اخبار   
 

 مجهولیت دلیل ناکامی شناسنامه فنی ملکی است

نامعلوم بودن مزیت شناسنامه فنی ملکی ساختمان برای سازنده و بهره بردار مسکن، یکی از دلایل بسیار مهم اجرایی نشدن شناسنامه فنی ملکی ساختمان آن هم با گذشت 19 سال از تدوین قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است...

مجهولیت دلیل ناکامی شناسنامه فنی ملکی است

نامعلوم بودن مزیت شناسنامه فنی ملکی ساختمان برای سازنده و بهره بردار مسکن، یکی از دلایل بسیار مهم اجرایی نشدن شناسنامه فنی ملکی ساختمان آن هم با گذشت 19 سال از تدوین قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان فارس در گفتگو با خبرنگار «صما» ضمن اعلام متن فوق، اذعان داشت: اگر از دست اندرکاران صنعت ساختمان مزیت شناسنامه فنی ملکی ساختمان را بپرسیم بی شک هر کدام جواب خامی برای این پرسش می دهد و در واقع یک تعریف واحدی از این شناسنامه در کشور نداریم و تاثیر و مزیت صدور آن برای ساختمان ها مجهول مانده است.

احمدرضا جوکار با اشاره به اینکه اجرایی شدن و صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان احتیاج به فراهم نمودن زیرساخت های صنعتی دارد، تصریح کرد: شناسنامه فنی ملکی ساختمان برای ساختمان هایی که در ساخت آن تمامی قوانین و مقررات ملی ساختمان رعایت شده است و مصالح استانداردی در آن به کار رفته باشند، صادر می شود.

جوکار در ادامه اظهارات خود اذعان داشت: متاسفانه در حال حاضر در کشور شرایط صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان خلاف واقع است و برای ساختمان های غیراستاندارد نیز شناسنامه فنی ملکی صادر می شود.

وی با تاکید بر این که زیرساخت لازم برای صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان استانداردسازی است، افزود: متاسفانه ما همچنان شاهد تولید مصالح ساختمانی غیراستاندارد در کشور هستیم و علی الرغم وجود سازمان های مربوطه استانداردسازی هیچ نظارت دقیقی روی تولید مصالح صورت نمی گیرد و همچنان خط تولید آن فعال است.

دبیر انجمن انبوه سازان استان فارس با اشاره به اینکه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان با وضعیت موجود صنعت ساختمان هیچ تاثیری در کیفیت ساختمان ندارد، یادآور شد: فارغ از هر گونه شعاع شناسنامه فنی ملکی ساختمان در شرایط فعلی هیچ نقش تعیین کننده ای در کیفیت ساختمان ندارد.

وی در ادامه دلیل پیگیری اجرای صدور شناسنامه فنی ملکی از سوی برخی از سازمان های ذیربط را اینگونه عنوان کرد: علت اصلی پیگیری اجرای این شناسنامه برای تمامی ساختمان ها کیفیت ساختمان نیست بلکه منفعت سازمان است.

جوکار در پایان با بیان اینکه دلیل اصرار سازمان نظام مهندسی بر اجرای شناسنامه فنی ملکی چیزی جز منفعت طلبی نیست، خاطرنشان کرد: سالیانه اجرای شناسنامه فنی ملکی چندین میلیارد تومان درآمد برای این سازمان دارد و تا زمانی که زیرساخت های صدور آن فراهم شود هیچ تاثیری در کیفیت ساختمان ندارد و در شرایط حاضر تاثیر خود را تنها بر درآمد سازمان نظام مهندسی می گذارد.

  منبع : خبرگزاری صما
  12:47   یکشنبه 9 شهریور 1393  
 نظرات