اخبار   
 

 ردپای مافیای قطع درختان در پایتخت

هفته‌ی دوم نوروز امسال بود که رییس کمیته‌ی محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا از قطع شبانه‌ی درختان یک باغ در منطقه درروس خبر داد و با وجود انکار مسئولان شهرداری، نه‌تنها باز هم عضو شورای شهر بر موضع خود مبنی بر قطع درختان باغی ۵۱۰۰ متری پافشاری کرد، بلکه با بیان جزئیاتی از این رویداد، در مورد نقش کسانی مشخص در تخریب باغ‌های تهران هشدار داد ...

ردپای مافیای قطع درختان در پایتخت

هفته‌ی دوم نوروز امسال بود که رییس کمیته‌ی محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا از قطع شبانه‌ی درختان یک باغ در منطقه درروس خبر داد و با وجود انکار مسئولان شهرداری، نه‌تنها باز هم عضو شورای شهر بر موضع خود مبنی بر قطع درختان باغی ۵۱۰۰ متری پافشاری کرد، بلکه با بیان جزئیاتی از این رویداد، در مورد نقش کسانی مشخص در تخریب باغ‌های تهران هشدار داد.

به گزارش خبرنگار«شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در جلسه علنی ۱۷ فرودین ماه امسال، محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به ارائه گزارشی به وی در ایام نوروز مبنی بر قطع درختان باغ دروس که در ملکی در بلوار شهرزاد واقع شده بود و انکار مسئولان شهرداری تهران در خصوص عدم قطع این درختان، اظهار کرد: در این آدرس دو پلاک وجود دارد که در ملک ۱۲۰۰ متری قرار بود چهار درخت با مجوز شهرداری جابه‌جا شود اما مالک مابقی درختان را نیز بدون اجازه قطع کرده است. همچنین از طرف همسایگان باخبر شدیم که به دلیل عدم مقاوم‌سازی و نیلینگ، برخی از درختان دچار ریزش شده‌اند.

وی همچنین در ادامه سخنانش در صحن علنی شورا افزود: ما درختان شهر را از بین برده‌ایم و این جایی برای کتمان ندارد و متأسفانه هر دفعه نیز مدیریت شهری از افراد متخلف حمایت کرده است؛ چرا که در این ملک ۱۴۴ درخت باید باشد، بروید ببینید من چه دروغی دارم به مردم بگویم و درخت‌ها را بشمارید که ۴۷ اصله درخت از این تعداد وجود ندارد.

حقانی با بیان این که یک جمعیت ۲۰ تا ۳۰ نفری هستند که باغ‌های تهران را نابود می کنند، در بخش دیگری از سخنان خود در صحن شورای شهر، گفت: «فردی که اقدام به قطع درختان کرده با پنج بادیگارد در محله تردد داشته و این در حالیست که این فرد همان کسی است که درختان منطقه ۴ را قطع کرده است و باید بگویم که تعدادی هستند که به جان باغات تهران افتاده‌اند.»

example-image

مافیای قطع درخت نداریم!

در مقابل این اظهارات مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری تهران در گفت وگو با خبرنگار شهری ایسنا با رد وجود مافیای قطع درختان در تهران، افزود: این موضوع صحت ندارد.

وی با بیان این که اگر این موضوع وجود دارد، مشخصات این افراد و یا شرکت مذکور را اعلام کنند تا مسئولان دستگاه قضایی با آنها برخورد کند گفت: ممکن است شرکتی در زمینه جابجایی درختان فعالیت تخصصی داشته باشد اما اینکه بگوییم در تهران مافیای قطع درخت وجود دارد این حرف درست نیست.

به رغم تکذیب مافیای قطع درختان از سوی معاون شهرداری تهران، حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران بار دیگر بر ادعای خود مبنی بر وجود مافیا در تخریب باغات تاکید کرد و به ایسنا گفت: تعدادی مشخص در تهران فعالیت کرده و به جان باغات پایتخت افتاده‌اند، بگونه‌ای که باغات را از افراد، نهادها و مردم خریداری کرده و با بی توجهی به باغ موجب از بین رفتن آن می‌شوند و پس از آن از شهرداری مجوز ساخت و ساز دریافت می‌کنند.

وی با بیان این که این مافیا وجود دارد و اگر از تک تک این افراد اطلاعات دقیقی داشتم آنها را به قوه قضائیه معرفی می‌کردم ، گفت:‌ چرا که این افراد تحت عناوین مختلف و با شگردهای مختلف درختان را از بین می‌برند.

حقانی با بیان این که براساس قانون «حفظ و گسترش فضای سبز»، مسئولیت اداره باغ برعهده مالک است اما در صورت کوتاهی مالک، شهرداری باید نسبت به آبیاری و حفاظت از درختان اقدام کند، افزود: وظیفه شهرداری است که نسبت به صیانت از باغ ها اقدام کند اما این مهمم محقق نمی‌شود و جای سوال دارد؟ چراکه بر نحوه نگهداری باغات از سوی شهرداری ایراداتی وجود دارد و باید اصلاح شود تا باغات تخریب نشوند.

به گزارش ایسنا، اصرارها و انکارها به پای ثابت تمام بحث‌ها بدل شده است و این موضوع جدیدی نیست؛ اما آنچه برای همگان مسلم است اینکه عمر باغات تهران در حال کم شدن است و باید مسئولان امر در زمینه حفظ و نگهداشت این باغات اقدامی عملی کنند و شاید اصلاح و یا لغو مصوبه برج-باغ که بنا به گفته رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در انتظار نظر «از ما بهتران» است مرهمی بر دل باغات تهران شود؛ چرا که شهری که روزگاری نه چندان دور به باغ شهر مشهور بود امروزه به برج شهر تبدیل شده است و باید برای نجات باغاتش فکری کرد.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  13:08   دوشنبه 30 فروردین 1395  
 نظرات