اخبار   
 

 تأکید دکتر آخوندی بر ارتقای قابلیت زندگی و حرکت در شهرها و میان‌شهرها

وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین اجلاس جهانی شهردارانِ جاده‌ی ابریشم، با اشاره به ۹برابر شدنِ توسعه‌ی شهری ایران طی ۶۰ سال گذشته، گفت: ارتقای قابلیت زندگی در شهرها و بحث قابلیت حرکت در شهرها و میان‌شهرها دو سیاست مهمی است که در زمینه‌ی بهبود وضعیت ۱۹ میلیون شهروندِ بدمسکن دنبال می‌کنیم ...

تأکید دکتر آخوندی بر ارتقای قابلیت زندگی و حرکت در شهرها و میان‌شهرها
■ افزایش ۹برابری جمعیت شهرها در ۶۰ سال
■ تأثیر جنگ ۸ساله بر توسعه‌ی شتابناک شهرنشینی
■ توجه به ملزومات زندگی مدرن و دو سیاست در حوزه‌ی حمل‌ونقل
■ «به دنبال سیاست ریلی فراآسیایی هستیم»


وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین اجلاس جهانی شهردارانِ جاده‌ی ابریشم، با اشاره به ۹برابر شدنِ توسعه‌ی شهری ایران طی ۶۰ سال گذشته، گفت: ارتقای قابلیت زندگی در شهرها و بحث قابلیت حرکت در شهرها و میان‌شهرها دو سیاست مهمی است که در زمینه‌ی بهبود وضعیت ۱۹ میلیون شهروندِ بدمسکن دنبال می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم که در قزوین برگزار شد با اظهار امیدواری از اینکه این اجلاس موجب همدلی بیشتر و افزایش مراودات بین‌المللی همچنین صلح و پیشرفت و توسعه برای مردم منطقه باشد، گزارشی از تحولات شهری ایران ارائه داد و با بیان اینکه تحولات شهری ایران در شش دهه اخیر بسیار به سرعت بوده است، گفت: جمعیت شهری ما در حدود ۶۰ سال پیش کمتر از شش میلیون نفر بوده و اکنون به ۶۰ میلیون نفر رسیده است.

آخوندی با اشاره به ۹ برابر شدن توسعه شهری ایران در مدت ۶۰ سال تاکید کرد: این رشد سریع شهرنشینی با چالش‌ها و مسائل متنوعی همراه بوده و مسئله کیفیت زندگی در شهرهای ایران از مسائل عمده شهرنشینی است که البته بنا به گزارش سازمان ملل این مساله در کنار حاشیه‌نشینی و بدمسکنی چالش بسیاری از شهرهای جهان است.

وی همچنین با بیان این که ۱۹میلیون نفر از جمعیت شهری ایران در وضعیت بدمسکنی یا حاشیه‌نشینی یا بافت فرسوده میانی و تاریخی هستند، گفت: ارتقای قابلیت زندگی درشهرها و بحث قابلیت حرکت در شهرها و میان شهرها دو سیاست مهمی است که در این زمینه تعقیب می‌کنیم.

آخوندی در ادامه به طور گذرا به اتفاقی در وضعیت شهری ایران اشاره کرد و گفت: همزمان با توسعه سریع شهرنشینی در ایران با پدیده جنگ طولانی روبه رو شدیم که آثار گسترده‌ای بر وضعیت شهری داشته است. بنابراین وقتی می‌خواهید به فرایند شهرنشینی ایران نگاه کنید باید هم رشد سریع جمعیت شهری و نیز جنگ طولانی را در نظر بگیرید و مجموعه‌ فرایند شهرهایی که در تیررس جنگ بودند و شهرهای مرکز که پذیرای جنگ‌زده‌ها بودند را باید درنظر داشته باشید.

وی با بیان اینکه برای پیگیری بحث قابلیت زندگی اصلی‌ترین سیاست وزارت راه و شهرسازی، سیاست بازآفرینی شهری است، گفت: تصور ما این است که نهایتا تمام ثروت مادی و تاریخی و تجاری و فرهنگی ما در شهرها جمع شده‌اند و راه بهینه، استفاده مجدد و خلق شهرهاست. البته به هیچ وجه دنبال رها کردن شهرها و ایجاد سکونتگاه‌های جدید نیستیم و بازآفرینی شهرها را دنبال می‌کنیم.



سیاست عمده ما رسیدن به حمل و نقل یکپارچه ریلی است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در راستای این سیاست به ملزومات زندگی مدرن و مفهوم یکپارچگی حمل و نقل و حمل و نقل سبز توجه جدی داریم، عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل دو سیاست را دنبال می‌کنیم. یکی شهرسازی ریل پایه برای شهرهای بزرگ است؛ با تصور اینکه در آینده شهرنشینی ایران باید ریل در حمل و نقل درون شهری و برون شهری نقش مهمی را به عنوان حمل و نقل سبز ایفا کند. دستورالعمل حمل و نقل ریل پایه را به عنوان طرحی ملی در دستور کار قرار دادیم که هفته جاری شورای شهرسازی و معماری ضوابط آن را تصویب می‌کند و در آن ریل و ایستگاه ریلی نه تنها محمل حمل و نقل بلکه کانون فعالیت شهری در عرصه‌های تجاری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

