اخبار   
 

 به تشخیصِ سازمان میراث فرهنگی، کاوش باستان‌شناسی در چهارباغ انجام نمی‌گیرد

به تشخیص کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، در حد فاصل دروازه‌دولتِ اصفهان تا خیابان آماده‌گاه در محور چهارباغ عباسی، به‌عنوان یک اثر ملی کاوش باستان‌شناسی انجام نمی‌گیرد. رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسیِ پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: به‌جز مجوز کاوش باستان‌شناسی برای ایستگاه مترو در چند سال گذشته، هیچ مجوزی برای کاوش باستان‌شناسی در محور چهارباغ عباسی به‌عنوان یک اثر ملی صادر نشده است ...

به تشخیصِ سازمان میراث فرهنگی، کاوش باستان‌شناسی در چهارباغ انجام نمی‌گیرد

به تشخیص کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، در حد فاصل دروازه‌دولتِ اصفهان تا خیابان آماده‌گاه در محور چهارباغ عباسی، به‌عنوان یک اثر ملی کاوش باستان‌شناسی انجام نمی‌گیرد. رییس پژوهشکده‌ی باستان‌شناسیِ پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: به‌جز مجوز کاوش باستان‌شناسی برای ایستگاه مترو در چند سال گذشته، هیچ مجوزی برای کاوش باستان‌شناسی در محور چهارباغ عباسی به‌عنوان یک اثر ملی صادر نشده است.

روح‌ا... شیرازی در گفت‌وگو با اسکان نیوز ادامه داد: تمام فعالیت باستان‌شناسی که در محور چهارباغ عباسی به‌عنوان یک اثر ملی انجام‌شده است مربوط به دو گمانه باستان‌شناسی برای ایجاد ایستگاه‌های مترو است و درباره فعالیت‌های اخیر در چهارباغ عباسی هیچ مجوز باستان‌شناسی صادر نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با اسکان نیوز در پاسخ به این پرسش که چرا قبل از فعالیت عمرانی در یک اثر ملی کاوش باستان‌شناسی صورت نگرفته است، گفت: به تشخیص کارشناسان فنی سازمان میراث فرهنگی کاوش باستان‌شناسی حدفاصل دروازه دولت تا آماده در چهارباغ عباسی انجام نخواهد شد.

فریدون الهیاری بابیان این‌که به تشخیص شورای فنی سازمان فعالیت در محور میانی چهارباغ عباسی آسیبی به لایه‌های باستان‌شناسی نمی‌زند و لایه‌ها حفاظت‌شده و هیچ مداخله‌ای در آن‌ها صورت نمی‌گیرد، افزود: مداخلات در چهارباغ عباسی بر اساس طرح مصوب انجام می‌شود.

اللهیاری در پاسخ به این پرسش که چگونه تشخیص داده می‌شود که لایه‌های باستان‌شناسی در محور چهارباغ عباسی دچار آسیب نخواهند شد، اظهار کرد: طرحی که در حال اجرا آن هستیم درواقع بر روی لایه‌های احتمالی است. موضوع نخست این‌که این طرح روی لایه‌های احتمالی اجرا می‌شود. موضوع دوم لایه‌های باستان‌شناسی است که قبلا مداخلات گسترده‌ای در آن‌ها صورت گرفته است ولی با این ‌وجود روی آن‌ها پوشش خاک به قطر ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر قرار داده‌شده و سپس روی آن شن و ماسه ریخته شده و عایق می‌شود. درنهایت روی ماسه ریخته شده پروژه اجرا می‌شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که چرا باوجود بقایای کاخ جهان‌نما در ابتدا خیابان چهارباغ عباسی، برای کشف سایر آثار احتمالی در این محدوده کاوش باستان‌شناسی تشخیص داده نشده است، گفت: این‌ها نقطه نظرات کارشناسان فنی سازمان میراث فرهنگی است آن‌ها باید تشخیص دهند. محدوده کاخ جهان‌نما را نیز کارشناسان میراث تشخیص دادند که باید کاوش باستان‌شناسی انجام شود. چون بر اساس مطالعات و فرض‌های موجود محل کاخ در این مکان قرار داشت. اکنون کارشناسان به این تشخیص رسیده‌اند که این محدوده نیازی به کاوش باستان‌شناسی ندارد.

با وجوداین‌که به گفته الهیاری انجام فعالیت باستان‌شناسی در محدوده دروازه دولت تا آمادگاه ازنظر کارشناسان میراث فرهنگی ضروری نیست اما انجام فعالیت باستان‌شناسی حدفاصل آمادگاه تا میدان انقلاب در طرح پیشنهادی شهرداری اصفهان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان معتقد است در محدوده موردبحث در محور چهارباغ عباسی علاوه بر لایه‌های باستانی صفوی، شواهدی از وجود لایه‌های قبل از صفوی و حتی پیش از اسلام وجود دارد. محدوده‌ای که لایه‌های از پهلوی و قاجار نیز در آن قابل‌مشاهده است اما در حال حاضر کارشناسان میراث فرهنگی ضرورتی برای کاوش باستان‌شناسی در آن تشخیص نداده‌اند.

حال پرسش جدی این است که اگر لایه‌های باستان‌شناسی موجود در محور میانی چهارباغ عباسی که مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نیز وجود آن را تائید می کند، همانند لایه‌های موجود در دو محور چهارباغ عباسی که به گفته باستان‌شناس با سنگ‌فرش خیابان توسط شهرداری اصفهان باوجود ناظران میراث فرهنگی برای همیشه نابود شدند، تکرار شود چه کسی پاسخگو است، شهرداری و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان یا مدیران، کارشناسان، متخصصان و ناظران میراث فرهنگی که چشم بر تخریب آثار ملی در اصفهان بسته‌اند.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  09:36   سه شنبه 10 اردیبهشت 1398  
 نظرات