اخبار   
 

 ضوابط تشکیل صندوق زمین و ساختمان ابلاغ شد

هنوز بخش خصوصی علاقه مند است که دولت پیشتاز سرمایه گذاری باشد در حالی که باید از این مساله عبور کنیم...

ضوابط تشکیل صندوق زمین و ساختمان ابلاغ شد/ حداقل ارزش سرمایه‌گذاری 10 میلیاردتومان

وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ مقررات جدید تشکیل صندوق‌‌های زمین‌ و ساختمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس آخوندی شامگاه روز سه شنبه در نشست هم اندیشی با فعالان صنعت ساختمان، حمل ونقل و حرفه ورزان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در این نشست‌ها به دنبال شنیدن راهکار و پیشنهادهایی برای تولید ثروت به منظور گسترش رفاه شهروندان هستیم، تصریح کرد: با توافق وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان بورس، ضوابط جدید راه‌اندازی «صندوق‌های زمین و ساختمان» ابلاغ شد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هنوز بخش خصوصی علاقه مند است که دولت پیشتاز سرمایه گذاری باشد در حالی که باید از این مساله عبور کنیم. در این زمینه از هرگونه سرمایه گذاری بخش خصوصی استقبال می کنیم و همه مدیران استانی نیز از بخش خصوصی استقبال خواهند کرد.

وی در پاسخ به گلایه در خصوص عدم پرداخت بدهی پیمانکاران اعلام کرد: در مورد پرداخت مطالبات پیمانکاران در پایان سال گذشته تلاشهایی صورت گرفت و در اردیبهشت ماه گشایشی در این زمینه حاصل می شود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری نشست هم اندیشی با فعالان صنعت ساختمان، حمل ونقل و حرفه ورزان در استان های مختلف نشان از توجه وزارت راه وشهرسازی به فعالان بخش خصوصی است، گفت: انتظار داریم که بخش خصوصی بیش از این همت کند با بررسی وضعیت حمل ونقل دراستان سیستان و بلوچستان اعم از ریلی، فرودگاه، دریایی وجاده ای ملاحظه شد که از امکانات موجود نیز به خوبی استفاده نمی شود. سوال این است آیا از امکانات زیرساخت ها که میلیاردها تومان در شقوق مختلفحمل ونقل صرف ساخت آنها شده استنمی توان استفاده بیشتر و بهتری کرد؟

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در استان سیستان و بلوچستان به دنبال اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و توسعه این بندر هستیم و برای ساخت باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان برنامه ریزی شده است.

وی تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان استان ثروتمندی است و سرمایه گذاری در آن به نگاه بخش خصوصی به این استان برمی گردد به عنوان نمونه در زاهدان اشغال 100 درصدی صندلی های قطار درهر سفرنشانه های مطلوبی برای ورود بخش خصوصی به حوزه ناوگان این خط ریلی است.

در این نشست فعالان صنعت ساختمان، حمل و نقل و حرفه ورزان استان سیستان و بلوچستان بابیان دیدگاه‌های خود به بدهی دولت به پیمانکاران، لزوم توجه به محور ترانزیت شرق و تعریض محورهای منطقه، کاهش تعرفه واردات خودرهای سنگین، ارائه تسهیلات برای خروج ناوگان فرسوده باری، توسعه پایانه مرزی میلک، واگذاری کامیوناز طریقمنطقه آزاد چابهار، لزوم حمایت ازبخش خصوصی، توجه به حل مشکلات مسکن مهر و مسکن جوانان، لزوم توجه به سیمای شهری زاهدان و لزوم توجه به حمل ونقل بار توسط راه آهن به عنوان راه آهن اقتصاد محور پرداختند.

جزئیات بیشتر مقررات جدید تشکیل صندوق‌‌های زمین‌ و ساختمان

در قالب ضوابط جدید تشکیل صندوق‌‌های زمین‌ و ساختمان ، نه‌ تنها امکان تامین‌مالی توسط مالک زمین و شرکت‌ساختمانی برای ساخت‌وساز، از طریق تاسیس صندوق و جذب سرمایه سرمایه‌گذاران صندوق وجود دارد که در ازای برپایی بازار این صندوق‌ها، منافع و مشوق‌هایی هم به صاحبان صندوق و هم به سرمایه‌گذاران خواهد رسید.

با تصویب و ابلاغ ضوابط جدید صندوق زمین‌ و ساختمان در سازمان بورس، از هم‌اکنون ابتدا با درخواست مالک زمین‌ آماده‌ به‌ ساخت، امکان تشکیل اولین صندوق وجود دارد. مالک زمین پس ‌از آن با تعیین شرکت ساختمانی و معرفی پروژه‌ خود، مقدمات فراخوان برای سرمایه‌گذاری افراد حقیقی و حقوقی در صندوق زمین‌وساختمان را فراهم می‌کند.

تنها شرط راه‌اندازی این صندوق‌ها، رعایت حداقل ارزش سرمایه‌گذاری –ارزش ساخت‌وساز- به مبلغ 10 میلیارد تومان است. در مقررات جدید، حداقل شش نوع ضوابط تشویقی وجود دارد که تعدادی از آنها نصیب صاحبان صندوق (مالک زمین و سازنده) و تعدادی هم عاید سرمایه‌گذاران می‌شود.

با ابلاغ مقررات جدید تشکیل صندوق‌‌های زمین‌ و ساختمان گام‌ مهمی برای رفع مشکلات قبلی راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان برداشته‌ شده است.

  منبع : خبرگزاری مهر
  14:06   چهارشنبه 27 فروردین 1393  
 نظرات