وی افزود: در این سیاست موقعیت قرارگیری ایستگاه‌های شهری راه‌آهن و یکپارچگی آنها در شهرهایی که دارای مترو هستند با حمل و نقل مترو و نیز با اتوبوس‌های شهری مورد توجه است که در این راستا موفق شده‌ایم ایستگاه‌هایی را که در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرها هستند را به قلب شهرها منتقل کنیم و شهرسازی ریل پایه را دنبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: افزایش سرعت ریل و تغییر چهره حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل مسافر علاوه بر بار هم مورد توجه است. از آنجا که تاکنون اهمیت ریل برای حمل و نقل مسافر کم بوده، به دنبال این هستیم که بخش زیادی از مسافران آزادراه‌ها را مسافر ریلی کنیم. برای این منظور دو خطه کردن راه‌آهن تهران- قزوین و چهار خطه کردن محور تهران- کرج را امسال دنبال کرده‌ایم و قطارها را افزایش داده‌ایم که مردم با سرعت بالا روی ریل حرکت کنند و نیازی به استفاده زیاد از خودرو نباشد. این روند تا تبریز و از سمت دیگر تا گیلان ادامه می‌یابد و به کشور آذربایجان متصل می‌شود. سیاست عمده ما رسیدن به حمل و نقل یکپارچه ریلی است.

آخوندی گفت: یکپارچگی درون شهری و برون شهری هم درجاده، هم در ریل مورد قبول ما است در این راستا دیوار فرضی بین ریل و جاده را برداشته‌ایم و معتقد به حمل و نقل درب تا درب هستیم.

مصمم هستیم خطوط ریلی ایران را به آسیا وصل کنیم

از نظر ما تمدن ایران تمدنی تاریخی است و حوزه جغرافیایی آن بسیاری از کشورهای منطقه را در بردارد و بزرگترین سرمایه ملت‌های منطقه است و تصور ما این است که هیچ مانعی برای ارتباط ملت‌های این سرزمین با کشورهای آسیای میانه و شبه قاره هند و کشور چین و کشورهای شمال ایران نیست. بنابراین مصمم هستیم که خطوط ریلی ایران را به آسیا وصل کنیم و پروژه بزرگی را در قزوین به رشت و به سمت آستارا تا آذربایجان دنبال می‌کنیم و در حال توسعه تمام خطوط ریلی از رشت به زنجان و تبریز هستیم که این شهرها را به ترکیه و ارمنستان و نخجوان متصل می‌‌کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به دنبال سیاست ریلی فراآسیایی هستیم و می‌خواهیم خطوط ریلی را از قصرشیرین به عراق و در صورت ایجاد امنیت به سوریه و از کردستان به دریای مدیترانه متصل کنیم . همچنین آخر این هفته قرار است ارتباط ریلی ما با افغانستان افتتاح شود.

وی گفت: همچنین به دنبال نوسازی پایانه‌های بزرگراهی مرزی ایران در چزابه، شلمچه و منطقه غرب کشور و مرز بازرگان هستیم.

آخوندی تصریح کرد: باید تسهیلات برای رفت و آمد فراهم شود و ما درجهت ارائه تسهیلات عبور هوایی به نوسازی ناوگان هوایی و توسعه ناوگان هوایی بین‌المللی اعتقاد داریم و معتقدیم که جاده ابریشم جدید نه دریایی صرف بلکه هوایی، ریلی و زمینی نیز هست. در این راستا اولین قطار از چین به تهران آمد و در آینده نزدیک قطار مسیر تهران به اروپا نیز فعال می‌شود.

در حال بازخوانی اندیشه ایران‌شهری هستیم

وی گفت: تمام امکانات مادی و سرمایه‌گذاری‌ها وقتی می‌تواند به بالندگی منجر شود که برپایه ارتباط فرهنگی استوار باشد و بدون ارتباط فرهنگی امکان استفاده از سرمایه‌گذاری‌ها نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال بازخوانی فرهنگ ایران‌شهر هستیم، عنوان کرد: شهرهای ما قرابت فرهنگی زیادی با شهرهای منطقه دارند و مردم ایران با نام بسیاری از شهرهای ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و پاکستان و هند و چین چون بخارا و بلخ و سمرقند آشنا هستند و فکر می‌کنیم واژه ایران‌شهر به عنوان نماد فرهنگی و تمدنی به ما هویت می‌دهد و می‌توانیم تمام شهرها را با آن بازتعریف کنیم. ایران‌شهری که در آن اسلام یک رکن، فرهنگ ایرانی یک رکن و حس تعلق به ایران و عرفان کهن یک رکن اساسی دیگر است.

وی گفت: در تمدن جدید قزوین به عنوان یک شهر تاریخی و نماد ایران‌شهری مطرح است و تمام شهرهای تاریخی ایران نیز نماد ایران‌شهری هستند.

آخوندی تاکید کرد: در بحث بازآفرینی شهری فقط به دنبال نوسازی بناها نیستیم و باید به بازخوانی مجدد اندیشه ایران‌شهری بپردازیم. ما دنبال این هستیم که شهرهای ایران را در دوران جدید بر مبنای ایران‌شهری بازآفرینی کنیم و از این پس از ملل مختلف دعوت کنیم که به بازدید ایران‌شهرهای ما بیایند.

  منبع : وبگاه وزارت راه و شهرسازی
  15:33   شنبه 13 شهریور 1395  
 نظرات