اخبار   
 

 «آرزو نمی‌کنم مسکن از خواب بیدار شود»

یک کارشناس مسکن با گفتن این که آرزو نمی‌کند بخش مسکن از خواب سه‌ساله بیدار شود، افزود: با سیستم کنونی حاکم بر حوزه‌ی مسکن، بهتر است این بخش همچنان در رکود بماند ...

«آرزو نمی‌کنم مسکن از خواب بیدار شود»

یک کارشناس مسکن با گفتن این که آرزو نمی‌کند بخش مسکن از خواب سه‌ساله بیدار شود، افزود: با سیستم کنونی حاکم بر حوزه‌ی مسکن، بهتر است این بخش همچنان در رکود بماند.

محمد عدالت‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: دولت فکر می‌کند به دلیل حجم اشتغالی که طی سال‌ها در بخش مسکن ایجاد شده باید این بخش را از رکود خارج کند؛ در حالی که می‌تواند شاغلان حوزه مسکن را که فقط برای سودآوری گذشته در این بخش کار می‌کردند به سایر بخش‌های نزدیک به مسکن هدایت کند و با سودآور کردن تولیدات سایر کالاهای مورد نیاز جامعه شغل ایجاد کند.

وی افزود: در شرایطی که مسکن هنوز حباب دارد خانه اولی‌ها زیر بار قرض ۱۶۰ میلیون تومانی می‌روند و اگر الان مستاجر هستند در آینده به بدهکاران بانکی تبدیل می‌شوند. ۱۲ سال اقساط ۲ میلیون تومان با بهره ۱۳ درصد رقم کمی نیست و غالب افراد جامعه قادر به پرداخت آن نیستند.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که قطعا بانک‌ها مابقی رقم سود وام مسکن یکم را به عنوان یارانه از دولت دریافت خواهند کرد، گفت: دولت با این اقدام فشار بودجه‌ای به خود می‌آورد؛ در حالی که می‌تواند از راه های دیگر خانه را ارزان کند. البته راه دولت قبل اشتباه بود که می‌خواست ۳۰ سال عقب‌افتادگی را یکدفعه با مسکن مهر جبران کند که اقدامی پوپولیستی بود و مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرد.

عدالت‌خواه تاکید کرد: با این حال اقداماتی همچون پرداخت وام برای خرید خانه‌هایی که زمین آنها بسیار گران است تایید نمی‌کنم. این روند کماکان به نفع سوداگران و کسانی است که ارزش افزوده قیمت زمین را به جیب می‌زنند. اگر دولت واقعا می‌خواهد برای مسکن اقشار پایین جامعه فکری کند باید هزینه‌های زمین را کاهش دهد؛ ‌ چرا که در شهر تهران ۲.۵ میلیون تومان در هر متر مربع را قیمت زمین به خود اختصاص می‌دهد.

example-image

وی با طرح این سوال که چرا دولت با وجود تعداد بسیار زیاد مسکن خالی در کشور کماکان در این بخش پول توزیع می‌کند؟ گفت: کمک‌های دولتی شاید بتواند تکانی به بازار مسکن بدهد اما این اقدام نوعی مُسکِن است و برای درمان قطعی مسکن باید ساختارها اصلاح شود. هرچقدر حجم پول را به سمت بازار مسکن هدایت کنیم فقط توقعات دهک‌های متوسط و بالای جامعه بالا می‌رود و مشکل مسکن دهک‌های پایین لاینحل باقی می‌ماند.

به گفته این کارشناس مسکن، تخریب خانه‌های نو، کوه‌خواری، زمین‌خواری، تبدیل سرمایه‌های مملکت به آجر و سیمان و ایجاد مشکلات زیست محیطی که در نتیجه مکانیزم حاکم بر بخش مسکن ایجاد شده هنر نیست. در کشورهای توسعه یافته اصلا کلنگ نمی‌زنند. کلنگ‌زنی روشی است که بساز و بفروش‌های ایرانی باب کرده‌اند.

عدالت‌خواه افزود: اقدام لازم در بخش مسکن، ترمیم خانه‌های بی‌کیفیت و افزایش مدت بهره‌وری است. از این راه هم می توانیم مسکن تولید کنیم. در کشورهای دیگر خانه‌های قدیمی را به دو سه واحد تبدیل می‌کنند و تخریب به هیچ وجه صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: باید درس‌های خوبی از رکود مسکن که وارد سومین سال خود شده است بگیریم. این رکود نشان داد که متقاضیان مصرفی کاهش یافته‌اند و در نتیجه سرمایه‌گذاری در این بخش مانند گذشته سودآور نیست. بنابراین یکی از خط‌های تولید باید به اصلاح ساختمان‌های موجود اختصاص یابد.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: اگر دست‌اندرکاران بخواهند به صورت کاذب رکود مسکن را حل کنند مجبورند با انواع و اقسام تبلیغات دولتی و غیردولتی پول را به این سمت هدایت کنند. این شگردها ممکن است مقداری بتواند رکود را کاهش دهد ولی نمی‌تواند آن را اساسی درست کند و فقط منافع مالکین و سرمایه گزاران را تامین می کند.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  12:27   سه شنبه 25 خرداد 1395  
 نظرات