اخبار   
 

 پیچ و خم شهرداری ها مانع احیای بافت های فرسوده است

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه احیای بافت های فرسوده نیازمند مکانیزم های تشویقی نهادهای ذیربط است، گفت...

پیچ و خم شهرداری ها مانع احیای بافت های فرسوده است

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه احیای بافت های فرسوده نیازمند مکانیزم های تشویقی نهادهای ذیربط است، گفت: وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای ذیربط باید یک دستورالعمل های واحدی برای کلیه بافت های فرسوده کشور لحاظ کنند تا سازندگان و سرمایه گذاران در این راه با پیچ و خم های شهرداری ها مواجه نشوند.

فرشید پورحاجت در گفتگو با «صما» ضمن اعلام مطلب فوق تصریح کرد: موضوع احیا و بهسازی بافت های فرسوده از مباحثی است که همواره در دولت های قبلی مطرح بوده است و طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه مقرر شده بود که کلیه بافت های فرسوده کشور احیا شوند.

پورحاجت افزود: در دولت گذشته برابر قانون مقرر شده بود که ظرف مدت 10 سال کلیه بافت های فرسوده کشور بهسازی شوند و هر ساله 10% از این بافت ها نوسازی شوند که متاسفانه این امر حاصل نشد.

وی با بیان اینکه علیرغم نوسازی بافت های فرسوده روز به روز به تعداد این بافت ها اضافه می شود، اظهار داشت: متاسفانه این بافت ها در حال زاد و ولد هستند و روز به روز بافت های فرسوده جدیدی به آمارهای قبلی اضافه می شود.

پورحاجت ادامه داد: متاسفانه یکی از عوامل تاثیرگذار بر این موضوع، مسائل اقتصادی است که مردم شهرها محل زندگی خود را به حاشیه شهرها نزدیک می کنند و مناطق حاشیه نشینی را توسعه می بخشند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایجاد کمربندهای سبز شهری را یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از تاسیس شهرک های اقماری جدید عنوان کرد و اذعان داشت: در این مسیر باید نهادهای حاکمیتی با برنامه های کارشناسی و به جا ورود کنند تا بیش از این شاهد رشد حاشیه نشینی نباشیم.

بافت فرسوده از عوارض شهرداری معاف شود

پورحاجت با بیان اینکه احیای بافت های فرسوده از پیچیدگی و سختی هایی برخوردار است، گفت: ورود سرمایه گذاران در این حوزه هم در خصوص نوسازی و هم در تملک پلاک، سرمایه گذاران را با مشکل رو به رو کرده است.

وی در ادامه افزود: دست اندرکاران و نهادهای مربوطه باید راه تملک در بافت های فرسوده را برای سرمایه گذاران توسعه دهندگان تسهیل بخشند تا سرمایه گذار مخاطرات حضور در چنین بافت هایی را قبول کند.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان خوزستان اختصاص تسهیلات بانکی به بافت های فرسوده را مطلوب دانست و گفت: به علاوه راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری برای تامین منابع نوسازی این بافت ها می تواند تا حدی این امر را به خوبی پیش ببرد.

وی با انتقاد از نرخ یکسان تراکم در بافت های فرسوده و شهری، یادآور شد: سرمایه گذار و انبوه سازی که برای احیای بافت های فرسوده سرمایه گذاری می کند در اصل با ورود خود معضلات شهری راکاهش داده و به مردم شهر خدمت می کند؛ از این رو شهرداری باید از دریافت هزینه فروش تراکم و دیگر عوارض صرف نظر کند.

وی به ورود شرکت های تسهیل گر در بحث تملک پلاک های بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: این شرکت ها می توانند از صفر تا صد موضوع تملک را به عهده گیرند و این راهکار درستی است و به خوبی این مشکل را برای سازندگان حل می کند.

پورحاجت افزود: تجربه ساخت مسکن مهر نشان داد که مردم کشور علاقه ای به زندگی در حاشیه شهرها ندارند از این رو دولت باید به عنوان نهاد حاکمیتی در نوسازی بافت های فرسوده تنها نظارت خود را گسترش دهد چراکه ورود آن در بخش ساخت و ساز تنها تکرار اشتباهات دولت قبل است.

انبوه سازان مخاطرات ساخت و ساز را می پذیرند نه نظامات مهندسی

وی اظهار کرد: بخش خصوصی خود توانایی حل مشکلات صنف خود را دارد اما در برخی از موارد همچون دخالت های سازمان های نظام مهندسی در امور صنفی و دولتی و نیز توزیع انحصاری برق از سوی شرکت های مربوطه می بایست دولت ورود کند تا عملکرد و رویه این سازمان ها در امور ساخت و ساز اصلاح شود.

پورحاجت در پایان با تاکید بر تغییر 100 درصدی عملکرد سازمان های نظام مهندسی ساختمان، خاطرنشان ساخت: انبوه سازان هستند که به عنوان بنگاه های اقتصادی تمام مخاطرات در صنعت ساختمان را می پذیرند، نه سازمان های نظام مهندسی در واقع آنها با فعالیت اقتصادی ای که در کشور انجام می دهند نیاز به حمایت های ویژه ای هستند.

  منبع : خبرگزاری صما
  15:38   چهارشنبه 7 آبان 1393  
 نظرات