مالی به موقع، انعطاف پذیری تامین مالی متناسب با شرایط بازار و تغییرات قیمت ها، معافیت مالیاتی، ماهیت حقوقی و رسمی صندوق، تثبیت قدرت خرید دارندگان واحدهای سرمایه گذاری در برابر افزایش قیمت زمین و ساختمان، امکان خرید یا فروش واحدهای صندوق به صورت آنلاین و پیوسته، حفظ نقدشوندگی واحدهای سرمایه گذاری صندوق توسط بازارگردان وامکان افزایش واحدهای قابل پذیره نویسی با موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار درصورت مازاد درخواست پذیره نویسی واحدهای صندوق را از جمله مزیت های این ابزار مالی جدید در بازار سرمایه عنوان کرد.

به گفته هامونی، تأمین مالی برای مالکان زمین که منابع لازم را برای ساخت ندارند، یکی از مهمترین هدف‌های صندوق زمین و ساختمان است و از دیگر اهداف آن نیز می‌توان به استفاده از پتانسیل ابزار مالی در بازار سرمایه، فراهم کردن فرصت بهره گیری از مزایای رشد صنعت ساختمان برای سرمایه گذاران با هر مقدار سرمایه گذاری و استفاده از مزایای مالیاتی برای تشویق سرمایه گذاران و جذب منابع اشاره کرد. براساس این گزارش، همزمان با افتتاح تابلوی صندوق های زمین و ساختمان با حضور وزاری اقتصاد و راه و شهرسازی و همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری اولین صندوق زمین و ساختمان با نام «نسیم» نیز روز شنبه هشتم شهریورماه از طریق بازار سوم فرابورس ایران آغاز می‌شود. قیمت اسمی هر واحد سرمایه گذاری صندوق زمین و ساختمان نسیم 10 هزار ریال است و 15 میلیون واحد از 29 میلیون و 600 هزار واحد سرمایه گذاری آن تا روز چهارشنبه 12 شهریورماه قابل پذیره نویسی خواهد بود.

گفتنی است صندوق زمین و ساختمان نسیم به منظور تامین مالی پروژه ای در شهرک گلستان (راه آهن) با زیربنای 13 هزار و 199متر مربع تشکیل شده و گروه سرمایه گذاری بانک مسکن، لیزینگ گستر آریا و توسعه تجارت اندیشه آریا از موسسان آن هستند که به میزان 141 میلیارد ریال آورده غیرنقدی و 5 میلیارد ریال آورده نقدی، این صندوق را تامین کرده اند. کارگزاری بانک مسکن نیز به عنوان بازارگردان صندوق زمین و ساختمان نسیم معرفی شده است.

  منبع : خبرگزاری فارس
  11:28   چهارشنبه 5 شهریور 1393  
 نظرات